Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 Sport Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Tjena
    10-15 mil det var inte dåligt. Jag kör med Weber 40 idf och ja det kommer att bli tight med luftfilter. Jag köpte ett par minimala filter (Ram-flo)och fick "modda" lite för att täcka sidorna så att jag skulle slippa få in smuts i förgasarna. Jag har 0 mm kvar till motorhuven på lägsta stället, men det går att stänga. Det blir ju lite tight med fördelaren med om du har den på kammen och det förmodar jag att du har om du använder dig av Fiats insug för dubbla förgasare, men det går att vinkla så att det passar i alla fall på CC-modellen. Vet inte om det är några skillnader på höjdeutrymmet under huven mellan coupe modellerna, kan tänka mig att det är lite mer utrymme under huven på CC-modellen pga huvens utformning med en mittre sektion som är upphöjd.

    Comment


    • #17
      Yes, jag tänker köra med Fiats insug så fördelaren sitter på kammen. dock är jag ganska safe i bakkant på motor, det är värre med den främre förgasaren :-/ Där saknas det 2-3 cm till filtret. Tror min huv sluttar mer i framkant än vad det gör på din bil...

      En sista utväg blir att flytta över huvbullarna från en spider men helst vill jag behålla huven plan.

      Lägger upp en bild på Dellorto-gasarna monterade, så fint så man blir tårögd! :-D
      Attached Files
      Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
      Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
      Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

      Comment


      • #18
        Bytte oljetråg på motorn för någon vecka sedan (på bilden ovan är det oljetråg från en framhjulsdriven bilen).

        Så här fin är den invändigt! Notera färgmarkeringarna på vev! :-D
        Attached Files
        Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
        Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
        Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

        Comment


        • #19
          Originally posted by Nislan
          (på bilden ovan är det oljetråg från en framhjulsdriven bilen).
          Tråget är misstänkt likt ett Argenta-tråg.. Motorn är inte från en sån från början?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #20
            Motorn satt i en Spider som importerades från USA 1985. Dock blev det problem vid inregistreringen vilket gjorde att en krockad Argenta fick släppa sin motor. Trågen skiftdes bara därav satt detta tråget på min motor.
            Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
            Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
            Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

            Comment


            • #21
              Fördelaren som du har nu antar jag är kopplat till ett Digiplex med "givare" mot veven samt "givare" mot svänghjulet? Om det nu är så kommer du att köra med växellådan från 2-liters motorn eller skall du "eftermontera" givaren mot svänghjulet i orginallådan (borra hål i lådan)? Om nu du skall använda 2-literslådan passar den? Ser otroligt fint ut allting, kommer att bli grym när den är klar!
              Last edited by stooges; 20 November 2009, 18:49.

              Comment


              • #22
                Jo, den fördelaren skall ju egentligen lira med insprutning och en masssa elektronik som inte fanns 1968. Planen är att byta fördelare till samma typ som du har (du har ingen extra? :-)) och köra med någon av de 2 st 5-växlade lådorna jag har nu.

                Angående växellådor. Nån som är duktiga på dessa och kan tänka sig att utföra ett renoverings/översiktsjobb? Känner min begränsning när det kommer hit :-). Den lådan som satt i min bil när jag köpte den gick fint då! Inga ovnligt stora missljud och synkringarna i god form i alla fall. Men en genomgång skulle nog inte vara fel...

                Har även slaktat en AC-coupé och har därmed en 5-växlad låda till som jag inte vet skicket på, den känns dock "tight"...
                Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                Comment


                • #23
                  Växellåda RWD

                  Oljetips för din låda: jag kör nu med Castrol TAF-X och Slick50 i Argentan, växlingarna blev en ren njutning.
                  Last edited by per; 20 November 2009, 19:01.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #24
                    Nä, ingen fördelare, men om du skall ha en lika dan som den jag har är det en Magneti Marelli s144 samt jag använder mig av en Petronix Ignitor MR-LS1 till brytarlöst system, det funkar bra. Det som kan vara lite problem är att det kan vara lite känsligt med rätt vikter så ett lager sådana kan vara bra att ha så man kan ställa in tändningen perfekt. Till den använder jag mig av en Petronix Flame thrower (3 ohm), om det behövs vet jag inte. I alla fall så köpte jag mina prylar från http://www.classicgarage.com/ .
                    När det gäller växellådan kan du vara tvungen att ta bort några mm (om jag nu kommer ihåg rätt så var det ca 5-6mm) från växellådsaxeln annars tar den emot, så var fallet i alla fall för mig. Mät toknoggrant för den får inte bli för kort då tappar den stödet från bärringen. Nu var det ett tag sen jag gjorde det men om jag minns rätt så har några stött på det problemet tidigare medans andra har bultat på lådan rakt av. Varför vet jag inte, men jag kan tänka mig att det beror på vilken låda som de har använt. Min växellåda är en 124A100 och motor är en Argenta 132DB2AO.
                    Last edited by stooges; 20 November 2009, 20:57.

