Mycket möjligt att det ska vara en annan rotor, har testat den som satt på fördelaren på sidan av motorn samt den vita. Lite jobbigt...
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Projekt: Fiat 124 SC AC
Collapse
X
-
Returledning till tank
Har själv både AC och BC- coupe , och det finns ingen original returledning på AC-n . Du får plugga förgasarens returutlopp med en slangstump och en passande skruv. Skaffa gärna också en ny flottörventil till förgasaren. Vill du lyxa till det, sätt en tryckregulator mellan pump och förgasare. Om fälgarna: använder likadana, JP, med svartmålade centrum, enligt min mening snyggt, fast lite tunga. Lycka till , hoppas du får gång på bilen så du kan prova den i vår.
Comment
-
Hej
Jag håller med dig, den ser ut som den jag har och inte den som du har, din ser ut att ha en hylsa istället för en axel.
Jag undrar om det kan vara en skillnad mellan 124ans och 125ans fördelare. I så fall tror jag att du har 125ans fördelare kolla denna länk, på en av bilderna ser du ett fördelarlock som har två utag neråt och tre uttag uppåt.
http://www.guy-croft.com/viewtopic.php?f=5&p=9208
Kolla även bilden från Haynes detta fördelarlock skall visst vara till 125an men tyvärr finns ingen bild på rotorn och hylsan väldigt mysko med dessa fördelare må jag säga.
Stooges
Comment
-
125:ans fördelare har alla kablar uppåt och sitter på mellanaxeln, under insuget.
Comment
-
Originally posted by per
125:ans fördelare har alla kablar uppåt och sitter på mellanaxeln, under insuget.
Samt länken till Guy Croft som jag hade med tidigare, tja ännu en förvirring, motorn i den 125an var en 2 liters motor från 131.
Så det är nog så att det finns två stycken olika modeller av fördelare mot avgaskammen till 124an dessa då till 1608 motorn och båda är de som finns med på sprängskisserna ovan.
Men från vilken modell/motor kommer Abarth_Separase:s fördelare?
MVH StoogesLast edited by stooges; 14 February 2009, 09:36.
Comment
-
Tack för hjälpen!
125 är som sagt motorbetäckningen för 124:ans motor.
Locket som jag har är det med 5 stycken utgångar horisontalt i ett plan, samma som i haynes. Om man kollar i fotona av fördelaren som visas i haynes(tidigare i kapitlet tändning) ser den dock exakt ut som den ska göra, därav står jag handfallen...
Motorn ska vara från en 124 bc
MVH Filip
Comment
-
OK
Undra om det kan vara som så att du ändå har fördelaren som skall vara till 125BC000 1608, men med fördelarlocket till fördelaren som sprängskissen som du lade ut.
Det verkar som rotorn faktisk är med på skissen som jag la ut, det är bara att den ser helt annorlunda ut, det är nämnligen nr 2 på den skissen, kan det stämma?
Comment
-
Tjenare!
Trots att jag haft en smärre sjukdom har det inte stått still.
Jag demonterade fördelaren och körde sedan runt för att få tag på någon som kunde ge mig svaren jag behövde.
Efter att talat med alla som håller på med fiat i dalarna och de stått svarslösa tog jag saken i egna händer.
I sann mulle meck anda köpte jag fördelaren från en fiat 128 för att se vad som passade ifrån den. Jag ryckte därefter rotoraxeln ifrån den fördelaren och tog den vita rotorn från 124:an och filade tills det passade. För att fästa rotorn borrade jag och farsan ett litet hål igenom axeln och rotorn och skruvade dit en liten plåtskruv. Eftersom att skruven sitter motsatt mot rotorn tyckte vi att det inte borde bli obalans men om någon har något att tillägga får ni det.
När den ändå var isär så putsade jag upp den lite.
Voilà
Ett mästerverk av ingenjörskonst.
Spelet mellan rotorn och "kontakterna" i locket är lite under en mm, det är inga problem eller hur?
Efter jag gått runt och kollat på bilen i sisådär ett halvår upptäckte jag ett mystiskt hål i främre fjäderbenstornet. Efter att knackat lite var min lycka gjord.
Båda sidorna var rostangripna, jag insåg snabbt att vare sig jag eller besiktningen skulle släppa igenom bilen sådär. Det blev att plocka fram svetsen igen.
Jag skaffade fram stark 3mm plåt för att det skulle bli starkt och bra sedan var det bara att kapa och svetsa. Även om jag inte får de snyggaste svetsarna så kan jag aldrig tänka mig att detta inte skulle hålla.
Andra hjulhuset ser ungefär likadant ut, lite mindre svetsning bara.
Det går lite segare än jag väntat mig men alltid i rätt rikting, vi får se när det blir elddopet att starta den.
Ha det göttLast edited by Abarth_Separace; 2 March 2009, 08:17.
Comment
Comment