Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argenta 120ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by per
    Hur har det gått med den gamle?
    Jo nu står den i garaget men den har dock inte kommit dit för egen maskin. Pga sjukdom kom vi aldrig iväg till Stockholm under kristi himmelsfärd. Sen kändes det onödigt att riskera ytterligare en vända utan resultat så jag beställde en transport istället.

    Och i eftermiddags kom den hem Jag har inte hunnit kolla nåt än mer än att fjädrarna jag fick av alfamats ser ut att passa, Tack!
    Får se om det blir något meckat i helgen eller om det blir plugg men nu står den iaf i källaren och inte 65 mil bort
    Attached Files
    Christian

    Kör nu:


    I garaget:

    Comment


    • #32
      Har börjat riva lite i den nu. Det började med att jag skulle dammsuga lite och så här blev det...
      Attached Files
      Christian

      Kör nu:


      I garaget:

      Comment


      • #33
        Jag lyfte på sätet och hittade massa frön och vad jag tror är musskit. Ljudisoleringen luktade också lite mögel så jag rev ut allt i baksätet. Det ser dock fräscht ut under. Egentligen hade jag tänkt att börja med lite riktigt meck men jag har ingen brådska, funderar lite på målet med bilen också. Tyvärr är hatthyllan fuktskadad och trasig, får se hur jag gör med den.

        Den har blivit taffligt omlackad någon gång med bubblor och så som följd. Jag kommer nog inte riva ner den totalt för omlack nu men kanske i framtiden om jag har eget garage.

        En att göra lista ser ut som följande:

        -Få loss remskiva och byta kamrem
        -byta alla vätskor
        -Ny rotor och lock, kolla om fördelaren fortf är ok
        -Slipa och måla om navkapslar
        -hitta en snobbring (troligt )
        -Gasfjädrar till bakluckan
        -byta stötdämpare, är nu värre än jänkare
        -allmän sanering invändigt
        -slipa lite ytrost
        -rostskydda överallt

        Tror att det var allt för denna gång. Har ingen direkt tidsplan, för mycket annat att göra. Kanske till Träffpunkt 80?
        Attached Files
        Christian

        Kör nu:


        I garaget:

        Comment


        • #34
          Det var väl inget. Jag har hittat en död mus vid soppaslangarna där..
          Har du öppnat bakdörrarna än o fixat ventilation..?
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #35
            Originally posted by per
            Det var väl inget. Jag har hittat en död mus vid soppaslangarna där..
            Har du öppnat bakdörrarna än o fixat ventilation..?
            Haha! En död mus smäller högre må jag säga. Jag har inte kollat ventilationen i dörrarna än. Det ligger längre ned på listan.
            Jag fick iaf igång bilen igår men det var knappt och den gick inte alls bra. Jag misstänker att nåt annat i fördelaren tog stryk när rotorn gick sönder. Lite surt då den faktiskt gick riktigt bra efter pumpbytet innan rotorn gav upp. Plockade isär hatthyllan och tvättade tyget försiktigt och det gav bra resultat. Jag funderar på om det går att limma ihop hatthyllan på nåt bra sätt igen. ¨

            Är ledig ett par dagar nästa vecka och ska då ge mig på kamremmen igen. Men nu när bilen inte går ändå så känns det inte lika angeläget längre.
            Christian

            Kör nu:


            I garaget:

            Comment


            • #36
              vilket projekt du har tagit på dig.. men det där kommer du att fixa..

              lycka till ser fram emot vad som händer!
              Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

              Mina Bilar.. Past & Present!

              Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
              Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

              Comment


              • #37
                Hade en sån här kärra i mitten av -90talet. Hade även en tjej med en större flock med hästar som jag skulle köra hit och dit...jisses vad den fick slita!! Var ända uppe i Örebro med någon hästkrake på nån utställning...det enda jag skulle vilja ha tillbaka från den tiden är..just det! Argentan!!
                captainmorgan

                Comment


                • #38
                  Är lite avundsjuk på dina originalhjul inkl. hjulsidorna.. Som jag har letat efter såna.

