Announcement

Collapse
No announcement yet.

Argenta 120ie

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #46
    Re: Argenta 120ie

    Originally posted by mirafiori
    Gör ett försök och lägger upp en tråd om Argentan. Förhoppningsvis har jag den kvar ett tag och som det är nu så åker den ingenstans...

    Gjorde ett nytt försök nu i helgen med att få bilen körbar och få hem den från Stockholm.

    Jag bytte bränslepumpen och satte dit ett filter. Ganska intressant den som satt på, hette SU Pressure pump och har nog inget att göra på en Fiat.
    eftersom det var jag som placerade denna skapelse där kan jag svara på vad det är. det är en bränslepump från en jaguar xj12 från 82.

    Comment


    • #47
      Re: Re: Argenta 120ie

      Originally posted by atle
      eftersom det var jag som placerade denna skapelse där kan jag svara på vad det är. det är en bränslepump från en jaguar xj12 från 82.
      Nästan rätt blir aldrig rätt!
      Hur i helvete kom någon på att sätta en Jaguarpump där..? Den rätta pumpen sitter ju på en hel del bilar i samma ålder, Opel Rekord 2.2i, m.fl...
      Last edited by per; 19 March 2011, 02:05.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #48
        Re: Re: Re: Argenta 120ie

        Originally posted by per
        Nästan rätt blir aldrig rätt!
        Hur i helvete kom någon på att sätta en Jaguarpump där..? Den rätta pumpen sitter ju på en hel del bilar i samma ålder, Opel Rekord 2.2i, m.fl...
        vi hade sju dagar på oss att få bort 21 bilar ur ett garage. Alla behövdes då startas upp och argentans pump var helt död. då hittade jag den här pumpen i min bil och satte dit den för att se om den gav ifrån sig någon form av livstäcken vilket den gjorde. Det var alltså en ren nödlösning för att få bilen därifrån den stod.

        Comment


        • #49
          Kul med uppdatering i min nästan döda tråd ;-) Det som händer är att jag med kort varsel blev tvungen att flytta tillbaka till sthlm. Bilen står i tryggt förvar kvar i Malmö, jag har fått garage här nu så förhoppningsvis kan jag hämta hem den nån gång i vår/sommar. Jag har köpt på mig de traderafynd jag har hittat, tex belägg och lite annat. Jag tror att bränsletryckregulatorn kan vara boven i dramat att den inte går. Förutom att det har skruvats på en del saker som "are best untouched" Det blir nog till att lämna in den till nån som förstår sig på insprutningen iaf.
          Christian

          Kör nu:


          I garaget:

          Comment


          • #50
            Nu har jag bokat en biltransport och nästa fredag (3:e) åker jag och min far till Malmö för att hämta liket. Ska bli grymt kul att se den igen. Även motivationen har ökat med avståndet så förhoppningsvis blir det ordning på den.

            Jag har iof inte sett transporten än men jag kan tipsa om att Statoil i Gnesta hyr ut en Mercedes Sprinter biltransport. Kan vara bra att veta för oss som inte har E-kort.
            Christian

            Kör nu:


            I garaget:

            Comment


            • #51
              Nu är bilen hemma igen.

              Dagsljus för första gången på länge:
              Attached Files
              Christian

              Kör nu:


              I garaget:

              Comment


              • #52
                Har någon tips på en bra verkstad som kan ta sig an en gammal Fiat? Stockholmsområdet eller Uppsala. Vill inte lämna in den var som helst även om insprutningen ju är standard L-Jetronic Någon med italienskt kunnande vore att föredra.

                Det gäller att inse sina begränsningar och jag har upptäckt mina Jag är nog bättre på att putsa och småpilla med bilen än jag är att ställa in den ordentligt.

                Men något positivt har iaf kommit av alla dessa transporter land och rike runt. Jag har nu lagt ut så mycket pengar på den så att sälja kommer nog aldrig på fråga Har till och med börjat höra mig för ang att lämna in den för renovering.

