Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat uno 2,0 16v turbo (452hk)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Bry dig inte om Freddan..

    Har följt dig på Garaget, kul bygge motormässigt!

    Frågor:
    # ska du inte använda ett bättre grenrör än Cromas?
    # Större IC kanske? Vilken temp får du efter den?
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • #17
      Vid senaste bromsningen häromveckan så lämnade den som sagt 452hk vid 1,8kg i ladd.

      Problemet var det att jag hade insugsläckage så att laddtrycket var segare än farmor Anka på hasch.

      Nu när detta är åtgärdat så fungerar det mycket mer tillfredställande och en del hästar har tillkommit.
      Nu blir det ny bromsning inom kort på e85 och 1600cc spridare för att se om det går att komma upp på runt 510-515hk och därmed bottna stakars turbon

      Eftersom jag håller ner varvtalet till 7200rpm och ska styra laddtrycket via sprutet så kan jag hålla nere cylindertrycket där det är som mest kritiskt och därmed förhoppningsvis kunna fortsätta köra på standard grejor.

      Man kan aldrig säga att en motor tål en viss effekt för att sedan gå sönder.
      Det hela beror på HUR man trimmar och VAR man väljer att lägga effekten.
      En motor med liten turbo och förövrigt "dålig" andning genom motorn med 300hk kan mycket väl rasa långt innan en motor som är rätt byggd med 150hk mer.

      Det farliga att vilja ha den s k a diesel effekten med jättetidigt laddtryck och vridmoment stressar allting i motorn, man utsätter kolvar, stakar och lager för en väldigt lång påfrestning då kolvhastigheten är låg och kolven hinner inte röra sig tillräckligt snabbt ifrån cylinder trycket. Därmed påverkas motorns delar för ett jättemoment.

      Avgasmotrycket i en liten turbo är flera gånger så högt som i en lite större turbo och bygger således inte lika mycket värme som en liten och låter motorn andas istället för att tvingas arbeta mot andra krafter än just de som den ska göra, dvs utveckla effekt i harmoni.

      Nu kör jag ju med ett sunkigt original grenrör och fjuttiga sug kammar från en Tipo i min maskin.
      Hade jag slipat ett par bra kammar och byggt ett riktigt grenrör med 55-60cm långa pipor och en snyg pulssplitad kollektor hade jag fått ännu mer harmoni i motorn, så det lär komma inom snar framtid.



      Mvh Mattias
      Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

      Comment


      • #18
        Re: Bry dig inte om Freddan..

        Originally posted by per
        Har följt dig på Garaget, kul bygge motormässigt!

        Frågor:
        # ska du inte använda ett bättre grenrör än Cromas?
        # Större IC kanske? Vilken temp får du efter den?

        Hejsan Per.

        jag kör med coupe 16v grenrör, jo jag håller på med ett pulsplittat grenrör.

        eftersom jag har så effektiv kompressordel på turbon så är den inte ens stressad vid 2kg i ladd.
        Annat hade det varit om jag hade kört med en liten turbo som är o effektiv vid lite högre ladd som bara bygger värme.

        Jag har en insugstemp på 35grader på full mutter vid en yttertempuratur på 25 grader.
        Sedan hjälper de bakre spridarna att kyla ned luften ännu mer när den passerar runnersen innan porten i toppen.
        Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

        Comment


        • #19
          Tack för att du bryr dig om mig

          Grymt bra skrivet med massor av bilder. Det gillar vi

          Denna uppsats kanske kan inspirera fler att skriva om sina projekt. Den som lever får se.........
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #20
            Re: Tack för att du bryr dig om mig

            Originally posted by Freddan72
            Grymt bra skrivet med massor av bilder. Det gillar vi

            Denna uppsats kanske kan inspirera fler att skriva om sina projekt. Den som lever får se.........

