Yepp!
Då har man blitt med ritmo.Efter några års letande så sprang jag på en ovanligt fräsch bil.Och det var ren tur att den var såpass fin.För jag köpte den osedd,såg några kort iofs.Bilen fanns på blocket och annonsen var utan bild ,den fanns i Nordingrå ca 62 mil bort.Det kändes lite långt borta.Några dagar efter jag sett annonsen så gick jag och intalade mig att jag inte ska ha en bil till.Har ca 14 st i min ägo.Men vid ett svagt ögonblick så greppade jag telefonen och ringde säljaren.Han skulle inte ha så många tusingar för bilen,så han beskrev skicket och den verkade ok,men bilen hade dåliga lameller.Vi pratade en liten stund,sa att jag skulle återkomma.
Eftersom jag har en alfabekant i nordingrå så ringde jag honom och bad honom att titta på bilen,sagt och gjort.Han ringer tillbaka och säger:Ska inte du ha den så tar jag den.Det räckte:-) Det var bara att slå till.Precis när jag lägger luren då ringer Rolando här på forumet och tipsar mig att han sett en annons i Classic motor på en Ritmo i Nordingrå.Det visade sig vara samma bil.Men med ett mycket lägre pris.Då vart jag fundersam och ringde säljaren och frågade egentligen vad han skulle ha för bilen,han gick ner i pris direkt som tur var.Ringde då min Alfabekanting igen och han gjorde upp affären åt mig,schyssta människor det finns:-).
Förra helgen var det då dags att hämta bilen.Med lånad 1300 kärra,proppfull kylbag och en gammal Alfa 164 med 33tusen på mätaren så satte jag kursen mot Nordingrå/kramfors.Startade kl 05:00 på morgonen och körde vägen via karslskoga/västerås/sala/heby/gävle och E4:an uppåt.Körde i ett sträck förutom en tankning i östersund.Allt löpte på fint ända tills jag just var framme.
Svängde av E4:an och det blev riktig vinterväg,första tödagen på hela vintern med riktigt isig väg.Det var knappt jag tog mig upp i backarna och det slirade fantastiskt mycket.Men med nöd och näppe så kom jag iallafall fram till slut.Mötte upp min bekanting.Tittade lite snabbt på bilen och åkte till honom och fikade.Åkte några riktigt sllingriga underbara småvägar(gjorde för Italienska bilar) bland alla fina havsvikar.Sjukt fint ställe Nordingrå är.Kan tänka mig att det är sagolikt där på sommaren.Får bli en semestertur ngn gång.Kanske med ritmon:-).
Väl tillbaka efter fikat så lastar vi på bilen.Gött med sommardäck på Fiaten ,ansats på 4 meter och blankis samt träffa ramperna och upp på kärrflaket.Det gick efter en stunds slirande och många försök.Då vart det bara att tacka för sig och säga tack och hej då.
Åker iväg med ekipaget och tar riktig sats för det är en lååång seg isig backe direkt.Det tar stopp när jag är 10m från krönet.Det bara spinner.Bilen börjar glida bakåt,hilfe!! som tur är så får jag ekipaget stilla och gör inga försök alls att ta mig därifrån.Det är snorhalt! Går ut och begrundar och letar efter sand.Men det finns ju ingen sand att få ngnstans.Det kommer en vw transporter förbi och undrar om jag behöver hjälp.Visst,jag tar fram bogserlinan som jag turligen köpte för några månader sedan och han drar mig över krönet så jag får medlut.
Får samtidigt assistans av säljaren av bilen som kommer med en säck sand.Han eskorterar mig ca 8 km ut till E4:an.Där var det barbacke och full fart hemmåt.Får för mig att ta vägen över uppsala då det är mycket bättre och rakare väg.Samtidigt blåser det kraftigt och mellan Uppsala och Enköping så åker jag plödsligt in i ett snödrev på 30 meter.Att jag inte gjorde i byxan då är ett under:-)
Det vinglade och svajade i ekipaget ordentligt och kunde ha gått riktigt illa:-/.Kommer hem vid midnatt och ramlar i säng.Totalt 125 mil blev det.Sikka stölleprov man ger sig in på:-)
Till bilen då:Inspektion av underredet blev över förväntan.Sjukt hel inunder,hittade ett rosthål,en femkronas storlek under förarsätet och det var allt,helt otroligt.Den rost jag hittat är bubblor under listerna till fram och bakruta,tyckte mig se ett rosthål under rutlisten på insidan av bagageluckan.Men först och främst ska det bytas lameller och alla packboxar i låda och vid vevaxel.Så är det någon som har dessa så hör gärna av er.Annars får det bli Momentum/tools.En bild efter pålastningen.Den förre ägaren på bild.Look-a-like Clint Eastwood som ngn här på forumet uttryckte sig:-)
Då har man blitt med ritmo.Efter några års letande så sprang jag på en ovanligt fräsch bil.Och det var ren tur att den var såpass fin.För jag köpte den osedd,såg några kort iofs.Bilen fanns på blocket och annonsen var utan bild ,den fanns i Nordingrå ca 62 mil bort.Det kändes lite långt borta.Några dagar efter jag sett annonsen så gick jag och intalade mig att jag inte ska ha en bil till.Har ca 14 st i min ägo.Men vid ett svagt ögonblick så greppade jag telefonen och ringde säljaren.Han skulle inte ha så många tusingar för bilen,så han beskrev skicket och den verkade ok,men bilen hade dåliga lameller.Vi pratade en liten stund,sa att jag skulle återkomma.