                  Originalfälgarna lyckades min gode far + fru SLÄNGA där de låg magasinerade. 8st, sommar + vinterhjul!! Tackar...
                  (plus en massa elhissar, handtag och gud vet vad till Argenta, väck!)

                  Och hjulsidorna hade försvunnit redan innan jag köpte min 1993.
                  Last edited by per; 4 June 2010, 23:19.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #39
                    Surt med fälgarna... Jag är glad att ha dom, undrar hur länge jag får leta efter den saknade snobbringen bara

                    Går lite långsamt på Argentafronten annars. Har beställt och ska byta kylare på 156:an. Sen gick lite av Argentabudgeten åt att få hem bilen. Men på fredag är det slut på studier plus skatteåterbäring snart. Då ska jag förhoppningsvis kunna börja fixa lite mer med den igen.

                    Har dock fixat armstöden fram som var trasiga. Ska också limma ihop hatthyllan och lite sånt. Sen sätter jag mig då och då i bilen och torrkör och drömmer mig bort
                    Christian

                    Kör nu:


                    I garaget:

                    Comment


                    • #40
                      Lång tid utan uppdatering här. Fick i juni (2v efter jag fått ner bilen) besked om att jag måste flytta till Stockholm i september och då rann lite av energin ur mig. Får antagligen inte ordning på den tills dess.

                      Har dock börjat pilla med den igen, med nya fjädrar i fördelaren och lödning av en trasig kabel så verkar tändningen ändå ok.

                      Fortfarande går den som skit dock. Misstänker att bränslesystemet är boven. Jag har inte tagit loss alla slangar kring insuget för kontroll men jag sprayade startgas runt omkring med motorn på tomgång utan att varvtalet påverkades.

                      Kan det ändå vara tjuvluft någonstans?
                      Den startar snabbt första gången för att stanna efter en liten stund. Sen får man ha gaspedalen halvvägs ned och dra rätt länge på starten innan något händer. Den tänder inte med startgas då heller=tjuvluft? Eller tänker jag fel?
                      Christian

                      Kör nu:


                      I garaget:

                      Comment


                      • #41
                        Jag tycker den borde få komma till Fiat så kan de kolla att tändningen verkligen står rätt?
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #42
                          Jo det kanske är sant.

                          Har kollat lite mer på bilen idag och har lite funderingar. Jag provade att koppla ur luftmängdmätaren och då gick bilen perfekt på tomgång, så fort jag kopplape slangen till luftmängdmätaren så stannade den igen.

                          Så, utan LMM så går bilen bra på tomgång och mellangas, ikopplad så stannar bilen/ går dåligt. Kan man då anta att den "nya" LMM också är felaktig eller tänker jag fel då?
                          Christian

                          Kör nu:


                          I garaget:

                          Comment


                          • #43
                            Slang till luftmassemätaren..?
                            Den går nog ner på ett fail-safe-läge om du kopplar ur luftmängdmätaren. Om du hinner innan du sålt bilen, be nån kolla på den med lite utrustning!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #44
                              Jo, det lutar väl åt att låta någon med bättre kunskap kolla på det. En annan sak jag undrar är, borde inte gasspjället öppnas ett kvarts varv vid full gas? När jag provade vrida på gasen rör det sig max ca 30 grader sen tar det stopp. Det kanske ska vara så?

                              Får se om jag verkligen säljer bilen. Vill egentligen ha den kvar.
                              Christian

                              Kör nu:


                              I garaget:

                              Comment


                              • #45
                                Problemet kan vara att slangklämman för gasspjällsvärmen tar emot gasspjället.. Har sett det på en annan -84.. Lätt fixat isf. Jag tror iaf min öppnar mer än 30grader.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X