Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 128 (liten fixningstråd)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #16
    Originally posted by danne5
    Okej, blir till att plocka bort dörrsidan till våren då!!!
    är det nå motstånd o handtaget eller snurrar det runt bara..

    Comment


    • #17
      Originally posted by radical_minus
      är det nå motstånd o handtaget eller snurrar det runt bara..
      Det snurrar bara runt, man ibland klickar det till lite när det "hakar på"!

      Comment


      • #18
        Jag väntar fortfarande på att snön ska lämna oss, och att värmen ska anlända... tänkte börja slipa rost nu, först under grillen, där det har bubblat upp lite rost, är detta ett vanligt fel... sedan måste jag köpa en ny blinkersmekanism, då den gamla gick sönder...

        Comment


        • #19
          Originally posted by danne5
          Jag väntar fortfarande på att snön ska lämna oss, och att värmen ska anlända... tänkte börja slipa rost nu, först under grillen, där det har bubblat upp lite rost, är detta ett vanligt fel... sedan måste jag köpa en ny blinkersmekanism, då den gamla gick sönder...
          rost är ett vanligt fel på gamla bilar som inte har skötts på ett riktigt sätt. fram med stålborsten och svetsen så är problemet löst!

          Har det löst sig med fönsterveven?

          Jag har massor med grejer till 128or ifall du är intresserad!

          Comment


          • #20
            Originally posted by radical_minus
            rost är ett vanligt fel på gamla bilar som inte har skötts på ett riktigt sätt. fram med stålborsten och svetsen så är problemet löst!

            Har det löst sig med fönsterveven?

            Jag har massor med grejer till 128or ifall du är intresserad!
            Ja, nu har jag just varit ut och slipat, men som tur var det inte igenom, utan under all rutten plåt, fanns det hel plåt, så behövde bara stålborsten...

            Försterveven har jag inte ännu tagit itu med, men det blir nästa grej... Man skruvar väl bara bort handtaget typ, och sedan är dörrsidan i stort sett lös...eller
            Tog ett par små kort:



            Här ser ni också den söndriga blinkersen



            Visst är jag intresserad av delar... men fick själv en del av föregående ägare, men det dyker alltid upp nåt, som wire till värme- och friskluftsinställningen, den har brustit (rostat sönder), men problemet är ju att jag bor i Finland, och frakten kostar ju en del, särskilt för större delar... men de delar som jag är i behov av just nu är:
            * Blinkers (Hel ''mekanism''), den gamla funkar inte (för.sid)

            *Värme- och friskluftswire

            Men fick med intressanta delar, som t.ex extra-tryckknappen som man lägger på instrumentbelysningen, som bara fanns på Rally- modellen, verkar vara eftertraktad... har dock inte kopplat in den, utan sitter bara löst...
            Roligt att så många verkar vara intresserade av mitt lilla projekt, trots att det framskrider ganska långsamt...

            Comment


            • #21
              Originally posted by danne5

              Försterveven har jag inte ännu tagit itu med, men det blir nästa grej... Man skruvar väl bara bort handtaget typ, och sedan är dörrsidan i stort sett lös...eller




              Det stämmer. Sen så sitter det ett "clips" på axeln bakom veven som det bara är att dra bort. Iaf på min 76:a.

              Du har inte Rallyns kombinerade vattentemp/oljetryckmätare?

              Comment


              • #22
                Originally posted by toto
                Det stämmer. Sen så sitter det ett "clips" på axeln bakom veven som det bara är att dra bort. Iaf på min 76:a.

                Du har inte Rallyns kombinerade vattentemp/oljetryckmätare?
                Nej, tyvärr, men skulle vara kul att ha en!!

                Comment


                • #23
                  Jodå, jag lever fortfarande, och det gör vintern också!

                  Har inte kommit så långt framåt pga en vinter som ALDRIG vill släppa taget, men har pillat lite nu och då, när inpirationen kommer
                  Idag har jag spacklat karosspartier, tvättat och vaxat sommarhjulen, målat bromstrummorna etc

                  Postar bilder imorgon!!

                  Comment


                  • #24
                    Här kommeren liten sammanfattning vad jag har gjort!


                    Limmade ett krossat blinkersglas, eftersom ett nytt inte finns, har frågat typ alla biltillbehörsfirmor... En intressant grej vid monteringen var att det finns en blå, en gul och en svart (jord). I min värld är det självklart att den gula är blinkers och blå varselljus... men icke, den blåa är blinkers, och den gula varselljus... italiensk ingenjörskonst!!!




