Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -99

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jo suck är rätt ord...

    Undrar om svänghjulet kan ha blivit bytt så att det är det som ställer till det. För kopplingen har ju bara två delar och det finns inte så mycket som kan monteras fel.
    Han lånade hem en originalkoppling för jämförelse och man kan se att den är betydligt grundare och passar utan problem.

    Så du kör 6-växlad Per, ja då borde det ju verkligen fungera... helt hopplöst.

    Som grädde på moset så bad jag honom att montera min utbytesdämpare från OSRAV, min gamla började läcka. Då visar det sig att den inte passar, den är för smal i klon som ska gå över hubbens infästningsöra, nästan 10mm för smal. Så de har tillverkat fel och skickat till mig.. SUCK igen. Detta börjar nästan bli lite komiskt.

    Efter bearbetning så ser iaf svänghjulet bra ut igen



    Man kan se på skuvskallarna var kopplingen tar emot. Det är de små fjädrarna som ligger tangentiellt på kopplingen som tar emot skruvarna. Annorlunda sätt att överföra moment på
    Per du som skruvat med din låda själv, hade du samma typ av skruvar eller kanske det skulle kunna fungera med försänkta skruvar?
    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

    Comment


    • När min originalkoppling rasade var den så tunn (?) att de bultarna tog i ja. Blev en massa metallskräp som resultat men bultskallarna höll ju.
      Precis, kör 6-växlat även om 5-växlade är helt identisk förutom ute vid vä hjul, ytterst på lådan. Så våra bilar har alltid sett likadana ut när det gäller koppling. Nu var det ett tag sen jag bytte kopplingen men undrar om det var möjligt att vända lamellen fel håll..? Nån som minns?
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Kan det vara så att du har fått fel lamell, till en 20v istället för 20vt? Det är skillnad i lamell, tryckplatta och urtrampningslager...

        Se bild längre ner på denna sida: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...pe-20vT/page32
        Kör tyskt, drömmer om italienskt

        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

        Comment


        • Lamellen passar inte mot tryckplattan (heter den motstående sidan så?) om man vänder på den. Det blir ca 5mm som den är för tjock åt andra hållet då så att säga, så den utåtbuktande delen med de tangentiella fjädrarna som då tar i solfjädrarna/urtrampningslagret.
          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

          Comment


          • Originally posted by 84jr0 View Post
            Kan det vara så att du har fått fel lamell, till en 20v istället för 20vt? Det är skillnad i lamell, tryckplatta och urtrampningslager...

            Se bild längre ner på denna sida: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...pe-20vT/page32
            Inte omöjligt, ska kolla din tråd.

            Edit: Vad jag kan se så är det en korrekt koppling jag fått, dvs en tryckande koppling
            Last edited by Axl; 3 January 2014, 12:41.
            Coupé 20VT -99 - Projekttråd

            Comment


            • Stämmer ja. Undrar om det kan hänt ngt med urtrampningsarmen, att den kommit ur sitt läge/inte suttit rätt från början.. Hmm.

              Om det är till nån hjälp, här är lite bilder från när min originalkoppling rasade:

              http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page19
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Jag vill minnas att det inte gick att vända lamellen fel, eller allt går men det kändes onaturligt. Axl, kan du lägga upp bilder på tryckplattan och lamellen?
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Var nere i verkstan och tog några bilder.



                  Som synes så får inte lamellen riktigt plats i tryckplattan.

                  Så här ser originalkopplingen ut:

                  Där är det inget glapp alls mellan lamellen och tryckplattan.

                  Är detta korrekt? Jag kan tänka mig att det skulle kunna vara för att bygga ett större förspänningstryck?
                  Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                  Comment


                  • Du måste fått fel tryckplatta eller lamell..
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Ok, i så fall måste det vara tryckplattan för om jag lägger lamellen i originaltryckplattan så passar det.
                      Däremot så tar även lamellen i skruvara till svänghjulet så det verkar vara knas där med...
                      Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                      Comment


                      • Du har bild på min tryckplatta i min tråd... ser den ut så?

                        PS. Min koppling var också Sachs, siffrorna kan vara artikel nr eller nått kanske går att jämföra...
                        Last edited by 84jr0; 4 January 2014, 20:50. Reason: Tryckplatta var det ändå jag menade...
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Så svarade Eddie på AE Car med följande som leverantören i Italien svarade honom:

                          Hi Eddie,

                          Come says that when the clutch is bolted to the flywheel, the problem will disappear :

                          when the clutch is not fitted, the disc may seem to be in too high a position, but bolting the kit, the diaphragm will move, allowing a
                          perfect fit.

                          Ciao,
                          Mauro
                          Jag kan visserligen köpa att det ger en bättre förspänning av kopplingen eftersom lamellen landar på urtrampningslagret och därför kommer tryckas in mot svänghjulet.
                          Men problemet med att lamellen tar i svänghjulets infästningsskruvar i vevaxeln kvarstår... hmm, undrar om man skulle kunna byta till några andra skruvar med lägre profil. Det skulle krävas att de är ca 2mm mer spel och sen ytterligare spel för framtida slitage..

                          Vad tror ni?


                          Edit: "Come" eller rättare sagt co.me är leverantören alltså.
                          Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                          Comment


                          • Inte helt lätta att hitta. Lägger in en länk till nyfikna(som jag): http://www.comesrl.com/
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Jahupp, då är kärran klar. Till slut fick de dit kopplingen efter en del jidder.

                              Svänghjulets fästskruvar fick slipas ner lite för att ge plats åt lamellskivan sen verkar allt funka som det ska.

                              Blir raka vägen in i garaget!
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment


                              • Skönt. Bara att vänta in våren och vädret.

                                Med vänlig hälsning,
                                Goran
                                Sportbilshistoria:
                                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                                06-10 Porsche 924 N/A -83
                                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                                Comment

                                Working...
                                X