                    Comment


                    • #25
                      Ok, ska hålla ögonen öpnna efter en sådan fördelare. Tack för tipset om brytarlöst tändsystem, lär nog hamna där jag också.

                      Angående växellådorna. Vart menar du att jag skulle behöva ta bort material? Vet inte om det gör någon skillnad att min motor kommer från en Spider? Har inte provat montera ihop dom ännu, tog för givet att dom passade. :-)

                      Har du någon uppfattning om prestande och hästkraftsantal i din motor? Vad varavar du och vilken karaktär har motorn? Vad använder du för koppling?

                      Per: Tack för tipset om oljan! :-) Låter bra!
                      Last edited by Nislan; 21 November 2009, 11:02.
                      Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                      Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                      Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                      Comment


                      • #26
                        Det är axeln från växellådan som du ev behöver ta bort 5-6mm ifrån (se bild). Pröva genom att sätta dit växellådan på motorn och kolla om du kan snurra motorn, om du inte kan det måste du kapa, men som sagt mät noggrant så du inte tar av för mycket!
                        När förgasarna ställdes in uppmättes 116,9 hk på motorn (89,7hk på bakhjulen) vid 5480rpm och 158 Nm vid 4450 rpm. Karaktären på motorn är riktigt bra, enorm skillnad mot 1600 motorn som satt i innan och ljudet är otroligt skönt. Det som man kan hänga upp sig på är den "korta" ettan, man måste tidigt lägga in tvåan.

                        PS När det gäller antal hk på vad din bil kommer att ge så bli inte besviken när du får pappret om du får lägre än vad du räknade med. Jag blev det, jag trodde att det skulle visa runt 130hk. Vissa dynomätningar visar mycket, vissa visar lite, den jag körde på visar lite (men kanske rätt antal). Har sett uppgifter att den jag mätte på visar så mycket som 30% lägre än vissa andra. Så med 30% mer skulle min ge 150 hk. 150 hk är inte så troligt, så jag får nöja mig med 116.9.
                        Eftersom det är så stor skillnad på vissa ställen, tror jag att det bästa är att ta det absoluta antalet hk med en nypa salt, men om du skall göra något åt din motor för att förbättra den och mäta anta hk eller vad du nu vill mäta, så skall du mäta innan du gör en förändring och efter du gör en förändring skall du mäta igen och på samma ställe och helst så fort som möjligt efter förändringen.
                        Attached Files
                        Last edited by stooges; 21 November 2009, 13:09.

                        Comment


                        • #27
                          Äntligen har Fiaten fått följa med hem till huset och till sitt egna garage!

                          Bilder kommer!
                          Last edited by Nislan; 17 March 2010, 20:09.
                          Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                          Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                          Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                          Comment


                          • #28
                            Motorfästen

                            Kolla Cortina lotus!
                            Har hört att de är lägre och ska passa:

                            Lycka till

                            Comment


                            • #29
                              Ok, tack! :-)

                              Skall undersökas!
                              Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                              Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                              Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                              Comment


                              • #30
                                Snipp, snapp, snut, så var COZ251-sagan slut...

                                Efter moget övervägande var jag till slut tvungen att erkänna för mig själv att bilen var för dålig för att fortsätta med. Det hade tagit mig tills jag är 50 innan bilen var klar. Då hade jag haft ett lapptäcke av plåt som jag ändå aldrig varit nöjd med :-/ Så tyvärr finns det en 124 Coupé mindre i världen nu. Det tog emot men var nog det enda rätta, den har nog inte haft ett lätt liv innan jag köpte den...

                                Siktet var nu inställt på att hitta en riktigt fin bil och låta det ta tid att hitta rätt exemplar den här gången. Såg fram emot att ha garaget tomt och kunna fokusera på de andra fordonen i vinter (har en 61:as Vespa, en Honda CB750 från 79 samt fodervärd till min svägerskas BMW 2002) samt börja bygga Fiatmotor till kommande projekt. Men det är ju när man minst misstänker det som rätt bil dyker upp. En fin orörd originalbil med enbart 5600 mil på mätaren i den fina/glada gula färgen. :-) Nu gäller det bara att bevara och varsamt modifiera bilen lite för att göra denna körglada goding ännu liiiiite mer körglad och ännu liiiite godare men med möjligheten att alltid kunna återställa till originalskick med matching numbers.
                                Attached Files
                                Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                                Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                                Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                                Comment

                                Working...
                                X