Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupe: Ny plåt och lack

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by Jim
    Om jag inte minns helt galet, så finns det en ganska utmärkt tråd på FCC UK's forum av en användare som monterar ett Kappa insug på sin 16v n/a Coupe.
    Där lär det stå lite om vad som är nödvändigt för att få det på plats. Killen som gjorde det var från Ungern? eller något i den stilen, bilen var gul om minnet inte sviker.

    Annars ska väl Integrale 16v/Evo insuget flöda lite bättre, om än inte fullt lika bra som Kappa dito. Vet dock inte om det är speciellt mycket lättare att få tag på.
    Tack, jag hittade den sidan. Jag har en halvbror i Stockholm som handlar med delar till CASA LAMBRETTA, ska höra med honom om han kan få tag i insugningsröret.
    JanneMac

    Comment


    • #17
      Tänkte ta ur motor i helgen, men bilen står fel i garaget och inga hjul eller bakaxel finns monterade. Duab huset i Mönsterås har en billigare variant av motorlyft, liknande Julas. Är det något att ha eller håller dom inte? Finns det strokad vevaxel och tillhörande vevstakar/kolvar att få tag i till denna motor? Nej, nu ska jag ut till garaget för att punkta dit höger tröskellåda, även balken inne i tröskellådan var rostig, så den får lite ny plåt också.
      Last edited by JanneMac; 12 March 2011, 18:14.
      JanneMac

      Comment


      • #18
        Originally posted by JanneMac
        Färgen tänkte jag köpa här:

        http://www.bilfarg.se/

        Är det någon här som har erfarenhet av deras färg?
        Tycker du ska kolla vad din lokala lackhandlare tar för färgen. Enligt mig så verkar det vara lite överpris...
        Turbo é livet

        Torx måste vara djävulens påfund...

        Comment


        • #19
          Har nu fått hem bakaxel och spindelhus. Bakaxlen var i mycket bra skick där allt passar direkt. Men spindelhusen var det sämre med, visst om man byter fjäderben, bromsok och skivor kanske det går, för det verkar vara spindelhuset i sig själv som bygger ut spårvidden och att befintliga drivaxlar går att använda, inget jag tänker slänga ut mer pengar på. Sensorerna till ABS, är väl dom jag kan använda, men enligt reservdelslistor jag tittat på ska det vara en annan modell till min bil. Nu kan jag inte hitta någon avvikelse utan dom passar, det ska vara impedansen (lindningen på spolen) i så fall, vi testar. Köpte även från Ebay annan front, 4st bromsskivor, flänshubbar fram och hjullager/damasker. Måste köpa någon koningssats för bromsrör eftersom nästan hela systemet behöver dras om, bromsoken försöker jag renovera istället för att köpa utbytes. Sen när man ändå är igång är det väl lika bra att byta alla stötdämpare, såg några till mycket bra pris på Ebay. Kul det där med Ebay, har kollat delar till Fiaten flera kvällar i rad, finns hur mycket som helst.
          JanneMac

          Comment


          • #20
            Originally posted by captainmorgan
            Hej! Står en komplett Lancia Kappa i Lund för 3500.- om det kan va aktuellt. Finns på blocket !! Säkert prutbart !!
            Tyvärr 5-cylindrig.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • #21
              Originally posted by Jim
              Annars ska väl Integrale 16v/Evo insuget flöda lite bättre, om än inte fullt lika bra som Kappa dito.
              Samma insug på 16v Integralen som Coupen.
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • #22
                Originally posted by JanneMac
                ...variant av motorlyft, liknande Julas. Är det något att ha eller håller dom inte?

                Finns det strokad vevaxel och tillhörande vevstakar/kolvar att få tag i till denna motor?
                Julas är stabil och beprövad och säljs ett par gånger om året på kampanj för 1200 kr.

                Finns nån maskintillverkare i Italien som gör en vev som ger 2,2 liter till Fiat/Lancia motorn. Räkna med bortåt 20 000 kr bara för vevaxeln. Det är därför folket kör gamla Volvo. Till B18 motorn finns det säkert ett dussintal vevar inklusive marinvevar som inte kostar nånting i jämförelse.
                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                Comment


                • #23
                  Originally posted by JanneMac
                  Men spindelhusen var det sämre med, visst om man byter fjäderben, bromsok och skivor kanske det går, för det verkar vara spindelhuset i sig själv som bygger ut spårvidden och att befintliga drivaxlar går att använda, inget jag tänker slänga ut mer pengar på.
                  Det skiljer på spindlarna/naven mellan 16vt och 16v av någon helt obegriplig anledning. Skivorna till 16v har några millimeter mindre offset. 16vt skivor kärvar på en 16v. Det är inte alla bildelskataloger och säljare som uppfattat det. Been there, done that.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment

                  Working...
                  X