Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT PLUS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Nu har det varit ett tag sen sist!
    Tja jo nu kom det där jäkla oljudet ifrån vänster bakhjul, hjullager punkt punkt punkt!
    Nu är de semester snart, då blir de resa lite, så avgassystem blir inte aktuellt på ännu ett tag!
    Sover på saken fram och tillbaka på om jag ska sälja bilen, då jag funderar på att köpa lägenhet!


    Konstigt felläge igår när jag starta bilen, först och främst tror jag att ja är i nöd av en luftmasserengörning, sen en ursköljning av tomgångsmotorn! Men de märkliga var när jag skulle köra iväg, såklart efter att bilen gått ifrån kallstarten, så när jag smyger iväg på ettan och 2an så hackar den liksom sig fram, precis som om det vore soppatorsk, men när den väl blev varm så försvann detta mystiska ting...
    Någon som kan ha ett humm om vad eller haft liknande problem?
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

    Comment


    • Ja bilar o dess skumma elektronik :-)
      Vad har du för trimm på den?
      JH

      20vT

      Comment


      • Originally posted by epostiljon View Post
        Ja bilar o dess skumma elektronik :-)
        Vad har du för trimm på den?
        Haha ja, jag har satt en lapp på elektroniken med ett stort frågetecken!

        Hm tja, upg turbo till garret gt28r , fmic, sportluftsfilter apexi, gtec1 chip.. Jag tror de var allt!
        Såklart vill jag ha mer, men nu är det dags att lägga pengar på annat
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • Alright one fast update!
          Borttagen orginal kat&ljuddämpare lite provisoriskt tills man får lust att köpa nytt 3" och kat!
          Men vilket ljud och ojj sånt muller från femman! Tur att turbon får andas ut lite nu i det sista
          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

          Comment


          • Vilket avgassystem blir det? Blueflame?
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Originally posted by Freddan72 View Post
              Vilket avgassystem blir det? Blueflame?
              Detta har jag inte gått till botten med ännu, fast det är ett alternativ, annars får de bli en hemmasvetsad DP, plus mittenljuddämparen bort på nuvarande 2,5"
              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

              Comment


              • Det låter bra! Glöm inte race kat!
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Originally posted by Freddan72 View Post
                  Det låter bra! Glöm inte race kat!
                  De blir en sådan 100cc fast den åker bara på när det är besiktning, bult on kat, så kör vi ett ersättning rör! Få lite gött ljud
                  Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                  Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                  Comment


                  • Haha long time no see!

                    Jaa var ska jag börja!
                    Bilen är i sitt vanliga skick, dock går jag och stör mig på att lacken blir allt sämre och sämre, mycket olika nyanser, därav påbackningar av första ägaren i sverige! Dvs bakskärmar h-v olika nyanser skarvade i överkant C-stolpe, huv är snålt lakerad startad från ena sidan slutat med lite färg på ena.. Jag har en liten plan på en billigare lösning på detta bekymmer, FOLERING matt vit!
                    Kolla upp lite kostnader för ett tag sen, 8000 kr för småbil, så vad jag tror kanske de skulle kosta ca 10-11 för min, får kolla mer på det om de blir aktuellt!

                    Motor: Ja jag fick lite problem med laddtrycksmätaren, den slutade fungera, kollade alla slangar, såg ut att vara helt, köpte en faktiskt från Biltema, tänkte att jag kanske var första gubben här med en därifrån men iaf, den fungerade inte heller, bytte slangfäste till den som går efter spjällhuset till BTR där gav de bra resultat!
                    Hörde lite med några andra kompisar som kopplat likadant, men också läst här på forumet att man inte bör koppla där?
                    100 cc racekat påsvetsad, dock ingen ny DP, men söker ständigt efter färdigbyggda satser på ebay men hittar inget, kanske får kosta på mig ett handbyggt från a-alt avg gbg!
                    Blueflame passar inte i DP, 5 fläns på min Garret gt28r, känns surt att börja kapa och svetsa i en sprillans ny!!

                    Chipp hålles på att beställas från Leighton men väntas svar, Stage 3!

