Announcement

Collapse
No announcement yet.

Totos Fiat 128

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by toto
    Inte en aning faktiskt, men det skiljer nog inte så mkt har jag för mig. Kan mäta om du vill?
    nää jag var mest nyfiken.. vad jag förstått så ska det va mycket större än va utloppen är.. av ngn anledning vör inte grenrörsrören va av samma diameter och absolut inte mindre (förståss) va är det för märke på grenröret förresten?

    Comment


    • Originally posted by radical_minus
      nää jag var mest nyfiken.. vad jag förstått så ska det va mycket större än va utloppen är.. av ngn anledning vör inte grenrörsrören va av samma diameter och absolut inte mindre (förståss) va är det för märke på grenröret förresten?
      Jag misstänker att det är nån som gjort grenröret själv. Det finns ett grenrör på tyska ebay, men det ska tydligen vara lite "bonnig" finish på det också.
      Jag gör nog ett eget nästa höst/vinter, så då är mitt till salu om behöver ett.

      Comment


      • Originally posted by radical_minus
        nää jag var mest nyfiken.. vad jag förstått så ska det va mycket större än va utloppen är.. av ngn anledning vör inte grenrörsrören va av samma diameter och absolut inte mindre (förståss) va är det för märke på grenröret förresten?
        Är inte tumregeln att diametern på grenröret skall ha samma diameter som avgasventilen (om trimmat ev någon-några mm större)?

        Comment


        • Originally posted by stooges
          Är inte tumregeln att diametern på grenröret skall ha samma diameter som avgasventilen (om trimmat ev någon-några mm större)?
          Jag vet faktiskt inte.. läste i ngn tidning om flödet och för att undvika virvlar så bör röret va större. om man tänker logiskt så borde diametern va exakt samma. jag menar att avgaser får helt plötsligt större utrymme ocj vill tränga ut direkt efter utloppen och bildar på det sättet virvlar vilket förstör det snabba flödet? Jag var bara nyfiken om hur grenröret var utformat..

          Comment


          • Det finns något som kallas Stepped Mismatch, beskrivs i Fiat DOHC-boken av Phil Ward och Guy Croft. Ett visst steg som ger virvlar ska vara bra för vridet om jag minns rätt. På sugmotorer iaf.
            Gjorde detta på Argentans grenrör men det var såklart svårt att märka nån jätteskillnad.
            Hursomhelst är det nog bättre med större grenrör än mindre.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Originally posted by per
              Det finns något som kallas Stepped Mismatch, beskrivs i Fiat DOHC-boken av Phil Ward och Guy Croft. Ett visst steg som ger virvlar ska vara bra för vridet om jag minns rätt. På sugmotorer iaf.

              Hursomhelst är det nog bättre med större grenrör än mindre.
              Låter vettigt tycker jag.

              Comment


              • Kamaxel

                Nu så har jag till slut beställt kamaxel. Det blir en 316-gradare som lyfter 11,2 samt 4,0 i ÖD

                Borde nog varva lite mer än standardkammen...

                Comment


                • scannade in det där om stepped mismatch eftersom det inte ens gick att googla eller hitta på wikipedia..

                  sida1
                  Attached Files
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • sida 2
                    Attached Files
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Just det som jag undrade!! tack för det här!!

                      Comment


                      • Originally posted by per
                        scannade in det där om stepped mismatch eftersom det inte ens gick att googla eller hitta på wikipedia..

                        sida1
                        Schysst!

                        Har hållit på med avgaset idag så jag passade på att kolla grenröret. Det var ett par mm till godo, så det bådar ju gott!

                        Comment


                        • Insug

                          I väntan på att kamaxeln ska komma så har jag satt igång med att få till insuget. Portningen är klar och en nippel till servoslangen är monterad.
                          Insuget skruvades dit med nya pinnskruvar och rostfria muttar o brickor. Nu ska bara föggarna pressas dit, trångt kommer det att bli.
                          Attached Files

                          Comment


                          • 2 x Weber DCOE

                            Efter lite filande o slipande så hamnade till slut Webrarna på plats Luftburken till luftintaget kommer nog att få skäras till för att jag ska få plats med luftfiltret. Jag har ett par Misab-luftfilterhållare, men de kommer att få stryka på foten för ett par mindre filter.
                            Stooges, vad använder du för filter?
                            Attached Files

                            Comment


                            • Fick hem "R"-kammen idag. Känns genast mycket närmare en provstart

                              Vet någon varför vissa tillverkare skriver 1 resp 1,5mm spel mellan kolv o ventil i övre dödläge medans andra kräver 2mm?
                              Attached Files
                              Last edited by toto; 10 March 2012, 16:45.

                              Comment


                              • Idag så tog jag ut originalkammen och satte dit 316-gradaren. Rengjort och inoljat!
                                Attached Files

                                Comment

                                Working...
                                X