Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 125 Special 1972 - RIP 141201

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #77
    Ser riktigt cool ut och går som ett skållat troll, men inte för jag är nån expert, men skulle han inte behöva hårdare fjädrar/dämpare?

    Comment


    • #78
      Inte jag heller, men han har kört bilen i många år. Det han testat fram som ger snabbaste kurvhastighet är hans senaste.. Ett framhjul i luften! Tydligen blir det lite speciella teorier med bladfjädrade axeln bak, som 125 och Dino hade.

      Teoretiskt borde grövre krängare bak hjälpa men då skulle den även bli olidligt överstyrd antagligen..
      Attached Files
      Last edited by per; 28 September 2011, 17:30.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • #79
        Originally posted by per
        Inte jag heller, men han har kört bilen i många år. Det han testat fram som ger snabbaste kurvhastighet är hans senaste.. Ett framhjul i luften! Tydligen blir det lite speciella teorier med bladfjädrade axeln bak, som 125 och Dino hade.
        Okey, jag tror inte på honom. Jag tror han vill se tuffast ut på banan.....och det lyckas han med

        Comment


        • #80
          Som sagt, grattis till en riktigt fin 125:a! :-)

          Ser fram emot att se den på Skokloster i maj!
          Fiat 124 Sport Coupé -69 - Original
          Piaggio Vespa 150 -61 - Helrenoverad
          Honda CB 750 -79 - Café racer projekt

          Comment


          • #81
            Tips:
            1
            http://www.tradera.com/Pressbilder-F...1261_140813196

            2
            http://www.tradera.com/Pressmapp-med...1261_140813890

            Comment


            • #82
              Ingen som lagt något bud ännu. En krona är de väl värda Per?

              Comment


              • #83
                Tack för tipset!
                Har de flesta broschyrerna, handböckerna och tidningstesterna sen länge men inga pressfoton.. Mmm! Bara vanliga 125 Berlina dock. Minsann såg jag inte ett intressant nummer av Motor från 1970 med..
                Last edited by per; 5 October 2011, 00:58.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • #84
                  Fiat 125 Silkeshalsduk..?

                  http://www.ebay.it/itm/FIAT-125-FOUL...item439a8c7916

                  .. samma färger som originalbroschyren från 67. Hur snyggt är det inte..? (eller dyrt)
                  Last edited by per; 8 October 2011, 12:52.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #85
                    Coolt, bara köpa. Är inte 60-talet inne nu?
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • #86
                      Originally posted by Ante
                      Coolt, bara köpa. Är inte 60-talet inne nu?
                      Håller med köp
                      Träffade igår en snubbe på bilbesiktningen som i sin ungdom hade en 125 S dessutom grön. Han tyckte den var skitkul att köra, dessvärre tog rosten över och till slut såldes den till en som körde med den i folkrace där jag förmodar att den slutade sina dagar.

                      Comment


                      • #87
                        Haha han måste hetat Torbjörn! Med andra ord min barndoms grannes son. Var o kollade när de tävlade typ 1981. Nånstans utanför Rasbo, jag var 8år. Han hade även en 124 Coupe BC till samma sak, lackad i samma färg. 125an var grön, lackades först till vinröd/gräddvit och senare i nån sorts regnbågslack med alla möjliga färger, samma som 124an. Båda hade "Aga-diff" och gick på metanol.. Som fan m.a.o.
                        Minns att de tyckte 124 var lite bättre rustad pga dess hårdare fjädring.

                        De blev båda sen stående på en liten äng, olåsta såklart. Blev många timmar torrsimmande bakom ratten i dem!

                        124an blev senare köpt av en annan folkrace-pajsare från Stavby tror jag. 125an hamnade nog på skroten till slut.

                        En tredje granne hade en ljusgul 125S -71 (likadan som min) som de även köpte som blivande tredje bil i stallet.. Men den blev stående i en lada hemma i Edinge, rensad på inredning o motor ända tills för ca 10år sen. Numera skrotad. Vet att den hade dörrsidor och i-brädan kvar, hade varit nåt att spara. Denna bils bagagebelysning sitter idag i min Argenta.. Haha. Och farsan köpte dess kylare.. Och några av magnesiumfälgarna (som inte var förstörda av folkrace), som han har kvar! Typ 1983 tror jag..
                        Last edited by per; 13 October 2011, 12:23.
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #88
                          Makalöst och otroligt lustigt sammanträffande. Det är nästan komiskt hur många hardcore Fiats som har följt dig som en skugga genom livet, ända sedan du var en liten "pöjk". Sen verkar det som det tycks existera någon slags "gyllene triangel" mellan Rasbo-Alunda-Rimbo, och alla där "odlar" och har tuffa bilar som gud och har man inte det så blir man förflyttad över gränsen till Knutby
                          Last edited by stooges; 9 October 2011, 10:36.

                          Comment


                          • #89
                            Hahaha japp, så är det exakt!
                            Det var rätt galet i Edinge, inom en radie på 4km fanns under tidigt 80-tal tre st 125 s, två 124 Coupe, en 128 Rally - alla med olika ägare i en väldigt gles by.. Knasigt! Skön motvikt till vår familjs ändlösa rader av Peugeot o Mazda (som styvfarsan sålde på Wixner i stan).
                            Sen hade ju farsan sina Fiatar och t.o.m min träslöjdslärare hade en 125S..!

                            Det fanns nog helt enkelt många fler coola gamla Fiat förr pga att det såldes en hel del, om man jämför med Fiats svenska marknadsandelar idag.
                            Last edited by per; 10 October 2011, 00:18.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • #90
                              Ett par överblivna bälten.. I samma kulör som bakre bältena. Vilket får mig att tro på dessa som fabriksmonterade främre bälten? På alla svensksålda bilar satt nämligen rullbälten från Klippan fram, troligen monterade när bilarna kom hit.
                              Eller..?
                              Attached Files
                              Argenta 120ie -85
                              Alfa 75 3.0V6 -90
                              BMW Z4M Coupe -06
                              BMW 118dM -10
                              Coupe 20VT -98 RIP
                              125 Special -72 RIP

                              Comment

                              Working...
                              X