Eftersom jag har en alfabekant i nordingrå så ringde jag honom och bad honom att titta på bilen,sagt och gjort.Han ringer tillbaka och säger:Ska inte du ha den så tar jag den.Det räckte:-) Det var bara att slå till.Precis när jag lägger luren då ringer Rolando här på forumet och tipsar mig att han sett en annons i Classic motor på en Ritmo i Nordingrå.Det visade sig vara samma bil.Men med ett mycket lägre pris.Då vart jag fundersam och ringde säljaren och frågade egentligen vad han skulle ha för bilen,han gick ner i pris direkt som tur var.Ringde då min Alfabekanting igen och han gjorde upp affären åt mig,schyssta människor det finns:-).
Förra helgen var det då dags att hämta bilen.Med lånad 1300 kärra,proppfull kylbag och en gammal Alfa 164 med 33tusen på mätaren så satte jag kursen mot Nordingrå/kramfors.Startade kl 05:00 på morgonen och körde vägen via karslskoga/västerås/sala/heby/gävle och E4:an uppåt.Körde i ett sträck förutom en tankning i östersund.Allt löpte på fint ända tills jag just var framme.
Svängde av E4:an och det blev riktig vinterväg,första tödagen på hela vintern med riktigt isig väg.Det var knappt jag tog mig upp i backarna och det slirade fantastiskt mycket.Men med nöd och näppe så kom jag iallafall fram till slut.Mötte upp min bekanting.Tittade lite snabbt på bilen och åkte till honom och fikade.Åkte några riktigt sllingriga underbara småvägar(gjorde för Italienska bilar) bland alla fina havsvikar.Sjukt fint ställe Nordingrå är.Kan tänka mig att det är sagolikt där på sommaren.Får bli en semestertur ngn gång.Kanske med ritmon:-).
Väl tillbaka efter fikat så lastar vi på bilen.Gött med sommardäck på Fiaten ,ansats på 4 meter och blankis samt träffa ramperna och upp på kärrflaket.Det gick efter en stunds slirande och många försök.Då vart det bara att tacka för sig och säga tack och hej då.
Åker iväg med ekipaget och tar riktig sats för det är en lååång seg isig backe direkt.Det tar stopp när jag är 10m från krönet.Det bara spinner.Bilen börjar glida bakåt,hilfe!! som tur är så får jag ekipaget stilla och gör inga försök alls att ta mig därifrån.Det är snorhalt! Går ut och begrundar och letar efter sand.Men det finns ju ingen sand att få ngnstans.Det kommer en vw transporter förbi och undrar om jag behöver hjälp.Visst,jag tar fram bogserlinan som jag turligen köpte för några månader sedan och han drar mig över krönet så jag får medlut.
Får samtidigt assistans av säljaren av bilen som kommer med en säck sand.Han eskorterar mig ca 8 km ut till E4:an.Där var det barbacke och full fart hemmåt.Får för mig att ta vägen över uppsala då det är mycket bättre och rakare väg.Samtidigt blåser det kraftigt och mellan Uppsala och Enköping så åker jag plödsligt in i ett snödrev på 30 meter.Att jag inte gjorde i byxan då är ett under:-)
Det vinglade och svajade i ekipaget ordentligt och kunde ha gått riktigt illa:-/.Kommer hem vid midnatt och ramlar i säng.Totalt 125 mil blev det.Sikka stölleprov man ger sig in på:-)
Till bilen då:Inspektion av underredet blev över förväntan.Sjukt hel inunder,hittade ett rosthål,en femkronas storlek under förarsätet och det var allt,helt otroligt.Den rost jag hittat är bubblor under listerna till fram och bakruta,tyckte mig se ett rosthål under rutlisten på insidan av bagageluckan.Men först och främst ska det bytas lameller och alla packboxar i låda och vid vevaxel.Så är det någon som har dessa så hör gärna av er.Annars får det bli Momentum/tools.En bild efter pålastningen.Den förre ägaren på bild.Look-a-like Clint Eastwood som ngn här på forumet uttryckte sig:-)
Comment