Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • DYNO

    Då har jag äntligen kommit till skott och kört kärran i en vettig dyno. Var hos TS Motorsport i går.







    293Hp enligt snubbens beräkning. Störigt nära 300...
    Nu ska vi se vad Leighton kan åstadkomma med detta, hoppas han kan krama ur några pollar till.

    På vägen hem så stod jag på rätt hårt på motorvägspåfarten och då började kopplingen slira så nu vet man ju vad vinterns projekt blir...
    Last edited by Axl; 30 November 2012, 07:57.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • Det där ser ju bättre ut än förra körningen. Undrar bara varför AFR dippar så kraftigt efter 6000 rpm. Funkar matningen till den nya pumpen?
      Tråkigt med kopplingen. Men jag gjorde samma sak med min efter jag monterat den nya turbon. Finns en del att välja på. Helix, Torque Italia, GTA, original Valeo m.m.
      Last edited by Freddan72; 30 November 2012, 08:28.
      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
      Min projekttråd - 19T
      Min Youtube kanal
      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

      Comment


      • Originally posted by Freddan72
        Det där ser ju bättre ut än förra körningen. Undrar bara varför AFR dippar så kraftigt efter 6000 rpm. Funkar matningen till den nya pumpen?
        Tråkigt med kopplingen. Men jag gjorde samma sak med min efter jag monterat den nya turbon. Finns en del att välja på. Helix, Torque Italia, GTA, original Valeo m.m.
        Jo det e lite snålt med soppa där på toppen, har frågat leighton vad han tror. Soppapumpen har separat matning så det bör fungera men jag ska ta o mäta upp spänningsfallet för säkerhets skull.

        Hamnar jag på HK-listan nu månne?!
        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

        Comment


        • Du är med! La in dig i listan efter första körningen
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • Originally posted by Freddan72
            Du är med! La in dig i listan efter första körningen
            Coolt! Tackar!
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • Nu får ni rätta mig, men som jag läser kurvan så häller den på en massa extra soppa efter 6000 och inte omvänt?
              Ser ju ut att hålla trycket väldigt konstant och fint hela vägen, vad för turbo är det?

              Panda 169

              Comment


              • Nu får ni rätta mig, men som jag läser kurvan så häller den på en massa extra soppa efter 6000 och inte omvänt?
                Ser ju ut att hålla trycket väldigt konstant och fint hela vägen, vad för turbo är det?

                Panda 169

                Comment


                • Nu får ni rätta mig, men som jag läser kurvan så häller den på en massa extra soppa efter 6000 och inte omvänt?

                  Panda 169

                  Comment


                  • Jag har för dålig koll på lambda tyvärr men vad jag förstod av killen som hjälpte mig med bänkningen så gick den aningen snålt på toppvarvet.

                    Det är en modifierad hybrid på originalturbon. http://www.fccuk.org/forum/ubbthread...gonew=1#UNREAD
                    en PowerMax från FC Performance
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • Nära 15 % förlust i drivlinan - kan kopplingen slirat redan i bänken?

                      Den magrar ut blandningen rätt ordentligt på slutet som sagt. Inte så nyttigt för kolvtopparna?

                      Comment


                      • Originally posted by tempra33
                        Nära 15 % förlust i drivlinan - kan kopplingen slirat redan i bänken?

                        Den magrar ut blandningen rätt ordentligt på slutet som sagt. Inte så nyttigt för kolvtopparna?
                        Jo det är sannolikt att den gjorde det, ska byta koppling till våren och så får det bli en bänkning till med det nya chippet där efter.
                        För att kopplingen kopplingen eventuellt slirat påverkar väl inte Fleas nya mappning?

                        Killen som bänkade trodde det var lugnt såhär års när luften är kall men rekommenderade mig att inte köra med det en varm sommardag om inte ecun själv kompenserade för det. Då riskerade jag spikning. Men den kommer bara rulla till garaget nu för vintern och sen blir det nya tag till våren.
                        Last edited by Axl; 1 December 2012, 06:14.
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • Enligt grafen så fetar den på rejält efter 6000 rpm. Något är knas med matningen till pumpen. Förhoppningsvis sitter felet i chippet och Leighton kan rätta till det.

                          Jag tror inte att kopplingen slirat i bänkningen. Det finns inget i grafen som tyder på det.
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Hej

                            På graferna ser man att den sjunker till 12 när turbon laddar och ännu fetare till 11 vid 6000 varv.

                            Jag är ny på turbomotorer, men är det en regel att man ska ligga på 12 när turbon drar? Är det för att kyla mer, eller för att ligga på rätt sida om toleranserna?
                            Varför inte ligga på säg 13?

                            15% förluster skulle jag säga är rätt normalt. I drivlina och däckfriktion kan det bli en hel del friktion/värme ju mer kraft som ska överföras. 100hk på en 700hk motor är inte konstigt, men det låter slösaktigt kan tyckas.

                            mvh
                            Goran
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Originally posted by Freddan72
                              Enligt grafen så fetar den på rejält efter 6000 rpm.

                              Är det bränslepumpens matning som lägger av vid 6800 då AFR går mot 14:1?
                              Last edited by tempra33; 2 December 2012, 03:47.

                              Comment


                              • Originally posted by tempra33
                                Är det bränslepumpens matning som lägger av vid 6800 då AFR går mot 1:14?
                                Det är nog tändningen som bryts vid varvstoppet. Då blir det fett!

                                Grattis till fina siffror! Blev ju bra det där. Lite torrt i toppen kan bero på många saker, gammalt soppafilter, trött pump, sprucken slang till tryckregulatorn vid insprutarna etc. Men systemet du har (original pump/spridare) borde räcka på din om det gör det på min.
                                Last edited by per; 2 December 2012, 16:34.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X