En enhörning, tar väl hand om den
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Fiat 124 Sport Coupé -68
Collapse
X
-
Har nu skruvat lite på bilen för första gången! :-)
Har haft ett irriterande läckage mellan grenröret och resten av avgasröret. Muttrarna skruvade upp sig själv så jag la till en låsbrick vilket gav bra resultat! Trevligare ljud och bättre gång i motorn då mottrycket nu är rätt igen.
Nästa steg på listan är att undersöka acc. pumpen, han tvekar vid gaspådrag under 3000 varv.
Är det nån som har några tips på hur man får bort vindrutetorkare arrangemanget utan att bruka för mycket våld? För många år utan regn har gjort att att hela mekanismen torkat ihop så motorn orkar inte vända när torkarna står i topläget.Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
Honda CB 750 -79 - Café racer projekt
Comment
-
Originally posted by Nislan
Är det nån som har några tips på hur man får bort vindrutetorkare arrangemanget utan att bruka för mycket våld? För många år utan regn har gjort att att hela mekanismen torkat ihop så motorn orkar inte vända när torkarna står i topläget.
Kul med lite mekande. Hur som helst, torkarna på min 124 är löjligt långsam och det tycks inte vara direkt ovanligt. Tyvärr kan det vara vindrutetorkarmotorn i själv som är rätt medioker, men det finns visst lösningar på det med (se länk). Jag har dock inte gjort denna konvertering själv.
http://www.mirafiori.com/faq/content...boschwiper.htm
Comment
-
jo, har hört talas om att man kan byta motor. Dock är det inget fel på hastigheten i den jag har nu, den orkar helt enkelt inte dra runt när det kommer till ändläget.
Är det inte reglerbar hastighet på CC-coupén? Finns en liten ratt på instrumentpanelen där jag reglerar hastigheten på torkarna. På min gamla 68-coupé gick de så fort i maxläget att hela armen lossnade...Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
Honda CB 750 -79 - Café racer projekt
Comment
-
Originally posted by Nislan
jo, har hört talas om att man kan byta motor. Dock är det inget fel på hastigheten i den jag har nu, den orkar helt enkelt inte dra runt när det kommer till ändläget.
Är det inte reglerbar hastighet på CC-coupén? Finns en liten ratt på instrumentpanelen där jag reglerar hastigheten på torkarna. På min gamla 68-coupé gick de så fort i maxläget att hela armen lossnade...
Vad det gäller felet på din har jag då ingen aning om iofs är ju inte hastighet och kraft samma sak. Jag antar att du har smörjt upp alla delar du kommer åt utan att plocka ner torkarna, som tex "länkarmarna" under motorhuven.Last edited by stooges; 2 October 2011, 13:41.
Comment
-
Det flesta lederna ligger ju tyvärr så man inte kommer åt dem. Nu har allt låst sig så jag kan inte flytta torkarna ens med ordentlig handkraft. :-/
När jag fick bort blöddret från grenröret igår var jag ju tvungen att försöka ta fram det kanske vackraste motorljudet, insugsbröl! :-D.
Hade en extra luftburk från en annan -69 som fick offra vissa delar. Skar ut 3 slitsar och tog bort snorkeln vilket gav precis lagom mycket bröl vid gaspådrag! Härligt att höra när det andra spjället öppnar också :-D Att man dessutom kan behålla originallocket till luftburken gör ju inte saken sämre! Ser nästan original ut fortfarande...
Hade mungiporna från örea till öra när jag åkte småvägarna in till Ersson för demonstrera motorns nya stämma! Kändes även som att han blev liiiite piggare också, fast det kanske mest är psykologiskt. Hur som helst tror jag att ganska många av de 90 originalhästarna fortfarande är kvar. Känner inget behov av att trimma just för tillfället, han rör på sig ganska bra bara han får lite varav och sjunger väldigt fint! :-)Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
Honda CB 750 -79 - Café racer projekt
Comment
-
Originally posted by Nislan
Det flesta lederna ligger ju tyvärr så man inte kommer åt dem. Nu har allt låst sig så jag kan inte flytta torkarna ens med ordentlig handkraft. :-/
Comment
-
Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
Honda CB 750 -79 - Café racer projekt
Comment
-
Originally posted by Nislan
Hade en extra luftburk från en annan -69 som fick offra vissa delar. Skar ut 3 slitsar och tog bort snorkeln vilket gav precis lagom mycket bröl vid gaspådrag! Härligt att höra när det andra spjället öppnar också :-D Att man dessutom kan behålla originallocket till luftburken gör ju inte saken sämre! Ser nästan original ut fortfarande...
Hade mungiporna från örea till öra när jag åkte småvägarna in till Ersson för demonstrera motorns nya stämma! Kändes även som att han blev liiiite piggare också, fast det kanske mest är psykologiskt. Hur som helst tror jag att ganska många av de 90 originalhästarna fortfarande är kvar. Känner inget behov av att trimma just för tillfället, han rör på sig ganska bra bara han får lite varav och sjunger väldigt fint! :-)
Har en extra burk jag med, får kanske testa den.. (om jag inte hinner hitta ett dubbelweber-insug förstås.)
Var köper du dina olackade torkarblad, är ute efter samma variant..?Last edited by per; 2 October 2011, 18:25.
Comment
-
Har dubbla webrar och insug liggandes men det får vänta till jag bygger ny motor, 1400:an har ju fördelaren på fel sida. Detta blev en klar ljudmässig förbättring i alla fall!
Torkarna är faktiskt originaltorkarna från fabrik :-)Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
Honda CB 750 -79 - Café racer projekt
Comment
-
Ack det insuget vill du inte ha alls, utan sälja till mig.
Jahapp, torkarna på min är borta så jag får leta lite på eBay kanske.
Comment
Comment