If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Nu har jag monterat fuelrail och spridare för andra gången idag. Första gången gick det åt pipan och bensinen rann ner över grenröret men jag hann se det innan det började brinna. Fuelrailen är tvådelad med en gummislang emellan som bara sitter påtryckt på nipplar med karagar över och sitter de inte helt linje så slangstumpen ligger i spänn så börjar det läcka, tydligen. Nu har jag moddat den så problemet inte kan uppstå igen och det är tätt. Provkörning i morgon.
Till morgondagens uppgifter hör också att korrigera toe-in till lite toe-out plus att modifiera spindelinfästningen så jag kan få rätt camber. Målet är fortfarande minus 2,5 - 3 grader.
Sen är det dags att börja packa.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Jaha, då har man börjat pilla med Uno igen för att reda ut varför den kvävs och går orent så fort man försöker gasa. Lite hämmande att bara kunna ligga blickstilla på mellangas på treans växel. Träffar man rätt banavsnitt som passar gasläget så far man iväg men på det stora hela duger det inte.
En sak kan jag i alla fall konstatera - Unon är sjukt rolig att ratta runt nu efter justering av hjulvinklar och lättning. Som gjord för den knixiga Knutstorpbanan.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Se där! Lite mylla och grönsaker från Skåne. Hmm...
Sätter in Lexanrutorna som inte hanns med i höstas. Behåller fönsterhissfunktionen.
Matta och stolar monteras ur eftersom det lär bli en del svetsande den kommande månaden.
Det jag INTE svetsade för ett par år sen behöver nytt stål plus fästplattor för buren.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Intressant! Ska kolla upp noga på en bakaxel jag liggande.
Hur hittar du alla udda grejor? Och att DNA bland alla moderna bilar har produkter till 30 år gamla UNO. Fantastiskt.
Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Har kontaktat dom och det körs en batch nu i produktion. Som alternativ verkar vissa svetsa på plattjärn på u-balken för att öka vridstyvheten i bakaxeln. Jag hoppar över båda då jag vill behålla ”originalskick”.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Att boxa är en dålig idé. Många gjorde det förr i världen och det skapar sprickbildning plus att man inte har kontroll över hur mycket styvare det blir.
(För de läsare som inte känner till UNO: Hela bakaxeln är tänkt att fungera som en integrerad krängingshämmare).
Men DNA-prylen verkar monteras utan ingrepp eller åverkan på bakaxeln så den borde du kunna använda. Dropplänken verkar vara monterad med samma bult som håller stötdämparen. Jag ska undersöka detta noga.
DNA-hämmaren var justerbar också. Kul att länkarna var användbara.
Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17 Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87
Comment