Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT PLUS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Torsten 20vt View Post
    Påbörjade slipning och polering idag på lyktorna! Blev nöjd med första lyktan, nu återstår bara en kvar!
    Det ser lite konstigt ut i ljuset

    [ATTACH=CONFIG]18009[/ATTACH]

    Blev även klar med mittdelen på ventilkåpan och värmeskölden


    !000 papper?
    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
    S/y Mascot
    S/y Rebell
    20vT
    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

    Comment


    • Originally posted by Torsten 20vt View Post
      - - - Updated - - -

      https://balancemotorsport.co.uk/eiba...13-320-83.html

      Kan ju vara roligt att fixa på bilen, ändå rätt hyfsat pris eller vad tycker ni?
      Jag har det kitet. God kvalitet/passform så vitt jag kan se, man behöver inte ta och modda fästen från orginal krängare eftersom det redan sitter fästen på den nya. Enligt en del skribenter på brittiska forumet fungerar de bra, och bäst ihop som en enhet (tillsammans med sänkfjädrar, Eibach förstås...) - men jag kan inte svara för det då jag inte monterat den främre krängaren (ännu)

      När det gäller priset finns det billigare ställen än Balance Motorsport, jag köpte mitt kit från Squadra Sportiva. Frakt har jag för mig kostade 20 EUR.
      Coupé 20VT LE -99 (#565)

      Comment


      • Originally posted by Asse View Post
        Jag har det kitet. God kvalitet/passform så vitt jag kan se, man behöver inte ta och modda fästen från orginal krängare eftersom det redan sitter fästen på den nya. Enligt en del skribenter på brittiska forumet fungerar de bra, och bäst ihop som en enhet (tillsammans med sänkfjädrar, Eibach förstås...) - men jag kan inte svara för det då jag inte monterat den främre krängaren (ännu)

        När det gäller priset finns det billigare ställen än Balance Motorsport, jag köpte mitt kit från Squadra Sportiva. Frakt har jag för mig kostade 20 EUR.
        Aha, jag förstår! Det låter smidigt =)
        Tack för länken, de blir nog nästa vinters uppdatering!
        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

        Comment


        • Jag har ingen AC längre
          Men jag har heller inget kylarvatten längre heller, haha!

          Det hela startade med att jag inte såg någon användning av acn längre, då den var tom och läckte säkert ändå.

          Så det hela med det att engelskmännen säger att man måste köpa de andra fästet som sitter på couper med utan ac stämmer ju inte om man inte vill ha de bolt-on.
          Jag tog den gamla spännaren till AC/Generator och fäste den i det övre generatorfästet, sen borrade jag upp ett nytt hål som var anpassat till det yttre fästet till spännaren.
          Den gamla genomgående bulten som spännarskruven sitter på använde jag till det 3e hålet på spännarfästet, borrade upp ett något större hål så den gick in efter litet juckande, tog en kortare skruv som var i samma gänga, slipade till skruvhuvudet så den blev lite vass i kanten. På armen som trycker på spännaren borrade jag upp ett litet konat hål så skruven har ett fäste att ligga i!
          Nu sitter det en något lite för spänd rem på som är 950mm, ska se om jag inte kan få tag i en som är kanske 5-10mm längre!

          Jätte lång text, kanske lite vilseledande men det är iaf så jag har gjort! Kolla bild lite längre ner!

          - - - Updated - - -

          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	96.0 KB
ID:	252227
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	85.1 KB
ID:	252228
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	84.6 KB
ID:	252229
          Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	104.0 KB
ID:	252230

          Glömde att nämna de, det fanns ingen dubbelspårad rem i den längden så jag fick slipa ner den vassa tänderna på generatorhjulet, annars så tuggar den sönder remmen allt eftersom!
          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

          Comment


          • Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	98.1 KB
ID:	252231

            Så ser det ut, men jag har beställt en ny generator idag som jag ska ha på!
            Sen vart jag iväg och köpte lite grejer för en batteriflytt!
            Det kommer bilder när det är gjort!
            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

            Comment


            • *GUD*

              Samtliga kylslangar är bytta! Nu väntar jag bara på min nya regulator till generatorn sen är det bara batteriflytten kvar, men den kanske kan få dröja lite.. Hade varit kul att få köra lite också =) hehe

              - - - Updated - - -

              just det, glömde nämna de påtal om den nya generatorn jag beställde, dom skickade fel generator från Misterauto... Med rätt regnr och dessutom en års 1999 så skickar dom en generator som förmodligen tillhör en 20vt utan ac, då det är ett annat fäste!
              Boring..
              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

              Comment


              • Jag renoverade min generator hos en gubbe som arbetat på Volvo med samma saker. 500kr och reservdel "regulator" som jag skaffade själv för ca 300kr. Trådlänk här.

