Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Goc924 View Post
    Alltså, jag kommer bara att ta bort gjutskägg på mitt grenrör för jag låter toppen vara orörd.

    mvh
    Goran
    Å så på med en 3" DP så det händer något. Original är ju rena sugröret
    Kom igen nu Goran! TRIMMA!! TRIMMA!! TRIMMA!!
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Cn
      Originally posted by Goc924 View Post
      Hej

      Nu har jag pratat med min polare Björn, som förresten känner Axl, och som har läst om gasturbiner. Ni var tydligen kursare och byggde på LTH-bilen ihop.

      Han sa att det är väldigt viktigt att göra mjuka övergångar från en area till en annan, helst med en konisk form, annars får man virvelfenomen som stör gasflödet med förluster som följd. Dvs. om man portar ett grenrör, ska man porta toppen med till samma area, så att övergången blir så mjuk som möjligt.
      Om man inte portar toppen kan man i princip, bara ta bort gjutskägg i grenröret för att få till jämna väggar och hjälpa gasen på vägen.
      Samma sak gäller i "downpipen", mjuk ökning från utgång turbo(2,5") till större (3") diameter i avgasröret. Han nämnde ett gradtal på ca 14 grader upp till önskad avgasrörsdiamater.

      En annan sak jag tog upp med honom var ifall pulserna från ventilernas öppning och stängning kunde göra någon nytta på en turbomotor. Pga att turbon har ett inbyggt moment när den fått fart på snurren så trodde jag att de skulle vara utstörda. Men det ska hjälpa med tömning av avgaserna från cylindern, även i en turbomotor.

      Alltså, jag kommer bara att ta bort gjutskägg på mitt grenrör för jag låter toppen vara orörd.

      mvh
      Goran

      Oj här har det hänt saker!

      Ok, det rann olja från pinnbultshålet pga att den slutar i en oljekanal. Var glad att alla pinnbultar var hela!

      Ang. "Portning": problemet brukar vara att vissa rör stämmer mot toppen men vissa mismatchar. Vissa portar får då en skarp kant mitt i flödet, på min var det 2,3 och 5 el.dyl.
      Sätt lite modellera eller tuggummi i kanterna på grenröret och provmontera för att hitta mismatchen.
      Generellt kan man säga att det är bättre att grenröret är större än toppens portar, än mindre.
      På sugmotorer finns t.o.m. ett trimsätt som kallas "stepped mismatch" som ger bättre vridmoment vid lägre varvtal, då grenröret är lite större för att ge gynnsam turbulens.

      En annan sak som din vän kanske glömde är att ojämnheter som ev. "diken" snabbt fylls igen med sot på ett grenrör, så i praktiken blir det snabbt jämnare.

      Sen finns det gjutgrader i nästan varje utlopp av toppen som du känner lätt med fingret,
      dessa tas med fördel bort enkelt med kniv el.dyl.

      Överhuvudtaget gäller väl att fingrarna är bra instrument på sånt här.. De ojämnheter man känner när man drar i flödets riktning är precis de man bör ta bort.. Finns även en del i kollektorn som du kanske känt!

      Skumt m kylvätskeläckan oxå, har aldrig sett det förut. Var det därför du lossade röret?
      Last edited by per; 7 April 2013, 14:13.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Jajamensann. Trevlig och väldigt smart kille. Lärde känna honom via en gemensam bekant och gemensam bilmodell, Porsche 924. Ingen raket men fin väghållning. Bilen, inte Björra.

        Nu är den jäkeln ute...
        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	82.1 KB
ID:	248201

        ...och den nya faktiskt på...position. Hann inte trä på och spänna fast den. Frun skulle ha hjälp med något oväsentligt.
        Hoppas jag kan fixa den ikväll, med svullna och blåskruvade underarmar. Liknar Karl-Alfred.
        Återkommer med bildbevis i detta inlägget.

        ...och där satt den.

        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	110.2 KB
ID:	248261
        Last edited by Goc924; 21 April 2013, 18:39.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • Kan inte annat än bli full i skratt när jag tänker på den monteringen, antar att du förstår vad vi pratade om bättre nu
          .-)
          JH

          20vT

          Comment


          • Originally posted by Freddan72 View Post
            Å så på med en 3" DP så det händer något. Original är ju rena sugröret
            Kom igen nu Goran! TRIMMA!! TRIMMA!! TRIMMA!!
            Nej, nej, nej, nej...ok, kanske.

            Originally posted by per View Post
            Skumt m kylvätskeläckan oxå, har aldrig sett det förut. Var det därför du lossade röret?
            Ja, jag såg och tyckte den nedre bulten, vid "ettan", såg blå ut. Kände med fingret och det var blött och blått. Det har alltid varit en liten pöl som återskapats, efter att jag torkat bort den, varje gång jag kommit in i garaget igen. Nu hoppas jag den försvinner för gott. Funderar på att beställa en ny packning.

            Nja, två pinnbultar är borta. De båda yttersta på var sin sida. Ersatta av bultar istället. Jag ska beställa två nya pinnbultar och återställa ordningen.

            Björn och jag gick inte in i för mycket detaljer utan höll oss på principiell nivå. Det låter intressant att prova med modellera, för att se ifall där är några stora skillnader. Äntligen min tur att sno barnens leksaker, efter att de dragspelat itu fyra tumstockar för mig.

            Originally posted by epostiljon View Post
            Kan inte annat än bli full i skratt när jag tänker på den monteringen, antar att du förstår vad vi pratade om bättre nu .-)
            Som korvspad. Trodde att det skulle vara ännu svårare, men jag fick inte tid att trä på den och spänna fast den. I morgon... Nu när rodnaden på underarmarna gått bort, kommer blåmärkena fram.


