Announcement

Collapse
No announcement yet.

Nybliven Coupé ägare.

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Ritseson
    Frågan! Hur ser oljereturen från turbon in i blocket ut på era bilar? Jag tycker att min har en väldigt konstig vinkel? Försökt att hitta bilder och sånt, men ej lyckats så bra. Tänkte jag skulle ägna några timmar nu för att se om jag ser hur andra har det, men ni får gärna skicka och förklara hur det ser ut hos er.
    Tycker det ser ut som att röret in i blocket är aningens böjt på din bil..
    3" DP, 100 cellers kat, FMIC, X-rör á la scaravelli, DV006, 0.64 Stage 3 T3/T04E trim 50 360 graders axiallager, bearbetad topp

    Comment


    • #17
      Originally posted by Fuel
      Tycker det ser ut som att röret in i blocket är aningens böjt på din bil..
      Det är det, och inte bara anningens böjt Det är därför jag undrar hur det egentligen ska se ut och sitta. För jag tror inte heller att någon har slagit på röret, eftersom det är böjt utan att ha blivit "platt" på något ställe, är du med hur jag menar?

      Comment


      • #18
        Röret ser ju ut att vara böjt nere vid "roten" , det går inte och värma det o böja tillbaks det igen , eller kapa röret nere vid "roten" och jämna till o sen svetsa tillbaks det ?

        Comment


        • #19
          Originally posted by Sten
          Röret ser ju ut att vara böjt nere vid "roten" , det går inte och värma det o böja tillbaks det igen , eller kapa röret nere vid "roten" och jämna till o sen svetsa tillbaks det ?
          Jag får försöka lösa det på något sätt, annars får jag väl försöka ghöra en ny. Men nu vet jag ju som sagt hur det ska se ut, för med den böjen där blir det helt omöjligt att få på någon slang. Det skiljer knappt en centimeter mellan rören, men de sitter ju typ 2 centimeter ifrån varandra i sideled. Tack för all hjälp, som vanligt är ni på forumet de med mest och bäst information. Kommer beghöva mycket hjälp eftersom de flesta av mina delar ligger i olika lådor, kartonger och plastpåsar. Inte så lätt när man aldrig jobbat med varken Fiat eller turbo motor överhuvudtaget. Tack för all hjälp!

          Comment


          • #20
            Röret som går in i "blocket", det går inte vrida tillbaka en bit så
            det stämmer bättre. Verkar vara gängat vad jag kan se.

            Lite knepigt att se vinklarna på bilden så jag vet om det blir bra.
            Fiat Punto Easy 1.2 -13
            Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

            Comment


            • #21
              Originally posted by Chramon
              Röret som går in i "blocket", det går inte vrida tillbaka en bit så
              det stämmer bättre. Verkar vara gängat vad jag kan se.

              Lite knepigt att se vinklarna på bilden så jag vet om det blir bra.
              Helt rätt, det är gängat in i blocket, och det går inte att dra åt mer. Der är i så fall om man lossnar den lite, men jag vill ju inte att det ska läcka. Det är skumma vinklar, men du har helt rätt med att det är svårt att se på bilden. Men jag får försöka att titta på det i helgen en sväng. Tack för all hjälp igen!

              Comment


              • #22
                Går det tungt när du lossar det den lilla biten behöver du inte
                vara rädd för läckage. Du har ju inget högt tryck på retursidan.
                I värsta fall kan du gänga lös den helt, fixa nytt tätningsmedel & dra den rätt.
                Jag antar att du också måste demontera rörböjen från turbon för att kunna trä på slangen...
                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                Comment


                • #23
                  Nu har jag kapat och svetsat lite, så nu ser det bättre ut. Har ingen bild på det, än. Men röret är rakare nu och jag tror du har rätt där med röret sen Chramon, att man måste av med det från turbon, men det är inte fastsatt än, så det är lugnt. Som jag har skrivit innan fick jag alla delar i olika lådor, och nu när man packar upp grejjerna ser man att skicket inte kanske är det bästa på allt. Har till exempel givaren som sitter på avgaskammen, antar att det kallas typ "Kamaxelläges givare" eller nåt sånt. Den är ena "örat" borta på och det andra är sprucket. Det känns väl lite halvfarligt att bara låta den sitta på en bult? Om det ens går att få dit?

                  Håller på att letar efter en ny/begagnad, men frågan jag har, mest av nyfikenhet, vad gör den exakt? Och om man skulle få för sig att byta kammar, finns det uttag i dom nya kammarna för den givaren? Hur gör man annars, bara struntar i den?

                  Comment


                  • #24
                    Nya bilder

                    Innan kapningen.
                    Attached Files

                    Comment


                    • #25
                      Nya bilder

                      Efter kapningen, lite rakare blev det allt.
                      Attached Files

                      Comment


                      • #26
                        Lite nya uppdateringar.

                        Fick hjälp idag av en kompis från jobbet, så vi har bytt wiren för att öppna motorhuven, det var lite halvintressant, men det gick till slut. Och bra blev det också. Efter det har jag fått monterat på plåten som sitter mellan fronten och främre balken. Monteringen av slangen till oljereturen från turbon är också gjord nu, och det blev ganska bra med min kapning och det. Jag har även monterat på min nya kamgivare.

                        Det är ingen här på forumet som har en SIP på sin 16 VT? Om man har kvar ac'n dvs. För torkfiltret sitter liksom i vägen?

                        Comment


                        • #27
                          Pillat lite smått idag med. Hittade ett kontaktstycke med två kablar som ligger lösa som är fasttejpade på kontaktstycken. Ska visa vilken kabel det är, och ni som har lust får gärna säga vart de går eller om man ska kapa bort dem.

                          Här är första bilden, sitter på vänster framskärm, kommer fler bilder.
                          Attached Files

                          Comment


                          • #28
                            Här är bild nummer 2, där kablarna delar sig igen.
                            Attached Files

                            Comment


                            • #29
                              Här är sista bilden, kabeln är en grå kabel, det ser iaf ut så, men efter alla dessa år, så kanske kabeln skulle varit vit från början eller något.
                              Attached Files

                              Comment


                              • #30
                                Sen har jag även hittat en del kontakter där det ser ut som förra ägaren har limmat fast kablar i kontakterna. Alltså bara själva koppar delen av kablen, är limmad mot de stiften som sitter i kontakten, jag börjar bli rätt trött på bilen just nu. Kanske har tagit mig lite vatten över huvudet? Har även gått igenom lite också hur mycket pengar som jag lagt ner på bilen utöver inköpspriset. Usch. Men här kommer iaf en liten trevligare bild, på något som faktiskt fungerade, bilden på oljereturen =)
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X