Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 125 Special 1972 - RIP 141201

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by per View Post
    Hur tusan fixar man värme/vent-panelen utan att köpa en ny..?
    Fel färg?

    http://www.ebay.com/itm/Fiat-124-125...91991d&vxp=mtr
    Car portfolio;

    Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
    Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
    Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
    Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
    Chrysler: New Yorker salon -63
    RollsRoyce: Shadow -68

    Comment


    • Tack, knappen är bra men själva panelen är som synes lite skamfilad
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Nya bälten, mer jobb än man kan tro.

        Old and..
        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	162.2 KB
ID:	249292

        New. Mer bling!
        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	214.6 KB
ID:	249293

        Hö sida
        Click image for larger version

Name:	bild 1 (3).JPG
Views:	1
Size:	115.4 KB
ID:	249316

        Låsen fick böjas o justeras några ggr med olika distanser för att få plats mellan stolarna.
        Click image for larger version

Name:	bild 4 (4).JPG
Views:	1
Size:	117.4 KB
ID:	249307
        Last edited by per; 25 April 2014, 12:58.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Click image for larger version

Name:	bild 2 (2).JPG
Views:	1
Size:	116.7 KB
ID:	249299

          Plåtar till fläktkåpa samt undre skyddsplåtar klara för rostomvandlare + grundfärg + svart bodyfärg + skyddsvax

          Click image for larger version

Name:	bild 1 (2).JPG
Views:	1
Size:	127.9 KB
ID:	249300

          Målning pågår

          Click image for larger version

Name:	bild 1 (3).JPG
Views:	1
Size:	115.5 KB
ID:	249301
          Last edited by per; 25 April 2014, 13:00.
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Drog nytt kablage till bakre högtalare + ev. den flyttbara baslådan (ström + lågnivå).
            Grymt kladdigt med allt rostskyddsvax..

            Click image for larger version

Name:	bild 2 (3).JPG
Views:	1
Size:	137.9 KB
ID:	249303

            Unto (förra ägaren) hade väl inte dragit kablage helt snyggt (ingen säkring vid batteriet, tändningsström taffligt kopplad från klockan osv) så hans kablage fick rensas bort. Tunna kablage fram + bak med sockerbitar etc. Även en ful fader-ratt brevid ventilationsreglagen (se bild) som jag lyckades demontera.

            Click image for larger version

Name:	bild 3 (1).JPG
Views:	1
Size:	115.7 KB
ID:	249304

            Hade röta, hittade ett litet svart plastlock som hade exakt rätt diameter så nu syns knappt hålet.

            Click image for larger version

Name:	bild 4 (1).JPG
Views:	1
Size:	97.3 KB
ID:	249305

            Saker man kan göra med ny dremmel; slipade till en minimal fas på plastramen till original täcklock så nu kan man ha det på plats om man vill. Innan gick det inte att få dit..
            Click image for larger version

Name:	bild 4 (2).jpg
Views:	1
Size:	82.0 KB
ID:	249317

            Urval av brickor, muttrar etc som låg UNDER isoleringen, alltså tappade i fabriken när bilen byggdes..

            Click image for larger version

Name:	bild 1 (4).JPG
Views:	1
Size:	102.4 KB
ID:	249306

            Innan montering såklart ett lager tunnt vax i alla golvets skarvar! Under isoleringen alltså.
            Sist är det lika bra att ta fram Autosoltuben igen.
            Före vs. Efter:
            Click image for larger version

Name:	bild 3 (2).JPG
Views:	1
Size:	101.2 KB
ID:	249310

            Aaaah!
            Click image for larger version

Name:	bild 2 (2).JPG
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	249315
            Last edited by per; 25 April 2014, 14:37.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Dags att även ta itu med lösa högra sidorutan om det ska bli nåt åka i vår. Annars blir det dragigt o blött..

              Imponerande väl inpackat:
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	104.6 KB
ID:	249311

              Trodde mekanismen pajat men det var skenan som håller glaset som lossnat. En förklaring till skramlet i dörren.
              Kanske har allt rostskydd löst upp gamla limmet eller hade samma klegg satt sig i spåren och bromsat glaset.. Eller båda. Helvete så kladdigt..

              Hursom, efter nån timmes (!) rengöring av både spår och glas kunde jag limma tillbaka skenan på glaset.
              Använde Biltemas svarta foglim för 59spänn.. Verkar funka.

              Click image for larger version

Name:	bild 3.JPG
Views:	1
Size:	126.2 KB
ID:	249308


              Efter två dygns härdning verkar det faktiskt hålla och med lite litiumfett i vevmekanismen gick rutan lätt och fint.

              Imponeras av kvalitén på 125 jämfört med nyare modeller.. Nästan allt är välgjort och går att ta isär utan att det går sönder.

              Bara i lilla kåpan för öppningshandtaget sitter en formskuren dämpmatta!
              Click image for larger version

Name:	bild 3 (4).JPG
Views:	1
Size:	185.7 KB
ID:	249314

              Och solida krockbalkar i dörrarna!

