Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Menar du att du ska skicka grafen till Leighton?

    Han behöver ha reda på lambda men också laddtryck, vridmoment och hk.

    Är det vridmoment & hk på hjulen?
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Jo, ska skicka loggad data till Leighton för att få en sista mapp. Det ingår i paketet.

      Antar att jag får köra en runda till. Freddan, hade du någon kontakt i Halmstad eller hur var det? Vet du vad han tar isf? Denna snubben tog 1200 bara för bänkningen utan att ha lyckats logga den data jag ville ha... Något tröttsamt.

      Det är hk och vrid på hjulen i grafen. Ca 250hk och 320Nm som mest. Så nog ska det upp en bit till om Leighton håller vad han lovat.
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Killen som bänkar min bil bor i Björketorp (ca 4 mil norr om Varberg). Han tar 500 kr timmen och kan logga all data du behöver. Vill du ha numret så säg till så skickar jag det via pm.

        250 hk på hjulen är ca 289 hk på veven. Helt okej resultat men några hästar till ska nog Leighton fixa till dig

        Ser också att du ändrat varvtalet Är det 7300 rpm som gäller nu?
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Originally posted by Freddan72
          Killen som bänkar min bil bor i Björketorp (ca 4 mil norr om Varberg). Han tar 500 kr timmen och kan logga all data du behöver. Vill du ha numret så säg till så skickar jag det via pm.

          250 hk på hjulen är ca 289 hk på veven. Helt okej resultat men några hästar till ska nog Leighton fixa till dig

          Ser också att du ändrat varvtalet Är det 7300 rpm som gäller nu?
          Ok, hojtar om denna snubben inte kan fixa det hela.

          Leighton har ju sagt 320-340hk så då är det en bit kvar... framtiden får utvisa.

          Han körde till varvstoppet, jag vet faktiskt inte hur väl han kalibrerade in det hela... är generellt rätt missnöjd med hela körningen så jag tror jag siktar på att få det gjort någon annan stans som känns lite seriösare. Speciellt som att jag själv inte har någon vidare koll på det hela så känns det viktigt att det är någon som vet vad han gör.
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Men lambdan HAR mätts upp? Om du har tabellen med lambda för varje varvtal räcker det säkert till Leighton.

            Som det diskuterats om tidigare är det mkt svårt att veta exakt effektförlust, den går liksom inte att mäta upp. Att dra runt växellådan på fyran med motorn urkopplad (som de flesta rullar gör för att mäta) ger bara förlusterna helt utan kraft genom lådan. Och ju mer effekt du får desto större blir förlusterna, så när man är uppe över 300hk tror inte jag man kan räkna på några tumregler gjorda för t.ex. sugmotorer på 150hk. Enl. mina erfarenheter borde du ha ca 50hk förluster så runt 300hk ligger du isf på nu. +-10hk sådär.. Närmare än så går sällan att fastställa utan att köra motorn i egen bänk.

            Så - visst finns det mer att hämta, med justerad bränsle- och tändkurva!

            Kör till Magnus rullar annars som sagt, han är bra + billigare. Även om det är en bit upp dit för dig..
            Last edited by per; 25 September 2012, 16:17.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Jag brukar använda Puma racings formel.

              Vevaxeleffekt = (Hjuleffekt +10) / 0,9

              Den stämmer rätt bra med de körningar som jag kollat på fccuk.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Nja, han mätte lambda men lyckades inte logga den pga problem med en seriell->USB-kabel. Så det får bli en bänkning till, inte skoj med tanke på pengarna som gick i dag... men men
                Dessutom så loggade han inte rpm utan estimerade den genom att köra igenom växlarna och kalibrera hjulhastigheterna mot motorvarvtalet.

                Enligt Leighton så är det ca 300 "This gives an estimate of 300bhp & 286lbs/ft at the flywheel."
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • Hur som helst så vill han ha bättre data för att kunna göra en ny mapp så det får bli till att köra en omgång till.
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • Det kan finnas en del att hämta när man justerar bränslet. När jag och alx var iväg med hans kärra så justerade vi in soppan och hans effekt ökade från 300 till 320 hk.

