Announcement

Collapse
No announcement yet.

Projekt: Coupé 20VT -97

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Vet inte om du läst min projekttråd men Johannes här på formet har svetsat/planat mitt grenrör till full belåtenhet. Kan även funka ännu bättre att kapa upp röret mellan rör 2-3 och 3-4, det rör sig där med. Passa på att porta! Lätt o kul jobb.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Originally posted by per
      Vet inte om du läst min projekttråd men Johannes här på formet har svetsat/planat mitt grenrör till full belåtenhet. Kan även funka ännu bättre att kapa upp röret mellan rör 2-3 och 3-4, det rör sig där med. Passa på att porta! Lätt o kul jobb.
      Johannes ägde min bil innan mig och gjorde just det med mitt grenrör .-) Fast det kanske givit upp pga åldern nu?!
      Ska försöka hitta ett nytt. Är problemet borta från årsmodellerna 99 och nyare?
      JH

      20vT

      Comment


      • Om det ser ut så här. Det är samma reservdelsnummer på både gamla och nya.

        Kristallstrukturen hos gjutjärn skiljer sig från en vanlig svetsfog.
        Tillsatsämnet måste vara gjutjärn för att det ska bli som "nytt" plus att det bara är gas som kan värma området runt sprickan tillräckligt mycket.
        Det blir som att tejpa på en dammig eller fet yta. Även om det fastnar lite grann så sitter inte tejpen särskilt bra.

        Kan du inte hitta en gammal smed som fixar det för en femhundring? Dom gubbarna kan tekniken.
        Attached Files
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • Ja det är ungefär så jag tänker. Har inte hittat något på ebay eller så. Nån gammal filur i nån smedja kanske kan få till det.

          Varför skär man inte upp ett spår mellan varje utblås?


          Originally posted by TurboB
          Om det ser ut så här. Det är samma reservdelsnummer på både gamla och nya.

          Kristallstrukturen hos gjutjärn skiljer sig från en vanlig svetsfog.
          Tillsatsämnet måste vara gjutjärn för att det ska bli som "nytt" plus att det bara är gas som kan värma området runt sprickan tillräckligt mycket.
          Det blir som att tejpa på en dammig eller fet yta. Även om det fastnar lite grann så sitter inte tejpen särskilt bra.

          Kan du inte hitta en gammal smed som fixar det för en femhundring? Dom gubbarna kan tekniken.
          JH

          20vT

          Comment


          • Per har gjort det och det är inte fel. Däremot har väl Fiat konstaterat att det är bara mellan 4-5 som materialutmattningen ger sprickor.

            Med metallgjutning så vet man inte var man stöter på problem, ibland blir det fel. Ytterkåpan på växellådan till min 16vt sprack. Enligt Fiat var det typfel på de bilar som använder samma låda. Reservdelen jag fick såg man tydligt att de hade ändrat gjutformen för att lösa problemet. Dock fick jag betala hela kalaset själv.

            När grenrörsproblemet på 20vt började dyka upp var diskussionen het om tillverkaren skulle stå för bytet eftersom det var ett fabrikationsfel. Det blev inget återkallande utan bilägarna fick fixa det själva.
            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

            Comment


            • Man ändrade även gjutningen med en extra förstärkning längs femmans rör.
              Ditt grenrör kan ha gått av pga just att det är den äldre modellen samt ev. oförsiktiga körningar med kall motor osv, sånt spräcker rören - även de senaste 98-00-rören.
              Så du kan ju försöka hitta ett senare rör eller kapa ditt nuvarande + svetsa.
              Last edited by per; 9 September 2012, 14:19.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • Originally posted by per
                Man ändrade även gjutningen med en extra förstärkning längs femmans rör.
                Ditt grenrör kan ha gått av pga just att det är den äldre modellen samt ev. oförsiktiga körningar med kall motor osv, sånt spräcker rören - även de senaste 98-00-rören.
                Så du kan ju försöka hitta ett senare rör eller kapa ditt nuvarande + svetsa.
                Tror du på fullaste allvar att någon med titeln Fiat Proffs stressar en kall motor va va VA?!?!
                :-)

                Skämt åsido, ska se om jag hittar nån svetsarguru i krokarna av Uppsala. Tips välkomnas
                JH

                20vT

                Comment


                • oroliga vibbar..

