Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT PLUS

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Tack så hemskt mycket för den bilden och manualen!
    Riktigt schysst att du fixa den
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

    Comment


    • Originally posted by TurboB
      Uppåt. Skruvarna till remspännarna är svåra att nå om man inte hänger ner/plockar bort massa skrot från sidan inkl oljekylare. Gula pilen är till inre remmen. Vita ringen spännaren till yttre drivremmen.
      Verkstadsmanualens tips om att man för att nå skruven själv ska göra ett verktyg utan att tala om att det ska vara 8 mm insex i ändan är till föga hjälp?! Lättast från sidan.
      Märkligt, den skruven har jag aldrig rört..
      Enl. mig funkar manualen korrekt; man lossar bulten i mitten av remspännarhjulet, som låser denna i läge. Sen lossar man insexbulten som sticker upp vid AC-pumpen tills remmen är så lös att man kan dra loss den från hjulet. Båda bultarna tas uppifrån. Simpel affär!

      Eftersom röret för kylvätskan som sitter vid AC-pumpen måste bort kan man lika gärna även ta bort kylaren så man får mer plats. Blir liksom ändå ny vätska + luftning efteråt.
      Last edited by per; 5 August 2012, 23:15.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Manualen är helt korrekt vad avser själva huvudämnet, remmarna.
        Det jag invände mot var instruktionen för att tillverka specialverktyget - det kan vara bra att veta att det är en 8mm insex, bilden visar 8mm diameter. Men visst kan man använda sin fantasi och lista ut att det måste vara en insex...

        Problemet tycker jag, om man ska följa instruktionen, är att det är svårt att nå bulten i mitten på hjulet, oavsett håll, eftersom den sitter precis mitt för sidobalken. Jag kan inte vända in en 8 mm bits eller insexhylsa (som är ca 30 mm lång) även om jag bänder bort motorn med kofot.

        Man behöver verkligen ett specialverktyg förslagsvis en lös extralång insexnyckel som man kapar ner till 20 mm i korta änden.

        Det är värt den extra tiden att ta bort så mycket som möjligt runt omkring. Det sparar både tid och frustration i slutändan. Ytterligare en fördel är att man motionerar alla skruvar innan de rostar fast ordentligt.
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Allt går ju om man får knåpa en stund... M5x20 och några muttrar plus en 8 mm ringnyckel.
          Attached Files
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • Originally posted by TurboB
            Manualen är helt korrekt vad avser själva huvudämnet, remmarna.
            Det jag invände mot var instruktionen för att tillverka specialverktyget - det kan vara bra att veta att det är en 8mm insex, bilden visar 8mm diameter. Men visst kan man använda sin fantasi och lista ut att det måste vara en insex...

            Problemet tycker jag, om man ska följa instruktionen, är att det är svårt att nå bulten i mitten på hjulet, oavsett håll, eftersom den sitter precis mitt för sidobalken. Jag kan inte vända in en 8 mm bits eller insexhylsa (som är ca 30 mm lång) även om jag bänder bort motorn med kofot.

            Man behöver verkligen ett specialverktyg förslagsvis en lös extralång insexnyckel som man kapar ner till 20 mm i korta änden.

            ""Precis så gjorde jag med, kapade av en fast insexa i kort änden och trädde på ett rör. Då gick det finfint :-)""

            Det är värt den extra tiden att ta bort så mycket som möjligt runt omkring. Det sparar både tid och frustration i slutändan. Ytterligare en fördel är att man motionerar alla skruvar innan de rostar fast ordentligt.
            JH

            20vT

            Comment


            • Så sant, en kapad insexnyckel behövs. Sen så!
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Idag har jag grejat vidare med generatorn! inte kommit något vidare långt..

                Fått loss remmen, skruvat loss ac-j'veln, och nu kommer det till kylaren som ja tog bort fläkten på, men ytterligare ett problem!
                Tror jag måste ta bort rören från ac:n! får inte upp den tillräckligt för att få ur gnr!

                just för tillfället så känns ac:n bara grymt onödig och kommer ändå aldrig till användning!

                onödig energi förbrukas, ännu slitage på generator, nerhissade rutor fläktar skönt då man kan leka att man åker cab

                Men är det någon som har en susning om vad man behöver för slags rem då?
                Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                Comment


                • Originally posted by Torsten 20vt
                  Idag har jag grejat vidare med generatorn! inte kommit något vidare långt..

                  Fått loss remmen, skruvat loss ac-j'veln, och nu kommer det till kylaren som ja tog bort fläkten på, men ytterligare ett problem!
                  Tror jag måste ta bort rören från ac:n! får inte upp den tillräckligt för att få ur gnr!

                  just för tillfället så känns ac:n bara grymt onödig och kommer ändå aldrig till användning!

                  onödig energi förbrukas, ännu slitage på generator, nerhissade rutor fläktar skönt då man kan leka att man åker cab

                  Men är det någon som har en susning om vad man behöver för slags rem då?
                  Menar du om du hoppar AC´n?

                  Pantera har bra grejer till Coupen. Bra att handla av och snabbt går det oxå. Köpte mina remmar av honom.
                  http://search.eim.ebay.se/?esi=pantera.steve
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • Fimpar du ac så sänker du värdet rejält. Och det vill du väl inte??
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • Originally posted by Torsten 20vt
                      Tror jag måste ta bort rören från ac:n!
                      -Underlättar betydligt!

                      ännu slitage på generator,
                      -inte alls!

                      Men är det någon som har en susning om vad man behöver för slags rem då?
                      -Meca har den kortare remmen, tror den blir runt 700 mm lång
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • Det är mesta dels en tanke jag leker lite med, det hade varit lättare och även snyggare enligt min mening!
                        Men det är sant så du säger freddan att det sänker ju värdet rätt ordentligt, men min tanke är inte att göra iordning sedan sälja, värdet är redan sänkt tillräckligt eftersom de är fmic, många vill köpa original coupe! Men men hur som helst! Ska titta vidare på allt och se lite hur jag väljer att göra!
                        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                        Comment


                        • Det som absolut inte fick ske har precis gjort det! Fel generator skickade dom!
                          Det är ju bara inte möjligt!
                          Då blir det ännu 1-2 veckors väntetid!
                          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                          Comment


                          • Nu har frustationen lagt ner sig ifrån att dom skickade fel generator, den är tillbaka skickad och dom ska skicka en ny!

                            Men till nått helt annat så kallat generator, så kommer vi till polering, då jag kollar runt lite på olika bilar med högglanspolerade insug osv.
                            Tror jag har ett jobb med många timmar framför mig i vinter!

                            http://www.poleringsguide.se/bilder/

                            insug och ventilkåpa hade varit coolt att få upp den putsen på!
                            Alltid kul att öppna motorhuven och se nått glänsande! Kan ju också vara så att detta är fel bil att polera upp krom på, men det går ju alltid att prova sig fram
                            Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                            Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                            Comment


                            • Kopplingsras!
                              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                              Comment


                              • Någon som vet en stark koppling med trögt motstånd?
                                Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                                Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                                Comment

                                Working...
                                X