                    Själv så lyckades jag öka hästkrafterna med 25 hk när vi justerade in min. Så det finns kraft att finna

                    Be dom även att kolla insugstempen på motorn och rumstemperaturen.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • Jag låg på 0.77 i lambda vid max vridmoment och 0.86-0.87 vid maxeffekt.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Originally posted by Freddan72
                        Det kan finnas en del att hämta när man justerar bränslet. När jag och alx var iväg med hans kärra så justerade vi in soppan och hans effekt ökade från 300 till 320 hk.

                        Själv så lyckades jag öka hästkrafterna med 25 hk när vi justerade in min. Så det finns kraft att finna

                        Be dom även att kolla insugstempen på motorn och rumstemperaturen.
                        Ok, intressant. Hur menar du justerade soppan. Mha spridarna, bränslepumpen eller mappen?

                        Gällande sensorer så borde det väl finnas insugstemp via ecu:n om de kan plocka den? Rumstemp borde ju vara lugt, vill man vara jäklig så sitter det ju en givare till ACC:n under höger backspegel..

                        Originally posted by Freddan72
                        Jag låg på 0.77 i lambda vid max vridmoment och 0.86-0.87 vid maxeffekt.
                        Ok, det är i samma härad som mig då.
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • Jag och alx har en justerbar btr (eller hade för mig, nu kör jag ju med en 3.8 bars regulator), som vi justerade efter varje körning. Det blev tre körningar innan vi tyckte det blev bra. Det bästa hade varit om man kunde justera mappen med en gång. Synd att man inte kan programmera

                          Det sitter en givare i plenumet men att försöka koppla in sig på den via ECU låter krångligt. Enklare är nog att lägga in en tempgivare i insugsröret. Har för mig att Per gjorde det när han körde hos Magnus för att kolla IC. Min insugstemp har legat 14-15 gr över rumstemp.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Originally posted by Freddan72
                            Jag och alx har en justerbar btr (eller hade för mig, nu kör jag ju med en 3.8 bars regulator), som vi justerade efter varje körning. Det blev tre körningar innan vi tyckte det blev bra. Det bästa hade varit om man kunde justera mappen med en gång. Synd att man inte kan programmera

                            Det sitter en givare i plenumet men att försöka koppla in sig på den via ECU låter krångligt. Enklare är nog att lägga in en tempgivare i insugsröret. Har för mig att Per gjorde det när han körde hos Magnus för att kolla IC. Min insugstemp har legat 14-15 gr över rumstemp.
                            Ah, ok. Jag fick med en 3.8-bars i kittet från Leighton så den kör jag på.
                            Jo, det vore riktigt ball att kunna mappa den själv. Kanske är nästa steg...

                            Ok, men då borde man ju kunna koppla in sig på den givaren direkt om inte annat. Tål att undersökas! Om inte annat så ska det finnas med i min ECU-monitor. (Vilket påminner mig om att tag tag i den jäkeln igen)
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • Jag använder ECU monitorn från Barnacle när jag kör. Så ta och fixa den innan nästa körning.

                              Det är också bra om du får en hög upplösning varvtalet (typ 25 varv mellan varje punkt) så du kan se vad som händer med effekt och vridmoment. Man kan se på effekten om det händer något med tändning, till exempel om den backas p.g.a. knack. Då blir det en dipp i kurvan.
                              Last edited by Freddan72; 26 September 2012, 12:17.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Originally posted by Freddan72
                                Jag använder ECU monitorn från Barnacle när jag kör. Så ta och fixa den innan nästa körning.

                                Det är också bra om du får en hög upplösning varvtalet (typ 25 varv mellan varje punkt) så du kan se vad som händer med effekt och vridmoment. Man kan se på effekten om det händer något med tändning, till exempel om den backas p.g.a. knack. Då blir det en dipp i kurvan.
                                Ok, får ta tag i det i så fall.

                                Tackar för tips.
                                Tror detta lutar åt att jag fixar bänkningen hos din kontakt när jag fått rätt på sensorerna. Hör av mig via PM.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X