Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 128 (liten fixningstråd)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #31
    Originally posted by Chramon
    Dom "gamla hederliga" varvräknarna brukar hämta signal (vartal) via tändspolen, den sida som går till brytaren.

    Mäteren har sedan andra kablar för ström och ev belysning. Men köper du en ny borde det följa med ett kopplingsschema. Ett sök på Google på inkoppling varvräknare gav rätt många träffar i ämnet...
    Är en gammal mätare, men rack för infon, ska nog fixa sig bra då...

    Comment


    • #32
      Då vart det polerat!
      gillar ju att putsa bilar som säkert nån räknat ut redan, och nu tyckte jag den började se för grisig ut. Här finnsen noggrannare beskrivning på jobbet(om nån är intresserad
      http://bilvardsforum.se/viewtopic.ph...p=65189#p65189
      Kolla gärna in tråden!!
      Först tvätt, sedan sonax clay. Polering - steg1 Menzerna PF, steg 2 - Menzerna SF
      Sedan skyddades skönhten med lyxvaxet dodo juice purple haze pro
      !!
      Såhär fint blev det:



      Comment


      • #33
        Snyggt

        Comment


        • #34
          Tack!

          Comment


          • #35
            Nu har du lyckats få till den riktigt bra - kul med någon som tar hand om en "enkel" 128

            Har du fått parkeringsljuset att fungera? Det är lätt att "inte hitta" parkeringsljuset på en Fiat, om man inte är van bilmärket.
            Parkeringsljuset sitter ju i samband med tändningsnyckeln - sitter en pytteliten knapp bredvid nyckelhålet. Och den trycker man in, och samtidigt vrider man nyckeln bakåt (åt vänster) då tänds parkeringsljuset.
            Men detta har du säkert koll på redan, men många missar det också - t.ex. Bilprovningen .....
            //R//

            Comment


            • #36
              Inte bara gamla Fiat har den "finessen".
              Har samma lösning på min alfa 156 -04 så det är kanske en italiensk finess?
              Fiat Punto Easy 1.2 -13
              Alfa Romeo Giulia Super 2.0T -17

              Comment


              • #37
                Den är säkert "Italia Speciala" för när du säger det, så fanns ju detta på min Alfa 145. Men det fanns ju också på min brasilianare -- Fiat Palio -99

                Ang. vaxet - det låter nästan som något drickbart - dodo juice purple - men det är nog bäst att låta bli.

                Måste kolla på min 128 Special -76 om det inte är värmeslingor i bakrutan .........
                //R//

                Comment


                • #38
                  Dodo juices bilvårdsprodukter rekommenderar jag starkt!

                  Parkeringslyset, är det jag som blandar, men det är ju samma som varselljus, eller... Har dock inte tagit itu med det ännu. Har haft riktigt mycket nu på sistone...
                  Är ju från finland så vissa termer kan vara annorlunda...

                  En helt annan grej... familjens Opel från 2006 har börjat rosta i dörrnederkanterna, är inte den lite för ny för sånt, rost efter 6 år?? :OO

                  Comment


                  • #39
                    Får kolla upp dessa vaxprodukter, om de finns i Sverige....

                    Eluppvärmd bakruta var nog tidigt standard på 128:an.
                    Min -76:a sitter det på. Även på min -73:a som togs i trafik 1972-11-10 finns elvärme.

                    När inte bilen är äldre, så borde det inte finnas rost i dörrarna.
                    Vad har Opel för rostskyddsgaranti i Finland - måste väl vara minst 6 år .......
                    Men det krävs ju ofta att bilen är in på regelbunden rostskyddskontroll, i samband med service, för att garantin skall gälla.
                    Rostgarantier är svåra att få ersättning för - alltid är det bilägarens fel, att bilen rostar, påstår ju generalagenten i nio fall av tio.
                    Men ta kontakt med Opel.
                    //R//

                    Comment


                    • #40
                      Dodo juices produkter finns bl.a http://www.gmcardetailingwebshop.se/
                      här!