            Tack ska du ha Freddan

            Satt precis och sträckläste din tråd oxå, KANON SNYGGT!! =)

            Ja det hade varit kul med fler projekt, även om det inte är några effekt bilar, man kan disskutera mycket annat roligt och lära sig mycket utav varandra. Alla kan lära utav alla, bara man är villig att ta imot och lyssna även på vad de som är lite mindre erfarna har att säga och hur de spekulerar på saker och ting




            Mvh Mattias
            Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

            Comment


            • #21
              Idag ingandlades 1680cc spridare, blir lite små fix med soppasystemet och kanske uppgradering av turbon till en 62mm och köra en ny runda i rullarna
              Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

              Comment


              • #22
                Har mest varit sjukhusvistelser senaste veckan tack vare en elak infektion i hornhinnan.

                Funderar lite på om man kanske skulle ta och skicka upp ett par kammar till Axelssons och få dom slipade.
                Hade ju suttit fint med ett par kammar så motorn får upp andningen lite.

                Funderar på 288 grader in och 272 ut 11,5mm lyft in och 10,8mm ut.
                Sen kan man laborera lite med nockvinlkar och kamtiming så att man får bra med effekt trots att man håller ned varvtalet till max 7500rpm.

                hmmm MYCKET VILL JU HA MER HETER DET JU
                Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                Comment


                • #23
                  Fick den nya turbon idag.

                  Who Says Size Doesn´t Matter





                  Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                  Comment


                  • #24
                    film tajm

                    har något dåliga nerver haha

                    http://www.youtube.com/watch?v=6eqxLlLZc_0&feature=sub
                    Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                    Comment


                    • #25
                      Elak liten Uno som jag gillar starkt! Bra jobbat med allt som du byggt och modifierat själv, sånt beundrar jag.
                      Kör tyskt, drömmer om italienskt

                      Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                      Comment


                      • #26
                        Originally posted by 84jr0
                        Elak liten Uno som jag gillar starkt! Bra jobbat med allt som du byggt och modifierat själv, sånt beundrar jag.

                        Tack ska du ha, det var kul att få höra
                        Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                        Comment


                        • #27
                          Eftersom chassit som motorn sitter i idag är rent livsfarligt och vobblar över hela vägen som en utvecklingsstörd på tjack.

                          Så bestämde jag mig för att köpa nytt, eller ja nyare och stabilare, speciellt eftersom jag tänkt att kanske en dag komma upp i 600hk+ så kan det vara en fördel om man kan gasa fullt utan att bränna rakt ner i diket och dö en fruktansvärd död

                          Sen är det faktiskt jävligt drygt att sitta i en helt rensad uno med stummonterad motor och drivlina, ja man börjar bli gammal helt enkelt

                          Den nya bilen har samma motorfäste som den motorn jag använder mig utav i fiaten.
                          Planen är väll den att jag ska besiktiga bilen som den är, dock utan turbo.

                          Jag ska behålla inredning och el hissar, ja hela kittet helt enkelt.
                          Jag är ju som sagt mer intresserad av trimning och motorteknik så viktökningen gör mig inte speciellt mycket.

                          Det viktiga är utvecklingen under huven och bromsningarna för att se vilka förbättringar man gjort.
                          Sen så ska bilen rulla på gatan, till och från jobb, till affären, in till stan för bus.
                          Då kan det faktiskt vara ganska skönt att ha vindrutetorkare som fungerar och värme i bilen.

                          Nya karossen bilder nedan

                          Bilen i fråga är en Fiat Tipo GT





                          Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                          Comment


                          • #28
                            Haha du har blivit gubbe

                            Hoppas vi kan ses på nån bana i framtiden så man får se aset(=dräparen).
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #29
                              Tipo är grejjer det! Har ägt 2 st slöa tipos men riktigt bra bilar i alla fall min första
                              Kör tyskt, drömmer om italienskt

                              Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                              Comment


                              • #30
                                Originally posted by Freddan72
                                Haha du har blivit gubbe

                                Hoppas vi kan ses på nån bana i framtiden så man får se aset(=dräparen).

                                Ja jag är rädd för det hahaha

                                Absolut ska jag testa köra lite bana, det hade varit skit skoj
                                Tror du att det e nån jävla rallybana (hbg polisen)

                                Comment

                                Working...
                                X