                    Riktigt skitig fälg (bak), har inte haft loss bakdäcken sedan köpet, och förra ägaren har inte tyckt att dethär med bilvård är så viktigt...


                    Arbetar för fullt med valet pros pensel (perfekt för ändamålet) och deras fälgtvätt (sur)




                    50/50 målad bromstrumma



                    Och naturligtvis kan man inte ha på rena fälgar på en smutsig bil så tvättade av den med Autoglyms Bodwork Shampoo conditioner... Helt ok shampoo, skummar ganska bra, glidet är bra, och avrinningen förbättras pgr av att det är ett vaxshampoo!


                    Har just varit ut och slipat och målat det spacklade partierna, blev ganska bra... Kom på att bilens färg är samma som Fords röda... så nu har jag rätt färgnyans

                    Kommentera gärna!
                    Last edited by danne5; 29 April 2012, 08:25.

                    Comment


                    • #25
                      Fick det rätta namnet för detta på ett annat forum!!... lowcost-projekt, precis vad det är
                      Okej då kör i lite spackla - slipa - måla - bilder!!





                      Men det finns en del kvar att göra

                      Det är i princip till detta jag ängnat mig at de senase helgernas lediga stunder

                      Dessutom vill jag utfärda en liten pollenrapport! Hela taket varGULT



                      Med detta tackar jag för mig! Vet inte riktigt vad nästa steg är ännu, men det klarnar nog snart

                      ps. jag försökte fixa fönsterveven, men glömde läsa at det fanns clip bakom veven, så försöker pånytt inom kort, sock håller själva skivan på att malas sönder, av dessa vita fastsättningsgrejerna...

                      Vad som blir nästa steg är inte riktigt klart, men fixar lite nu och då!!
                      Last edited by danne5; 14 May 2012, 15:06.

                      Comment


                      • #26
                        Ber om ursäkt för dåliga uppdateringar. Försterveven funkar hyfsat nu, efter en dags mekande! Den vekar helt enkelt vara slutsliten... Lite fusklagningar av rosthål har även blivit gjort, och mera av det ska det bli. Skulle gärna svetsa om jag ägde en svets, min far har en elsvets, en sådandär som man själv måste stoppa i nya pinnar vartefter man svetsar. Jag frågade om den passar till ändamålet, men han sade att hålet blir större än innan, då värmeutvecklingen blir för hög. Men det stora målet är val att få den i register och besiktiga den.
                        Så gör en lista över vad som ska göras under sommaren

                        * Laga några rostskador, bl.a ett hål i sparklådan

                        * En rejäl polering

                        * Rostskydda tanken

                        naturligtvis finns det lite annat smått, som en dött varselljus/parkeringsljus, ett halvlöst avgasrör och lite sådant smått!
                        En fråga till någon som vet:
                        Wiren till värme/friskluftsaggregatet har brustit som jag ventilerat tidigare, och nu undrar jag hur jag fixar detta på bästa sätt. Verkar vara svårt att demontera från instrumentpanelssidan, så jag undrar om någon vet hur jag lossar reglaget med tillhörande wires på bästa sätt!
                        Väl mött till nästa gång!

                        Comment


                        • #27
                          Har någon tips på en sida som säljer reservdelar??

                          Comment


                          • #28
                            Har fixat lite med tanken(målning med rostskyddsfärg) och dessutom böt jag flotördelen, eftersom tankmätaren var sönder, och jag fick med en reservdito vid köpet. Följden av detta är nu att bilen inte startar, endera är det någonting med flotör/uppsugning som inte funkar, eller så är det skit i bensinslangarna.
                            Har dock inte mycket tid på kvällarna, då jag är med i en musikal, som tar upp en hel del tid om kvällarna!!
                            Måste fota lite någon dag!

                            Comment


                            • #29
                              Vet någon hur man installerar en separat varvräknare. Hur ska man koppla, VAR ska man koppla för att få varvtalet uppmätt????

                              Comment


                              • #30
                                Dom "gamla hederliga" varvräknarna brukar hämta signal (vartal) via tändspolen, den sida som går till brytaren.

                                Mäteren har sedan andra kablar för ström och ev belysning. Men köper du en ny borde det följa med ett kopplingsschema. Ett sök på Google på inkoppling varvräknare gav rätt många träffar i ämnet...
                                Fiat Punto Easy 1.2 -13
                                Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

                                Comment

                                Working...
                                X