                  Lite uppdatering.
                  Fann ett fint grenrör på ebay.
                  Köpte det.....eller njae, jag har betalat för det i vart fall, till en medlem på våran engelska kompisklubb.
                  Fast sen jag förde över pengarna via paypal har det blivit helt tyst från säljaren...Inte ett pip på 5 dagar.
                  Får hoppas han inte lurat mig bara för det var ett fint grenrör..3é generationens och allting.

                  I let you know gents.
                  JH

                  20vT

                  Comment


                  • Hände mig lite konstigheter vid köp av gren.. från engländarnas ebay för ett par år sen..
                    Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                    S/y Mascot
                    S/y Rebell
                    20vT
                    Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                    Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                    Comment


                    • Re: oroliga vibbar..

                      Originally posted by epostiljon
                      Lite uppdatering.
                      Fann ett fint grenrör på ebay.
                      Köpte det.....eller njae, jag har betalat för det i vart fall, till en medlem på våran engelska kompisklubb.
                      Fast sen jag förde över pengarna via paypal har det blivit helt tyst från säljaren...Inte ett pip på 5 dagar.
                      Får hoppas han inte lurat mig bara för det var ett fint grenrör..3é generationens och allting.

                      I let you know gents.
                      Har du fått grenröret?
                      Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                      Min projekttråd - 19T
                      Min Youtube kanal
                      >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                      Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                      Comment


                      • Re: Re: oroliga vibbar..

                        Originally posted by Freddan72
                        Har du fått grenröret?
                        Nix, dock fick jag kontakt med säljaren i vart fall. Skulle skicka det idag (torsdag) eller i morgon sa han.
                        Hoppas på det bästa..
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • Fick mail från Street Performance igår. Coilovers Sport Modified ordinarie pris 7 995:- nu 6 295 :-

                          Jag ska kolla med dom om det går att vrida bakdämparen upp och ner så man lättare kommer åt justeringen.

                          Ska du köpa?
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Originally posted by Freddan72
                            Fick mail från Street Performance igår. Coilovers Sport Modified ordinarie pris 7 995:- nu 6 295 :-

                            Jag ska kolla med dom om det går att vrida bakdämparen upp och ner så man lättare kommer åt justeringen.

                            Ska du köpa?
                            Tjena!

                            Absolut skall jag det :-)
                            JH

                            20vT

                            Comment


                            • grenrörsupdate

                              Ja huga huga vilken besvärlig affär detta blev..

                              Först efter ca 30 mail fram och åter med säljaren, diskuterande med vår engelska systerclub/forums moderatorer samt kontakter/varningar med andra köpare hände något. Hot om anmälan med Paypal framfördes oxå.
                              Nya regler om hur annonseringen i fortsättningen skall se ut för säljare på det engelska forumet kanske oxå hjälpte till.

                              Nu har jag hur som helst ett giltigt fraktnr på ett kolli jag kan följa hos Parcelforce. Vad det innehåller kan jag bara hoppas motsvarar mina förhoppningar.

                              Lärdom till mig själv: Använd förnuftet och de tjänster som finns tillgängliga. Gå inte utanför Ebays kanaler i upphandlingen bara för att det kan bli lite billligare..
                              JH

                              20vT

                              Comment


                              • Originally posted by Freddan72
                                Fick mail från Street Performance igår. Coilovers Sport Modified ordinarie pris 7 995:- nu 6 295 :-

                                Jag ska kolla med dom om det går att vrida bakdämparen upp och ner så man lättare kommer åt justeringen.

                                Ska du köpa?
                                Har du fått något svar om uppponed monteringen Freddan?
                                Jag frågade detsamma och de skulle skicka en fråga till tillverkaren och återkomma.
                                JH

                                20vT

                                Comment

                                Working...
                                X