                    Bild är från förra sommarens balkörning!! ALDRIG IGEN, kom på det precis när det var försent att säga nej, shit jag har ju en SINTER kan ju inte smygköra med den....Click image for larger version

Name:	DSC_0174.jpg
Views:	1
Size:	142.9 KB
ID:	251133
                    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                    Comment


                    • Originally posted by Torsten 20vt View Post
                      Motor: Ja jag fick lite problem med laddtrycksmätaren, den slutade fungera, kollade alla slangar, såg ut att vara helt, köpte en faktiskt från Biltema, tänkte att jag kanske var första gubben här med en därifrån men iaf, den fungerade inte heller, bytte slangfäste till den som går efter spjällhuset till BTR där gav de bra resultat!
                      Hörde lite med några andra kompisar som kopplat likadant, men också läst här på forumet att man inte bör koppla där?


                      Nej!! Utnyttja inte slangen som går till BTR:en. Så nu är det sagt.

                      Nej!! Utnyttja inte slangen som går till BTR:en. Ja två gånger borde funka.

                      Jag har sett några 3" DP till salu på fccuk men de är sällsynta så du tvingas nog att besöka A-Alt eller Ferrita.
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Originally posted by Freddan72 View Post


                        Nej!! Utnyttja inte slangen som går till BTR:en. Så nu är det sagt.

                        Nej!! Utnyttja inte slangen som går till BTR:en. Ja två gånger borde funka.

                        Jag har sett några 3" DP till salu på fccuk men de är sällsynta så du tvingas nog att besöka A-Alt eller Ferrita.
                        Hahaha nej idag så fixade jag mitt bekymmer med slangar, slangen som gick ur dumpen och in i insuget, hade torrspruckigt!
                        Inte nu konstigt att den har varit så hängig och gungig, ostabil vid låga varv!
                        Hur som helst så bytte jag ut den och satte T-korset närmare insuget lite gömt och snyggt!
                        Kan ju påpeka att jag upplevde motorn i en helt annan karaktär nu, svara snabbt på laddtrycket, dumpa inte mer än vad den behövde, en så mycket mer körglädje!

                        Ja just det, den hemsidan, har försökt logga in där får nog återställa lösen osv!!
                        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                        Comment


                        • Efter några delade mejl med Leighton så har jag äntligen fått beställt mitt chip "stage 3" .
                          Blir att boka in tid för bänkning hos autotech här i Trollhättan.
                          En annan fråga är lite då om man kommer behöva uppdatera till en bättre ebv ventil, med tanke på det högre laddtrycket? =)
                          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                          Comment


                          • Sweet!
                            Eftersom du har lite större turbo, svar nej enl. mig. På min iaf var det som att original ebv var för långsam till chippad originalturbo. Själva trycken är ungefär samma, det är mest flödet som är bättre m din turbo.
                            Last edited by per; 18 May 2015, 00:11.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment




                            • - - - Updated - - -

                              Snart 3 månader tillbaka, lite hänt på så lång tid!
                              Var iväg och provbänkade bilen på autotech, körde 5 repor, med och utan öppet luftfilter "apexi" gjorde en del skillnad!
                              268 hk på hjulen skulle väl motsvara ca 302 hk i motorn?
                              Men till det roliga, att jag berättade hur det hela gick till med killen på autotech och att leighton vill ha ett lambda värde så han vet vad han har att gå på, inga problem vi löser det, åkte dit, utan att tänka på att det inte ens satt en lambdamätare där bak!
                              Kollade på värdena när vi var klara och frågade: ja just de, lambda värdet var ser jag det? Nä men du vet den är sönder så det får du inget... Mhm jaha men det var ju därför jag åkte hit? Aa men vi kan köra en ny repa om du vill men det kommer inte stämma värdet, nä då skiter vi i det, arg och besviken! Ska åka in där nu efter jag kommer hem från Rhodos och prata lite!!

                              - - - Updated - - -

                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	99.5 KB
ID:	251560
                              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                              Comment

                              Working...
                              X