              Click image for larger version

Name:	bild 4.JPG
Views:	1
Size:	125.1 KB
ID:	249309
              Last edited by per; 25 April 2014, 12:56.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Originally posted by captainmorgan View Post
                Bilen finns på Förslövs bilskrot i Båstad kommun. Jag bad skrotaren ställa undan den när resten av bilarna pressas så man kan plocka en del bra å ha.
                Vad jag kommer ihåg så var inredningen riktigt fin . Inte helt glad på skrotaren heller, han vet vem han kan ringa när det gäller allt Italienskt..
                Ringde dem idag och tyvärr kunde han inte hitta den längre, han trodde den var pressad och borta nu. Jäkligt synd, hade kunnat köpa lite allt möjligt.. Ny hatthylla t.ex.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Soppapumpen satt av nån anledning utan packning mot blocket så därav lite oljeläckage.
                  Soppaläckaget berodde nog på en torr originalslang från tank som var sprucken o nästan av vid pumpen..

                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	137.7 KB
ID:	249327

                  Ny till-slang + packning

                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	104.3 KB
ID:	249328

                  Ny kamrem!
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	180.7 KB
ID:	249329

                  Tråget + filtret på plats
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	179.7 KB
ID:	249330

                  Avdragna luftnipplar till oken. Vad göra?
                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	107.8 KB
ID:	249331
                  Last edited by per; 28 April 2014, 00:44.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Jobbigt!
                    Liten minusmejsel av hårdare slag, knacka i och gänga ur. Går inte det liten "grispit". Går inte det heller blir det borren och ny gänga. Fast det där har du säkert redan provat vid det här laget.
                    Hade du tänkt komma upp med pärlan till Skokloster?
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • Tack tipsen!
                      Det var planen, hade nog hunnit om jag hade kunnat jobba idag men har blivit lite okry så det missas ändå tyvärr. Siktar på Tjolöholm 18e maj istället, är anmäld dit.
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Min favvo metod är att (om dom inte är av för djupt,-har inte hänt än!) Börja bygga material med MIG:en och sedan lägga på en M10 mutter och fortsätta bygga tills det går att svetsa fast muttern i nippeln.
                        Värmen brukar göra underverk, ibland går svetsen av, då är det bara att göra om.
                        Lycka till. G.
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • Ok, min står med nedplockad framvagn så det hinns inte här heller i år..tyvärr. Tycker träffen är en trevlig start på säsongen.

                          Tjolöholm?



                          Originally posted by per View Post
                          Tack tipsen!
                          Det var planen, hade nog hunnit om jag hade kunnat jobba idag men har blivit lite okry så det missas ändå tyvärr. Siktar på Tjolöholm 18e maj istället, är anmäld dit.
                          JH

                          20vT

                          Comment


                          • Originally posted by greger View Post
                            Min favvo metod är att (om dom inte är av för djupt,-har inte hänt än!) Börja bygga material med MIG:en och sedan lägga på en M10 mutter och fortsätta bygga tills det går att svetsa fast muttern i nippeln.
                            Värmen brukar göra underverk, ibland går svetsen av, då är det bara att göra om.
                            Lycka till. G.
                            Ungefär som jag då, fast jag snålar och har ingen mutter utan svetsar tills där blir så mycket så jag kan klämma dit en svetstång och sedan skruva loss skruven med den. Tror faktiskt inte jag misslyckats hittils...
                            captainmorgan

                            Comment


                            • Tackar!
                              Slangen i fråga är rätt osynlig mellan växellådan och blocket så det fick duga med vanlig soppaslang från slanglådan. De mer synliga bromsslangarna vid huvudcylindern dock! några sidor bakåt.


                              Tjolöholms Slott ligger utanför Fjärås kan man säga, stor bilträff liknande Skokloster fast för alla märken.
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment


                              • Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	111.3 KB
ID:	249360

                                Nya stift, tändkablar, fördelarlock, glykol, olja (Mobil1 5w-50), soppafilter mellan pump o förgasare (säkert en del skräp från tanken).

                                Gjorde ett historiskt startförsök igår, en milsten.. Gnista och oljetryck fanns men ingen soppa. Antingen var 5liter för lite eller så är det hål på soppaledningen.

                                Det jobbigaste var att jag repade vindrutan när jag kopplade på batteriet. Torkarna går nämligen icke på tändningen utan har konstant ström! Vet ej om det skall vara så eller om det har kopplats om..
                                Glömde alltså kolla att torkarspaken stod i viloläget och torkararmarna drog 2 repor i rutan, som f.ö. var i tämligen orepigt originalskick.
                                Får se om de går att polera bort av mig eller glasmästare.

                                Hittade även läckage på bromsledningen till bakaxeln.. Så den får bytas med, troligen ihop med soppaledningarna som åtminstone ser riktigt kexiga ut.

                                Beställt på Mekonomen:
                                Fördelarlock: 150kr
                                Bromsslangar fram: 80kr/st
                                Dito bak: 130kr/st
                                Huvudcylinder: 340kr

                                Last edited by per; 9 May 2014, 17:06.
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X