Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Har inte hunnit maila AE Cars som sålde den. Ska göra det och så får vi se vad de säger. Enligt Nabil har han råka ut för en tidigare koppling av denna modellen som krånglat på liknande vis som de sålt.

    Nej det är nog onödigt att riskera något genom att köra upp den. Nabil rekommenderade mig att ta den på släp el dylikt.
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • Mycket märkligt

      Tjena!

      Skulle ut och flytta bilen i dag för att slippa p-böter. Den har nu stått sen kopplingen betedde sig illa förra måndagen.

      När jag startade bilen och rullade iväg så märkte jag att kopplingen var som vanligt igen. Tänkte att det var ytterst underligt så jag tog en försiktig tur till GDS-biltvätten en bit bort och tvättade kärran som nu såg helt bedrövlig ut efter nära två veckor på gatan.
      Efter en rejäl tvätt(utan borste, med medhavd svamp... ) så bestämde jag mig för att köra bilen torr på ringleden och passa på att testa kopplingen.

      Tuffade iväg dit och började där successivt öka på hastigheten, kopplingen funkade fortfarande fint så jag körde några varv i en rondell i rätt bra fart och tryckte sen på rätt rejält ner på ringleden igen.
      Då kände jag att kopplingspedalen plötsligt befann sig betydligt lägre ner mot golvet så det med nöd och näppe gick att koppla ur mellan växlingarna.
      Åter försiktigt hemåt och efter två-tre rödljusstopp var kopplingen åter normal men det mindre trevliga ljudet vid nedtryckt koppling var tillbaka, om än betydligt lägre än tidigare/knappt hörbart.

      Tankar? Jag är något förvirrad, är det själva kopplingen som strular egentligen eller något annat?
      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

      Comment


      • Kan ju vara kopplingscylindern som ger sig oxå (rätt vanligt) men den är nog mer 'linjär' i sitt sönderfall..? Kolla för all del under gummidamasken på både cylindern vid pedalen och vid kopplingsarmen på lådan om det är blött där..
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Jo det skulle kunna vara den som krånglar. Konstigt dock att trycket i pedalen återkom efter lite lugnare körning. Jag får nosa rundor lite som du säger.
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Hej Axel

            Har du kollat med Champion Auto i Arlöv för tips och få arbete gjort?
            Dit borde du kunna köra utan större problem för att få ett expertutlåtande.

            Med vänlig hälsning
            Goran
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Nej, har faktiskt inte kollat något annat ställe eftersom det är Nabil som installerat. Men det vore klart bra att få ett utlåtande iaf. från dem o se vad de tror det kan vara.
              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

              Comment


              • Jaha, efter en lång väntan på att Nabil ska ha tid för min bil mellan renoveringsrundorna på sitt hus så jag har tagit mig samman och iaf bokat en tid för att få kopplingen kollad.
                Följde Gorans rekommendation och bokade tid på Champion Auto utanför Malmö, verkar trevliga!

                Dock har jag ju nu väntat så länge att både bilen har körförbud pga utebliven besiktning och dessutom står på sommardäck. Men det får gå.
                Kan man ju ge sig den på att det kommer snöstorm och blixthalka på torsdag kväll när jag ska köra och lämna kärran...
                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                Comment


                • Ja samt poliskontroll!

                  Skämt å sido.
                  Hoppas det löser sig snarast.

                  Comment


                  • Exakt, fattas bara det. Får dra igång waze innan jag beger mig ut på gatorna..
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • Okej så du kan köra bilen nu? Började kopplingen funkar efter ett tag?

                      Jag föreslår att du kollar om det läcker från behållaren för bromsvätska, slavcylinder och huvudkopplingscylinder. Du kanske har ett litet hål någonstans som göra att det sugs in luft i systemet och gör att kopplingen krånglar. Fast det förklarar inte oljudet du har.
                      Last edited by Freddan72; 4 December 2013, 11:28.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Nja, den har funkat hjälpligt hela tiden. Bara inte vågat köra med bilen. Nabil rådde mig att låta den stå också.
                        Senast jag provade den så funkade kopplingen en stund och sen plötsligt behövde jag trycka den i botten för att kunna koppla ur. Sen kom den tillbaka och funkade ok efter att jag stått stilla vid ett rödljus en stund så jag kunde köra hem... Så något skumt är det.

                        Frågan är bara om det är själva kopplingen eller hydrauliken som strular på ngt vis.
                        Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                        Comment


                        • Hej Axl

                          OM Champion Auto kommer fram till att det är hydrauliken, så är det enkelt att byta själv. Både huvud-(45€ inkl.frakt) och slavcylindern(36£ inkl.frakt) finns att hitta billigt på ebay. Hör av dig till mig så får du mina "länkar". Champion Auto kommer vilja byta till originaldelar och de kostar ca 3ggr så mycket. Men stenkrossarbranschen kanske är generös?

                          Lycka till och hör av dig om du behöver hjälp.
                          Goran
                          Last edited by Goc924; 4 December 2013, 12:39.
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • Tjena Goran,

                            Kanon, då hojtar jag isf.

                            Jobbar numera på Borg Warner i Landskrona (fd Haldex Traction) och bygger fyrhjulsdrift till bilar.

                            /A
                            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                            Comment


                            • Okej. Låter som ett fel med hydraliken.
                              Jag betalade £23 för slavcylinder från AA. De tar £46 för en huvudkopplingscylinder.
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Hoppas nästan att det inte är hydrauliken, för i så fall har du väntat i onödan på något du hade kunnat fixa själv på en eftermiddag.
                                Men samtidigt så hoppas jag det är det, för då kan du fixa det själv på en eftermiddag.

                                Gå på analys först.
                                Sportbilshistoria:
                                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                                06-10 Porsche 924 N/A -83
                                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                                Comment

                                Working...
                                X