                Jag är nyfiken på hur du tänker fästa batteriet i skuffen. Vad har du tänkt för konstruktion på det?
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • Originally posted by Goc924 View Post
                  Jag renoverade min generator hos en gubbe som arbetat på Volvo med samma saker. 500kr och reservdel "regulator" som jag skaffade själv för ca 300kr. Trådlänk här.

                  Jag är nyfiken på hur du tänker fästa batteriet i skuffen. Vad har du tänkt för konstruktion på det?
                  Kan vi andra också nyttja denna generatorexpert?
                  Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                  Min projekttråd - 19T
                  Min Youtube kanal
                  >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                  Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                  Comment


                  • Klart ni kan. Jag såg hans annons på Blocket. Han bor i Veberöd i Skåne.
                    Blocketannonsen

                    Lycka till
                    Goran
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • Originally posted by Goc924 View Post
                      Jag renoverade min generator hos en gubbe som arbetat på Volvo med samma saker. 500kr och reservdel "regulator" som jag skaffade själv för ca 300kr. Trådlänk här.

                      Jag är nyfiken på hur du tänker fästa batteriet i skuffen. Vad har du tänkt för konstruktion på det?
                      jaha, ja om ändå skåne vore värt resan så vore det ett alternativ, bor i Trollhättan, men ändå tack för tipset =)
                      Jadu, jag tänker använda samma dragning som jag gjort till strömkabeln till slutsteget där bak, fast denna gången dra över en isolering ifall den skulle ligga o skava nånstans, sätta på en säkring ca 30cm från pluspolen!

                      En vän sa något om att man ska egentligen inte ska säkra av med större säkring än vad den tunnaste kabeln än säkrad på, för man vill ju inte att nån annan kabel ska brinna upp innan säkringen går till batteriet! Nu blandar jag säkert ihop det på nått sätt, men de går så fort när han pratar så jag fattar hälften
                      Men köpte iaf en säkring på 100A och !50A, men känns inte som om man behöver högre än 100A med tanke på att generatorn ska bara ladda upp allt från 85-100A beroende på vilken modell du har, med AC eller utan.

                      Jag har ju ett drag monterat på min bil, men dock avregistrerat, också inte nedkopplat ännu, ska ta mig tid till det *nån* dag, de sitter monterat under tanken.. sitter även lite borrade fästen med skenor i reservhjulsbaljan, tänkte nyttja dom då, samtidigt byta bränslepump, Wallbro 255!
                      Jag lägger upp lite bilder när de kommer till skott!
                      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                      Comment


                      • startproblem..

                        Efter att ha bytt alla kylslangar, luftat systemet, bytt regulatorn i generatorn, så vill inte bilen starta.. Startmotorn går runt, men batteri lampan och den varningslampan vid olje och volt mätare lyser!
                        Regulatorn är monterad precis som den andra satt, dom två andra kablarna är tillkopplade, röd plus och svart solenoid "stavning" , kan inte se någon sladd som hoppat av heller bakom motorn!
                        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                        Comment


                        • Om oljelampan lyser när tändningen är avslagen så är diodbryggan trasig.
                          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                          Comment


                          • Originally posted by TurboB View Post
                            Om oljelampan lyser när tändningen är avslagen så är diodbryggan trasig.
                            tändningen är påslagen och den lyser, men inte när tändningen är avslagen. känns som att det kan vara nått i regulatorn då?
                            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                            Comment


                            • Yes, nu kom jag på mig själv igen! ( man lär sig av misstag )
                              Eftersom jag har tagit bort ac:n på bilen, så fick jag bygga om lite med generator och spännarfästen, när jag skulle lossa generator hjulet så drog jag fel håll, så gängan gick sönder, hade inga nya gängsnitt heller och tänkte inte köpa några!
                              Svetsade fast hjulet och jordade i ett av generatorfästena, såklart så brände jag ju då alla elektroner och diverse ting..
                              Därför har jag kommit fram till varför startmotorn inte funkar som den skall, eftersom solenoid kabeln går ju från generatorn till startmotorn som ska väl ge en signal så den kuggarna hoppar ut mot svänghjulet. Eftersom dioderna i generatorn är brända så får den nog inte signal..
                              Har någon en annan teori om detta?

                              Har i vilket fall fått beställt rätt generator nu från misterauto, dom hade inte rätt generator på appen men på internetsidan, märkligt!!
                              Kanske blir lite coupe i sommar trots allt
                              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                              Comment


                              • It's alive and running!
                                Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                                Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                                Comment

                                Working...
                                X