Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Re: Re: Re: Re: dämpare

    Originally posted by Torsten 20vt
    grymt bra ju! tror nog ja skippar thailands resan och ger bilen mer kärlek
    :-) Kollade med honom och han har dessa i lager. Jag tänker handla mina i höst när bilen åker in för vintern.
    JH

    20vT

    Comment


    • Ujuj, sikken dag...

      Körde hem till fassan för att gå över kärran en tredje gång sen modifieringen och försöka finna varifrån det tjutande ljudet kommer ifrån.

      Går över alla nya slangklämmor, kollar turbons skruvar, lambdan och avgasets skruvar. Allt sitter som det ska.
      När jag ligger där och kryper upptäcker jag att ena framdämparen börjat läcka och inte är det så lite heller... Sikket skit, först skickar osrav dämparna kasst embalerade så de kommer fram repade och nu detta... suck

      Upptäckte sedan att övre högra hörnet på ventilkåpan har gått sönder, hörnet är helt avbrutet. Själva packningen är skjuten just i hörnet men det verkar inte läcka någon olja som tur är.

      Vad tror ni, är det månne det som orsakar missljudet vid fullgas?
      Kan det vara kass att köra motorn med läckan om man tar det lugnt?
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Originally posted by Axl
        Ujuj, sikken dag...

        Körde hem till fassan för att gå över kärran en tredje gång sen modifieringen och försöka finna varifrån det tjutande ljudet kommer ifrån.

        Går över alla nya slangklämmor, kollar turbons skruvar, lambdan och avgasets skruvar. Allt sitter som det ska.
        När jag ligger där och kryper upptäcker jag att ena framdämparen börjat läcka och inte är det så lite heller... Sikket skit, först skickar osrav dämparna kasst embalerade så de kommer fram repade och nu detta... suck

        Upptäckte sedan att övre högra hörnet på ventilkåpan har gått sönder, hörnet är helt avbrutet. Själva packningen är skjuten just i hörnet men det verkar inte läcka någon olja som tur är.

        Vad tror ni, är det månne det som orsakar missljudet vid fullgas?
        Kan det vara kass att köra motorn med läckan om man tar det lugnt?
        Ja du, det ska då alltid vara något elände :-(

        Dämparen låter det ju som om du fått nån gammal en?!?! repig och läcker redan.. Eller har den bottnat sönder packboxen kanske...hmm låter skumt
        Hörnet på ventilkåpan går alldele utmärkt att svetsa. Bifogar bild på hur min blev.'
        Attached Files
        JH

        20vT

        Comment


        • Sån jäkla otur du har

          Du måste väl kunna reklamera dämparen och få en ny?

          Du sa innan att ljudet försvann efter en stund och du misstänkte avgasgrenröret. Har du kollat om det är några sprickor på det?

          Hade du oljudet innan installation av Fleas trimsats?

          Du bör inte köra runt med en trasig packning. Om du tvunget måste köra så ha koll på skadan och kolla ev. läckage varje dag. Packningen är inte dyr och går fort att byta. Det värsta som kan hända är att du skitar ner motorn med olja och att det kan börja ryka lite om någon olja skulle komma i kontakt med något varmt. Men du skrev att det var skadad i övre högra hörnet och det är ju på kalla sidan av motorn, så liten risk för rök.
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Re: Re: Re: Re: Re: dämpare

            Originally posted by epostiljon
            :-) Kollade med honom och han har dessa i lager. Jag tänker handla mina i höst när bilen åker in för vintern.
            Va bra! Då ska jag med handla sånna
            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

            Comment


            • Re: Re: Re: Re: Re: Re: dämpare

              Originally posted by Torsten 20vt
              Va bra! Då ska jag med handla sånna
              Bra :-)

              Får vi med oss en till får vi dem lite billigare.
              Det krävdes 3 för ett gruppköp
              JH

              20vT

              Comment


              • Originally posted by Freddan72
                Sån jäkla otur du har

                Du måste väl kunna reklamera dämparen och få en ny?

                Du sa innan att ljudet försvann efter en stund och du misstänkte avgasgrenröret. Har du kollat om det är några sprickor på det?

                Hade du oljudet innan installation av Fleas trimsats?

                Du bör inte köra runt med en trasig packning. Om du tvunget måste köra så ha koll på skadan och kolla ev. läckage varje dag. Packningen är inte dyr och går fort att byta. Det värsta som kan hända är att du skitar ner motorn med olja och att det kan börja ryka lite om någon olja skulle komma i kontakt med något varmt. Men du skrev att det var skadad i övre högra hörnet och det är ju på kalla sidan av motorn, så liten risk för rök.
                Jo sjukt segt är det...
                Ska maila de som sålde dämparna och kolla, har ju knappt kört med dem mer än tre veckor så nog ska de få skicka en ny.

                Nej ljudet kom först i samband med att jag installerade fleas prylar. Det kom dessutom först efter en dags körande. Ljudet har blivit tydligare nu och försvinner inte med varmkörd bil så det måste nästan vara ventilkåpan. Har gått över allt ett flertal gånger utan att hitta något annat. Får bli till att köpa ny kåpa och packning antar jag, skippar nog svets även om det såg bra gjort ut på din jon. Såg att det inte var allt för galet dyrt med en ny på coupeteile.
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • Re: Re: Re: Re: Re: Re: Re: dämpare

                  Originally posted by epostiljon
                  Bra :-)

                  Får vi med oss en till får vi dem lite billigare.
                  Det krävdes 3 för ett gruppköp
                  Freddan kanske?
                  Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                  Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                  Comment


                  • Då har äntligen nya kåpan och röd skrynkelfärg anlänt. Hoppas hinna måla o montera i helgen.

                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • Originally posted by Freddan72
                      Jag använde också VHT på min kåpa.

                      Slutresultat:
                      http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...*&pagenumber=2
                      Snyggt! Gjorde du det själv, verkade som du lämnade in om jag förstod tråden rätt.
                      Läste att det blir bäst resultat om man kör lite med hårtork efter målningen...
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • Jag bytte packning samtidigt så ville ha det gjort av ett proffs. Kåpan är lika fin som för 5 år sen så kan inte klaga på varken färg eller arbete
                        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                        Min projekttråd - 19T
                        Min Youtube kanal
                        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                        Comment


                        • Originally posted by Freddan72
                          Jag bytte packning samtidigt så ville ha det gjort av ett proffs. Kåpan är lika fin som för 5 år sen så kan inte klaga på varken färg eller arbete
                          Sweet, hoppas jag får till det så.
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • Originally posted by Axl
                            Sweet, hoppas jag får till det så.
                            Just själva bytet är busenkelt, har gjort det själv. Tar max 30 min om man tar det lungt. Det är även tätningar runt stiften. Passa så du inte drar åt skruvarna för hårt. Änvänd momentnyckel om du har en.
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • Originally posted by Ante
                              Just själva bytet är busenkelt, har gjort det själv. Tar max 30 min om man tar det lungt. Det är även tätningar runt stiften. Passa så du inte drar åt skruvarna för hårt. Änvänd momentnyckel om du har en.
                              Låter lovande!
                              Ska måla i dag så kåpan åker på de närmsta dagarna. Läste att den bara ska dras med 9Nm så det gäller att vara försiktig.
                              Har för mig att jag läst någon stans att man ska dra enligt ett visst mönster. Har letat i verstadsmanualen med ljus o lyckta utan att hitta det... någon som vet?
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment

                              Working...
                              X