Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Axl
    Låter lovande!
    Ska måla i dag så kåpan åker på de närmsta dagarna. Läste att den bara ska dras med 9Nm så det gäller att vara försiktig.
    Har för mig att jag läst någon stans att man ska dra enligt ett visst mönster. Har letat i verstadsmanualen med ljus o lyckta utan att hitta det... någon som vet?
    Jag drog på min själv, det är inte så komplicerat som det låter! Börja från imitten och gå kors och tvärs, så gjorde jag, alla skruvar går att skruva in allt mer och mer efter några omgångar, men som sagt dra inte för hårt! Sen efter ca 10 mil så gjorde jag en sista koll och drog alla lite till, med ren enkel handkraft, ingen läcka idag 1000+ mil! Men de är klart du ska ha en momentdragare och vara på den säkra sidan!
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

    Comment


    • Originally posted by Torsten 20vt
      Jag drog på min själv, det är inte så komplicerat som det låter! Börja från imitten och gå kors och tvärs, så gjorde jag, alla skruvar går att skruva in allt mer och mer efter några omgångar, men som sagt dra inte för hårt! Sen efter ca 10 mil så gjorde jag en sista koll och drog alla lite till, med ren enkel handkraft, ingen läcka idag 1000+ mil! Men de är klart du ska ha en momentdragare och vara på den säkra sidan!
      Fegar lite och lånar en momentnyckel av en polare tror jag.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Originally posted by Axl
        Fegar lite och lånar en momentnyckel av en polare tror jag.
        Bra ide. Kolla bara så den klarar 9Nm. Inte så många hem-meckar-momentnycklar som klarar det.
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • Såja, då är det målat, skrynklorna börjar komma så smått. Kan nog bli kanon detta!



          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Efterdra gärna bultarna efter några hundra mil med samma moment, läcker lätt annars!
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Kolla så inte backventilen från vevhusventilationen läcker?
              Eftersom det sägs att pengar skall rulla har jag gjort det enda riktiga och lagt alla mina i bilen.

              Comment


              • Originally posted by novisen
                Kolla så inte backventilen från vevhusventilationen läcker?
                Jo tänkte gå igenom hela den sidan för att kolla så allt står rätt till. Vore ju nesligt att trycka packningen direkt igen..
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • Originally posted by Axl
                  Såja, då är det målat, skrynklorna börjar komma så smått. Kan nog bli kanon detta!



                  Stiligt!
                  Ska du slipa fram bokstäverna eller kommer du behålla dom röda?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • Originally posted by Freddan72
                    Stiligt!
                    Ska du slipa fram bokstäverna eller kommer du behålla dom röda?
                    De ska slipas fram i kväll efter jobbet. Vågade inte pilla i går, färgen var fortfarande mjuk.

                    Det var banne mig inte så lätt att måla med den färgen. Det såg jäkligt jämt och fint ut precis när man målat, sen när det börjar skrynkla så ser man vart man fått på lite tjockare/tunnare. Skrynklorna blir ganska olika. Men jag tror jag e ganska nöjd med resultatet, blev helt ok.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • Snyggt! Kommer bli kanon det där

                      Comment



                      • Såja, då sitter den på plats. Ingen tid för provkörning i dag tyvärr, får bli i morgon.
                        Som synes är inte texten framslipad ännu, men det kommer det också.
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • Kanon Bra ju!
                          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                          Comment


                          • HAH!

                            Köpte gas från USA och fyllde på AC-systemet så nu funkar det!

                            Kostnad 100kr.

                            Finns en svensk återförsäljare för den som e nyfiken: http://www.envirosafe.se/
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • Dyno

                              Var och bänkade kärran i dag för att Leighton ska kunna göra den slutliga mappen.



                              snubben som skulle hjälpa mig började med att trilla in sent så inget var förberett. Sen kunde han inte lyckas koppla in lambdan för loggning heller.

                              Hur som helst så peakar turbon på 3500rpm på 1.55bar för att sen stabilisera sig på 1.45. Lambda ligger mellan 0.8-0.83 förutom kring boostpeaken då den trillar ner till 0.78.


                              Frågan är om Leighton är intresserad av att använda denna datan för att göra en ny mapp eller om jag ska leta upp någon annan som kan hjälpa mig.. får höra med honom.
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment


                              • Det viktigaste han behöver är lambdakurvan så du får kanske köra en vända till ja.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X