Announcement

Collapse
No announcement yet.

124 Special - Det eviga projektet

Collapse
X

• Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

• Gjort en hel del arbeten/ombyggnationer på bilen från september 2022:

Inredningen urtagen, rengjort, slipat och målat om golvet, ny ljudisolering på golvet samt i dörrarna, rensat upp och samlat ihop elsystemet i kupen.
    Motor och låda urmonterat, modifierat framvagnsbalken för enklare isättning av motor/låda ihop.
    Massor av delar i framvagn, bakvagn, växellåda, motorrum m.m. blästrat/lackat eller pulverlackerat.
    Byggt övre "fjäderbensstag", slipat och målat motorrum/främre hjulhus.
    Rengjort motor och växellåda, lackerat motorn.
    Ny oljepump/motor, nya packningar och packboxar bottendel.
    Svetsat på extra skvalpplåt samt flyttat oljetempssensorn från fronten till sidan på oljetråget.
    Ny Hardyknut, damask/kopplingsarm till växellådan och nya bussningar till till växelspaken.
    Renoverat styrsnäckan med nya lager och packboxar.
    Svetsat på spridarhållare på insuget, modifierat insuget med uttag för diverse sensorer, byggt insug/spjällhus till kompressorn samt egna fästen till kompressorn.
    Byggt nytt friskluftsintag med hållare för luftfiltret i aluminiumrör.
    Nytt bränslesystem med bränslecatchtank, Bosch 044 bränslepump med inbyggt filter i tanken, yttre filter, fuelrail/aluminium, nya Bosch Performance spridare 390cc.
    Flera meter av AN-slang (PTFE), massor av AN-kopplingar (PTFE) och diverse monteringsmaterial.Kortat av subwoofern för att kunna få plats med bränslecatchtanken sidan om.
    Byggt om och satt kabelstrumpor på elsystemet/motorrummet, kopplat in MegaSquirt 2 V3 med nytt kablage med kontaktdon till EDIS4/WastedSpark tändsystem och till det nya bränslesystemet.
    nya ställbara universal länkarmar/bakaxel med polyutethanbussningar, nya Koni Röda stötdämpare bak.
    Nytt länkage till vindrutetorkarna.

En hel del kvar att göra (och kanske göra om) innan första uppstart och mappning.

Last edited by johnny; 28 October 2023, 18:10.

Comment

• Comment

• Comment

• Comment

• Mer foton på gång!!

Comment

• Har lagt in en massa bilder på sidan 11 i min projekttråd men det går inte att komma åt/in i den. Började därför en ny projekttråd med samma bil "124 Special - Det eviga projektet II" men nu går det inte att komma åt den heller.
              Attached Files

Comment

• OK, nu kan jag komma åt de senaste inläggen, då får den andra tråden ligga i träda så länge (https://sfk.ibk.se/forum/forum/allm%...a-projektet-ii). finns lite foton jag inte tänker lägga in i denna tråd, ni får kolla den andra om ni vill. Nog jag själv som ställt till det med för stora bildfiler, kanske därför tråden låste sig.
                Last edited by johnny; 5 May 2024, 15:14.

Comment

• Bygge av catchtank m.m. för det nya bränslesystemet.
                  Attached Files

Comment

• Golvet före och efter målning.
                    Attached Files

Comment

• Gamla jämförbart med nya bakvagnsupphängningen. Borrat upp alla hålen i kaross och bakaxel till M16, tillverkat mellanbrickor i Delrin.
                      Attached Files

Comment

• Efter 1 steg fram och ibland 10 - 15 steg tillbaka är bilen på god väg att bli ”färdig” för körning och förhoppningsvis sista besiktningen.
                        Har fibblat de senaste månaderna med en massa monteringar av diverse nya och gamla (renoverade) delar såsom nya länkarmar och de nya stötdämparna bak.
                        Jag har modifierat och klätt om min förarstol som kommer att bli passagerarstol när den andra stolen är fixad, kommer under en snar framtid att göra detsamma med resten av inredningen så den matchar.
                        Jag har gjort om lite i elsystemet och fick elfel till följd av detta som inneburit felsökning som jag har löst.
                        Har efter tredje gången gillt fått min renoverade styrsnäcka tät, efter tips fyllde jag den med PTFE fett, vilket fungerar perfekt.
                        Lade mitt Megasquirt bränslesystem på ”hyllan” för tillfället, jag skulle behöva styra spridarna individuellt och tror inte det går med MS1v3, får kolla upp det med ”tunern”. Jag monterade istället på ett ACES EFI Deuces Wild insprutningssystem som jag köpte in när jag köpte annat till mitt Cheva Nova ProTouring bygge.
                        Hade ett insug sen innan som passade efter ett tidigare försök 2016 med Holleys EFI Sniper/Super 2300 insprutning.
                        Eftersom Holleyn inte gick att använda med turbo/kompressor gick det försöket i stöpet.
                        När jag skulle starta upp bilen gick det bra till en början men det gick åt mer och mer ström under uppstart, fick skruva av och lirka ut startmotorn (stor motor, ont om plats), bronsbussningen var helt utsliten fast jag satt dit en ny. Lämnade in startmotorn till BD i Helsingborg som renoverade den, nu snurrar den på fint igen utan problem.
                        Naturligtvis med alla andra problem så klantade jag till det och var oförsiktig med mina verktyg, fick en del lackskador på bakskärmen som jag fick fixa, tog även hand om andra små lackskador när jag ändå var igång.
                        Jag kunde plötsligt inte stänga min flipfront, hade sänkt motorn samt byggt om kylarramen så oljebehållaren till kompressorn tog emot fronten med lite ombyggnad som följd.
                        Naturligtvis stack jag hål på min kylare som är från min gamla Fiat 132 2000 från 1979 när jag skulle montera om kylfläkten, hade tänkt köra ut bilen och tvätta den för första gången sen september 2022, flera steg tillbaka igen!!
                        Hittade en ny (enda existerande vad jag vet) NOS till Fiat 132/Argenta originalkylare på Ebay.it, la ett bud och säljaren tog mitt bud, riktigt glad blev jag!!
                        Nya kylaren tog lite extra tid att komma, säljaren skickade först fel paket, blev rätt till sist.
                        Kylaren blev monterad med nya slangar och äntligen är kylsystemet tätt och håller tempen fint.
                        Har inte fått insprutningen att fungera som jag vill med en massa felsökningar, uppdateringar av mjukvara m.m. under hösten.
                        Håller just på med mitt Chevrolet Nova ProTouring äventyr så hoppar fram och tillbaka mellan Fiat och Chevrolet. Återkommer med Fiat uppdateringar under vinter/vår.

Attached Files

Comment

• Intressant, min Argenta har en senare variant av kylare med plastgavlar som alla andra 80-talare. De kanske går att hitta!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

Comment

• Det är ett helt makalöst bygge!
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

Comment

Working...
                            X