Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 124 Sport Coupé -68

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #61
    Nu när säsongen är över börjar man smida planer för vinterns pyssel.

    På listan står nya dämpare och fjädrar. Är det någon här som har erfarenhet av att byta framfjädrar på en 124 coupé? Skulle vara skönt att slippa skruva isät framvagnen. Har försökt med biltemas standardklämmor men fjädern är för kort för att jag ska få det att funka.

    Så, är det nån som har nån idé eller har nått verktyg som ni kan låna ut så vore jag evigt tacksam!
    Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
    Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
    Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

    Comment


    • #62
      Originally posted by Nislan
      Nu när säsongen är över börjar man smida planer för vinterns pyssel.

      På listan står nya dämpare och fjädrar. Är det någon här som har erfarenhet av att byta framfjädrar på en 124 coupé? Skulle vara skönt att slippa skruva isät framvagnen. Har försökt med biltemas standardklämmor men fjädern är för kort för att jag ska få det att funka.

      Så, är det nån som har nån idé eller har nått verktyg som ni kan låna ut så vore jag evigt tacksam!
      Hmm, har gjort det på en CC och har kvar mina "anteckningar" de är dock grymt skitiga så jag ser knappt vad det står, dessutom har jag följt Haynes bok "Fiat 124 sport" sid 167.

      Så här tyder jag mina egna texter men som sagt följ Haynes bok först och använd min text som komplement!

      Stötdämpare/fjäder fram:

      1.Ta bort vindrutetorkarslang från "stomipåse".

      2.Ta bort clips som håller fast "stomipåse"

      3. Ta bort mutter, bricka, bussning vid övre dämpare.

      4. Dra ut dämpare genom nedre hålet.

      5 Spänn ihop fjäder

      6 Bortagning av antirollbaren (två bultar gick av, så du kan kanske får räkna med det, jag bytte till rostfritt från Wurts)

      7 Länkar bort (har ingen aning nu vilka de var men jag fick använda mutterspräckare för att få bort dem)

      8 Muttrar till lower control arm bort fram med bricka , bak med bricka.

      9 Övre bult till övre kontroll arm först mutter sen bricka.

      .....Nu slutar texten, varför vet jag inte och jag förstår inte mycket av texten själv heller nu. Kom ihåg att jag bytte alla bussningar med så jag kanske gjorde mer jobb än vad som är nödvändigt för att byta fjädrar och dämpare. Som jag minns det så var byte av dämpare fram rätt bökigt och många skruvar och muttrar satt stenhårt och jag fick förstöra dem för att få upp dem, men jag bytte många av mina till svindyra skruvar och muttrar så det skall bli enkelt att fixa sedan. Byta bak var däremot busenkelt.

      Har för mig att du jag använde mig av biltemas fjäderspännare (se bild) men jag kapade dem, så nu är själva gängstången 18 cm. Det är lite trixigt att använda dem men det går. Se bara upp så att fjädrarna inte "sprätter". Du får självklart låna dem om du vill ring i så fall 0768051259.
      Attached Files
      Last edited by stooges; 15 November 2011, 09:18.

      Comment


      • #63
        Jag slår dig en signal. :-)
        Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
        Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
        Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

        Comment


        • #64
          Fjäderborttagningsproblemet är nog löst, får låna ett fjäderkomprimeringsverktyg för Mercedes med 2 tallrikar och en gängstång i mitten.

          Får dock se när själva bytet blir. Kanske går lite garagetid under julledigheten...
          Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
          Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
          Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

          Comment


          • #65
            Originally posted by Nislan
            Fjäderborttagningsproblemet är nog löst, får låna ett fjäderkomprimeringsverktyg för Mercedes med 2 tallrikar och en gängstång i mitten.

            Får dock se när själva bytet blir. Kanske går lite garagetid under julledigheten...
            Kul att det löste sig

            Comment


            • #66
              Tomten kom tidigt i år! :-D

              Fick extranycklarna samt den sista dokumentationen till bilen igår! Kul att se rostskyddsbehandlingar, skattekvitton, gamla reg. beviset samt servicehistoriken! Allt i näst intill obläddrat skick. :-)
              Attached Files
              Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
              Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
              Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

              Comment


              • #67
                Trevligt!!
                Instruktionsboken fattas till min gamling, svårt att hitta originalet i efterhand när det gäller gamla bilar.. (Hade en sliten svensk version sen innan som tur är)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #68
                  I går fick 124:an nya lägre och hårdare fjädrar samt justerbara dämpare, självklart i samma nyans som resten av bilen, enhetligt ska de va! ;-)
                  Attached Files
                  Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                  Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                  Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                  Comment


                  • #69
                    Det där blir mumma det

                    Comment


                    • #70
                      Jo, vill verkligen ha barmark nu! :-)

                      Bilen blev nog 2 cm lägre fram, fick inte bort domkraften efter sänkningen. Bak blev det bara 0,5 cm lägre men det verkar se bra ut ändå, svårt att säga i garaget.

                      Hårdare blev det också :-) Nu saknas bara lite nya bussningar för att allt ska bli riktigt tight!
                      Last edited by Nislan; 27 February 2012, 11:07.
                      Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                      Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                      Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                      Comment


                      • #71
                        Originally posted by Nislan
                        Jo, vill verkligen ha barmark nu! :-)

                        Bilen blev nog 2 cm lägre fram, fick inte bort domkraften efter sänkningen. Bak blev det bara 0,5 cm lägre men det verkar se bra ut ändå, svårt att säga i garaget.

                        Hårdare blev det också :-) Nu saknas bara lite nya bussningar för att allt ska bli riktigt tight!
                        Jag uppdaterade med gula Koni/ samt fjädrar köpt från Vick Autosport och hade exakt samma problem med att det sänkte mycket mer fram än bak. Min såg inte klok ut, så jag blev tvungen att kapa fjädrarna bak, samtidigt vägde jag in bilen för att få i det närmaste 50/50 viktfördelning.

                        Comment


                        • #72
                          Ok, det är ju lite svårt att se hur det blir när den står i garaget. Finns kanske en risk att jag får kapa fjädrarna om det ser skumt ut.

                          Mina fjädrar kommer förmodligen från spiderpoint.de men det är nog samma sak.

                          Vad menar du med att du vägde in bilen? Flyttade du batteriet?
                          Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                          Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                          Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                          Comment


                          • #73
                            Originally posted by Nislan

                            Vad menar du med att du vägde in bilen? Flyttade du batteriet?
                            Det var inte jag som vägde in bilen, men jag antar att det gjordes med en våg under varje hjul. Min vägdes in med halv tank och en förare i bilen.

                            Därefter kapades de bakre fjädrarna så att jag fick ca samma vikt över varje hjul bak och ca samma vikt över varje hjul fram samt att jag försökte få 50% av vikten på bakre hjulparet och 50% på främre hjulparet.

                            Jag kompromissade dock lite så att bilen inte skulle bli för låg bak och hamnade kanske runt 48% bak och 52% fram, om jag inte minns fel.

                            PS Nej jag flyttade inte batteriet, vill ha kvar originalstuket
                            Last edited by stooges; 27 February 2012, 21:40.

                            Comment


                            • #74
                              ?
                              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                              S/y Mascot
                              S/y Rebell
                              20vT
                              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                              Comment


                              • #75
                                Blir det så stora utslag genom att bara sänka den bak?

                                Hur hög var den från början?

                                Har du måttet från backen upp till underkanten på skärmkanten?
                                Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
                                Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
                                Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

                                Comment

                                Working...
                                X