If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Behöver förmodligen göra samma operation som ovan på en Punto 188 för att byta en brusten fjäder. Behöver man använda fjäderspännare eller hur funkar det? Det sitter ju bara en mutter i toppen på fjäderbenet. Gissar att den skall lossas för att få bort fjäderbenet, men då släpper väl förspänningen i fjädern samtidigt? Något konfunderad.... Normalt lossar man ju hela benet från bilen, sen släpper man fjädern genom att ta bort övre lagringen, då brukar det behövas en fjäderspännare för att undvika missöden.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Sitter 2 muttrar så den andra håller fjädern men du behöver en lång insex att hålla fast med när du lossar eller anv. en muttermaskin så lossar muttern ändå.
Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium S/y Mascot S/y Rebell 20vT
Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur
Aha, ok. Två muttrar, då fattar jag. Dvs på bilden ovan sitter den undre muttern kvar alltså? Tackar!
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Ja vi snackade om det nån gång tror jag.. Om batteriet varit av, som under avställningen, tappar den ju 5-10hk. Tills man nollställer? Alltid lika kul med de 10 extra hk..
Originally posted by per Tips till alla Punto mk2 ägare, kolla upp forumet på http://forums.puntomk2.co.uk/
Ett bra forum med förvånandsvärt mkt trafik.
Använde just ett av tipsen där; hur man nollställer ECU:
1. Koppla loss batteriet över natten
2. Vrid nyckeln till tändläge
3. Kortslut batterikablarna - utan att röra batteriet.. (är lite osäker på om det ska behövas.. )
4. Ta ur nyckeln och koppla på batteriet
5. Starta o låt gå på tomgång tills fläkten gått igång + stannat, vidrör ej gaspedalen.
6. Stäng av motorn
7. Kör minst 30km och varva ej mer än 4000rpm.
8. Klart!
Kan inte bekräfta att detta är Fiats föreskrivna procedur.
Men det verkar ha gjort nytta på min, fuel cut-off funkar nu som vanligt igen och motorn drar jämnt, fint och med lite fler hästar!
Precis, jävligt komlicerat..
Skämt åsido är väl det värsta att vänta på att kylfläkten går igång. I detta vädret tar det typ 45min. Segt, men du har ju en iPhone att roa dig med..
Comment