                Och halvvägs hem i Jönköping, bilen blir bara snyggare och snyggare...
                Attached Files
                Last edited by mirafiori; 6 June 2011, 19:10.
                Christian

                Kör nu:


                I garaget:

                Comment


                • #53
                  Vackert!
                  Är ju inte lite avis på dina originalhjul inkl. hjulsidorna.. Har hållt koll på eBay i många år utan resultat.

                  Entusiasten www.autokinito.se i Uppsala ska vara mkt bra, även Via Bil i Stockholm..
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #54
                    Har bokat tid hos Via Bil i augusti. De ska få titta igenom insprutningen och tändningen så förhoppningsvis ska den snart gå som den bör. Ska försöka hitta nån som kan hjälpa mig att få dit den bara.
                    Tänkte passa på att byta bakre stötdämpare innan dess. Är det så illa att jag måste lossa bakaxeln? Jag har en Haynes för 132 och det är väl likadant misstänker jag.
                    Christian

                    Kör nu:


                    I garaget:

                    Comment


                    • #55
                      Min var jättelätt, en mutter i varje ända!
                      Palla upp bilen så axeln hänger fritt bara.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • #56
                        Originally posted by mirafiori
                        Har bokat tid hos Via Bil i augusti. De ska få titta igenom insprutningen och tändningen så förhoppningsvis ska den snart gå som den bör. Ska försöka hitta nån som kan hjälpa mig att få dit den bara.
                        Tänkte passa på att byta bakre stötdämpare innan dess. Är det så illa att jag måste lossa bakaxeln? Jag har en Haynes för 132 och det är väl likadant misstänker jag.
                        Christian,

                        om du behöver hjälp så ta kontakt med Boris eller Nicke på Power Car i Årsta.
                        dom kan och vet jävligt mkt.

                        lycka till!

                        mvh

                        Uffe
                        Jag ÄR ett Fiat Fan.. Vem Fan E Du?

                        Mina Bilar.. Past & Present!

                        Har: Fiat X1/9 Turbo i.e Gran Finale - Avställd!! -
                        Fiat Abarth Ritmo 130 TC Cabrio - Avställd! - Toyota Celica GTS Convertible - Avställd! - Volvo C70 T5 - Full Fart!

                        Comment


                        • #57
                          Inget har hänt ännu, jag lämnade in bilen för snart sex veckor sedan men de har ännu inte fått ordning på den. Hoppas, hoppas det löser sig. Annars vet jag inte riktigt vad jag ska göra.

                          Liten stämningsbild på bilen som låg så nära bakom oss...
                          Attached Files
                          Christian

                          Kör nu:


                          I garaget:

                          Comment


                          • #58
                            Pratade med verkstaden idag igen. De tror att Luftmängdmätaren kan vara boven, det finns knappt nåt annat kvar. Är det någon här som har/vet var jag kan hitta rätt nummer? Den som sitter där nu har jag köpt begagnad och den ska vara från en Argenta automat men den var ju iof skruvad på redan när jag fick den. De har kollat ventilspel, kaminställning, bytt övrigt tändningsrelaterat.

                            Verkstaden har problem att få fram vilket Boschnummer som är orginal till en 84:a automat.
                            Christian

                            Kör nu:


                            I garaget:

                            Comment


                            • #59
                              Enl. bildelsbasen hade 2000ie -83 0280202017 BOSCH. Vilket inte säger mkt eftersom det var L-Jetronic och dessutom en manuell. Men är det den du har är det iaf fel!


                              http://www.bildelsbasen.se/?link=lis...135&pc1=106&vc[0]=135124100&vcx=2220&pc[0]=106104106
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • #60
                                Precis. Inte så lätt att veta vad som är rätt. Men Bosch L-jetronic är det väl i min också?

                                Eller är det LE kanske?
                                Last edited by mirafiori; 10 October 2011, 20:28.
                                Christian

                                Kör nu:


                                I garaget:

                                Comment

                                Working...
                                X