                      Du verkar vara en 128-entusiast... kul!!
                      Last edited by danne5; 12 June 2012, 10:48.

                      Comment


                      • #41
                        Tackar för länken.

                        Kanske inte entusiast, men jag har ägt några stycken.
                        Den första köpte jag ny, våren 1973. Jag vet att jag betalade extra, utöver grundpriset, för jag ville ha H-4 strålkastare. Fyra gummimattor och motorvärmare fick jag med som bonus. Dragkroken fick jag betala och montera själv. Den var mörkblå med fyra dörrar, med vita stripes efter sidan nere på dörrarna. 4-dörr var en nyhet för Sverige. Dessutom var fälgarna lackerade vita från fabrik. Kostade runt 16.000:-
                        Just lacken på fälgarna, gjorde de reklam för, att den skulle vara så betändig mot rost. I reklamen hade de placerat en 128:a på en ö ute i skärgården, där det skulle visas, att fälgfärgen skulle klara saltvatten utan att rosta. Hur bilen klarade sig, fanns det inga uppgifter på. Och fälgarna rostade som bara den.........
                        Den var försedd med 1300-motorn, som var ny för Sverige. Dessutom var den försedd med en ventilkåpa i plast. Inte alla hade plastkåpa, utan bara några få, som skulle testas. Men det blev en flopp, för kåpan fastnade, och fick brytas sönder varje gång vid service.
                        Men jag hade fri service på grund av detta, de första 3.000 milen.
                        Sen byttes kåpan ut, mot en vanlig. P.ga. av detta, så kan man ibland se, två olika ventilkåpspackningar till 1300-motorn. Med andra ord, lätt att få fel, om man köper på någon marknad, där då någon fått tag på packningen till plastkåpan, nåt gammalt som legat kvar i något lager.
                        Sen jag bytte jag bort den, för köp av en ny Alfa 1975.

                        Ja detta var en lång historia - just historia, som kanske intresserar någon i alla fall.
                        Men 128:an var en av de bästa bilar Fiat tillverkat. En mycket stryktålig bil, inte snygg, men med goda vägegenskaper, och pigg motor.
                        //R//

                        Comment


                        • #42
                          Vilken trevlig historia!
                          Dock håller jag inte med om att dessa skönheter inte skulle vara snygga
                          Var det kanske CL-modellen. Har ju läst i instruktionsboken att det var top of the line. Med bl.a tempmätare!!!
                          Är det den du äger än idag??

                          Comment


                          • #43
                            Nej, som jag skrev, så byttes den bort mot en ny Alfa.

                            73.an som jag har idag, och som är tillverkad -72 är en 1100:a
                            76-an som är en Special har inte heller tempmätare. Det var (nog) bara Rally´n som hade tempmätare.
                            Specialen är jag i princip, andre ägaren på, då den gått inom samma familj sen ny, innan jag köpte den 1996. Har inte rullat 10.000 mil ännu.
                            Tyvärr, så körde en bil ut framför mig, så jag har fått byta front, skärmar, huv, kylare + frambalk osv..
                            Bilen som körde ut framför mig, vek sig som en banan runt fronten - den blev helt skrot. Det var en Nissan Primera, endast två år gammal. Fiaten var mer välbyggd. Jag blev inte skadad, men den andre föraren kastades ut genom förardörren, och bröt sönder ett knä. Jag körde in i B-stolpen, så den trängde in, och pressade passagerarstolen ända upp i förarstolen. Det var därför föraren kasades ut. Bältet på hans bil, rycktes loss, ur infästningarna.
                            //R//

                            Comment


                            • #44
                              Så synd... Men roligt att höra att det finns såna som bevarar dessa bilar ännu!!
                              Så en vit av någon av de första år.mod, den var i superfint skick!

                              Comment

                              Working...
                              X