            Nu känns det som att det vänder och är dags att skruva ihop bilen. Därför gör det mig ännu mer frustrerad att inte Turbomeck gjorde färdigt turborenoveringen. Kollade på wastegate-fästet idag igen och ser att det finns ingen möjlighet att återanvända det, för att hålavståndet på kompressorhuset är större än fästet. Alltså måste jag ha ett nytt fäste. Finns att köpa universal till Garrett. Blir till att jaga ett sånt nu.

            Gonatt
            Last edited by Goc924; 8 April 2013, 05:40.
            Sportbilshistoria:
            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
            06-10 Porsche 924 N/A -83
            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

            Comment


            • Lite nygamla delar ankomna...

              Nytt emblem.
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	58.2 KB
ID:	248206

              Gammal luftfilterhållare med tvättbart K&N filter. Hur var det nu? Dessa skulle man undvika för de påverkade luftmassemätarens nogrannhet, eller nåt sånt. Rätta mig gärna.
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	129.4 KB
ID:	248207

              Nya hasplåten. Känns rejäl.
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	84.0 KB
ID:	248208
              Last edited by Goc924; 11 April 2013, 05:28.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • Precis, skippa K&N. Skaffa torra filter istället som original (funkar lika bra, nej bättre eftersom de tar bort mer skit) eller valfritt torrt konfilter. Jag kör ett AEM, Freddan testade Biltemas (prisvärd), många kör Apexi.
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	76.0 KB
ID:	248295

                  Moddat grenröret enligt senaste rön...bara för att bryta av en av pinnbultarna när jag ska spänna fast grenröret. Med momentnyckel, måste tilläggas, så det var enligt boken(25Nm). Röv!
                  Bilen vill inte bli fixad, anar jag lätt skeptisk.
                  Tur i oturen är det 5'ans inre/övre pinnbult, så det kan finnas manöverutrymme att åtgärda på plats. Någon som har bra tips? Jag har, som av en händelse, nyligen skaffat borr som ska köras moturs och ska på så sätt driva ur knäckta bultar. Någon som provat?
                  Gonatt.
                  Last edited by Goc924; 28 April 2013, 23:51.
                  Sportbilshistoria:
                  12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                  08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                  06-10 Porsche 924 N/A -83
                  01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                  97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                  Comment


                  • Fan vad segt... hoppas du får ut skiten.

                    En skoj grej, vet du vad den "felgängade borren" kallas här på jobbet? Grisapitt
                    Börja med att borra ett så stort hål i den avdragna bulten du vågar utan att halka utanför den sen kör du försiktigt med lågt varv/högt tryck med urgängaren så bör det funka.
                    Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                    Comment


                    • Gick grenröret helt fritt på alla bultar? Iom att gjutjärnet rör sig speciellt på femte röret kan det bli spänningar. Möjligt att det kan ha bidragit? Brukar fila upp hålen så att de löper fritt iaf.
                      Hade brott på den yttre på femman när jag köpte min, det fick Autoalfa borra ur o sätta i en överstor bult.
                      Grispitten gick nämligen av o lämnade en bit hårdmetall mitt i.. Rätt svårlöst!
                      Argenta 120ie -85
                      Alfa 75 3.0V6 -90
                      BMW Z4M Coupe -06
                      BMW 118dM -10
                      Coupe 20VT -98 RIP
                      125 Special -72 RIP

                      Comment


                      • Osis Goran!
                        Det brukar oftast bara finnas en chans att få "tag" på den med en grispitt.
                        Grispitten tvingar ju isär godset så de stramar åt etter värre om det blir för lite gods kvar ut till gängorna.
                        Prova annars går det ju bra att gänga om
                        JH

                        20vT

                        Comment


                        • Är det lite utstick kvar på bulten? Isf kan man ju svetsa på en bit där o skruva ut.
                          (Efter man kopplat loss batteriet och alla styrboxar såklart)
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Hej
                            (Fick inget mail om att jag fått svar...igen!)

                            Axl: jo känner till verktyget med speciella namnet , men jag har faktiskt köpt något som mer liknar ett borr. Hoppas att det fungerar det med. Det är de tre understa donen. Den övre är en fräs.

                            Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	86.7 KB
ID:	248298

                            per: Jag hade inga problem att få av eller dit grenröret. Kan inte flytta bilen så det får bli jag som reparerar... Hade gärna tagit hjälp.

                            epostiljon: Hade gärna sluppit att borra upp och gänga om, men det går ju...
                            Last edited by Goc924; 30 April 2013, 08:19.
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Kollade på avgassystemsupphängningen igen.
                              Jag saknar armen på avgasröret(rött) men har gummiupphängningen och sitt fäste (gult).

                              Click image for larger version

Name:	avgasf&amp;#228;ste.jpg
Views:	1
Size:	127.0 KB
ID:	248299

                              Kan inte se att något brutits av på avgasröret. Kan det vara ett påskruvat/påklämt fäste med arm som man kan köpa separat?
                              Är det bitarna 21-24 på denna sidan i ePer? Eller är det 3, 8 och 9? Fast inget av det liknar någon arm.

                              Jag hittar inget som ser ut som en arm på downpipen.

                              Jag vill beställa de grejerna samtidigt med nya pinnbulten.

                              mvh
                              Goran
                              Last edited by Goc924; 30 April 2013, 09:10.
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment


                              • Jag vill minnas att det sitter en svetsad vinkel med ett/två hål i för förskruvning i gummifästet som sitter i kärran.
                                Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                                Comment

                                Working...
                                X