Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • En "busy" dag idag.
    Först hjulinställning i morse...
    Click image for larger version

Name:	IMG_2.jpg
Views:	1
Size:	154.1 KB
ID:	248680

    ...och sen rent papper från Bilprovningen
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	147.1 KB
ID:	248681
    Click image for larger version

Name:	IMG.jpg
Views:	1
Size:	64.3 KB
ID:	248679

    This is a good day!

    Hittade ytterligare ett chip i en ficka i plasthållaren till instruktionsboken, kan det vara ett Gtech2??? Det kräver lite andra komponenter än vad jag har eller är intresserad av att ha, så det är till salu om någon vill ha det.
    Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	83.5 KB
ID:	248682

    Med vänlig hälsning
    Goran
    Last edited by Goc924; 6 September 2013, 18:30.
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • Betraktelser en fredag eftermiddag...

      1. Avreglering är något bra. Aldrig har jag varit med om sådan service och vänligt bemötande på Lomma Bilprovning (Besikta). Jag fick strålkastarna inställda av bilprovaren. Han hade eget verktyg!!! (Jag hade mitt med mig utifall att.) Jag hade lite hög HC-halt, men vi tog en gemensam extrarunda för att få bilen varm, och när inte det hjälpte hela vägen, fick jag själv åka en mil och återkomma för att mäta igen. Då var den nere på tillåtna nivåer, och han till och med mötte mig när jag kom. OK, fredag eftermiddag i början av september, är kanske inte den mest trafikerade dagen där, men det var riktigt trevligt. Hade de haft bar, hade jag bjudit på en öl.

      2. Turbotrycket/-mätaren...ligger på noll när motorn är av, och -0,3 bar vid tomgång, men vi gaspådrag kommer den bara upp till knappt 0,5 bar. Bilen känns inte speciellt rapp. Mer sävlig och utan det eftertraktade turborycket. Skulle behöva lite hjälp av någon med att reda ut vad som "inte" händer. Väger 200kg mindre än min gamla Audi A6 Avant och borde ha ca 90hk mer (på pappret), men det kändes inte. Nej, den kändes inte lika trött som Audin, men jag hade förväntat mig mer. Nåväl, det får vi undersöka på bromsningen. Ska försöka boka i nästa vecka.

      3. Bilen läcker fortfarande olja. Ska åter lämna in den på måndag för felsökning, igen. Marcus på Champion Auto kunde svära på att den var snustorr, efter att ha haft den körandes i ca en halvtimme, när han lämnade över bilen till mig. Kan det vara den berömda ventilkåpspackningen?

      4. Bilen upplevs lite skumpig, men har bra grepp och linje vid kurvtagning, trots Kines-däck. Besiktningsmannen hittade inga fel på varken bussningar eller stötdämpare. Lite hårdare stötdämpare hade inte varit fel. Vad har ni för stötdämpare?

      5. Åker till Knutstorp i morgon med yngste sonen och polaren med M3an. Tyvärr kommer man inte ha en chans än...

      6. Bilen frustar och låter inte lika mycket som tidigare. Skönt. Original luftfilter, lite lätt uppborrat, är tricket.

      Gokväll
      Goran
      Last edited by Goc924; 6 September 2013, 18:38.
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • 1. Samma sak hände mig på Besikta i Sisjön. Mycket trevlig och hjälpsam personal.

        2. Läckage mellan turbo och insug (slangklämma som inte är åtdragen kanske?) eller en läckande dump gissar jag på.

        3. Tror också det är ventilkåpspackningen som läcker.

        4. Bilstein

        Trevlig helg!!
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Tack för infon Fredrik.

          Var hittar man Bilstein till våra bilar och till bra pris? (Jag vet, Bilstein är bäst och inte billiga.)

          Mer iakttagelser efter turen till Knutstorp idag. Vilken dag, soligt med lagom vind för att inte kokas, som vanligt är, i Knutstorpsgrytan.
          Oljetemperaturen gick aldrig över 60 graders strecket(första strecket över 40 markeringen). Vattentempen var OK så termostaten funkar bra. Trasig oljetempgivare? Fler förslag eller liknande erfarenheter?

          Vad skönt med en fungerande AC!!!!!

          Med vänlig hälsning,
          Goran
          Last edited by Goc924; 7 September 2013, 15:55.
          Sportbilshistoria:
          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
          06-10 Porsche 924 N/A -83
          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

          Comment


          • http://viewitem.eim.ebay.se/fiat-cou...059325609/item

            Han har både fram o bak, går att pruta lite oxå, i vart fall har jag gjort det förut :-)

            Dessa köpte jag

            http://viewitem.eim.ebay.se/D2-RACIN...173334991/item
            Last edited by epostiljon; 7 September 2013, 15:41.
            JH

            20vT

            Comment


            • Ok, Ebay regerar.
              Tack Jon. Får bli ett vinterprojekt när jag ändå ska byta krängaren bak till 22mm.'

              Med vänlig hälsning
              Goran
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • Tjyvluft mellan turbon och insuget borde man kunna lokalisera med startgas, eller hur? Varvet borde hicka till uppåt.
                Typiskt så hade jag bara tre pustar kvar i burken. Får handla mer i morgon.

                Jon, ja ska man uppdatera stötdämparna runt om, är man nära priset för coilovers. Är du nöjd med dina?

                Med vänlig hälsning
                Goran
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • Jag köpte mina Bilstein B6 från Italiatec, inga problem. Det bästa med dem är komforten, man svävar fram på motorväg samtidigt som de har bättre kontroll än original.
                  Läckage vid laddtryck kan ju vara sådant som inte kan upptäckas med startgas (glipan/sprickan stängd vid tomgång), och det det låter ju onekligen som läckage och inte nedjusterat laddtryck, då hade det snarare legat på bastrycket 0.7bar
                  .
                  Oljetemp aldrig över 60grad..? Vad var det för banträff..? "Endast-kortspel-tillåtet"..?
                  (Visst ja, du laddade aldrig över 0.5bar. Dåså!)

                  Oljeläcket låter, återigen, som ngt från antingen oljekylarrören eller oljefiltret, annars hade du ju sett det ovanifrån (från ventilkåpspackningen).
                  Last edited by per; 8 September 2013, 00:46.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Originally posted by per View Post
                    Jag köpte mina Bilstein B6 från Italiatec, inga problem. Det bästa med dem är komforten, man svävar fram på motorväg samtidigt som de har bättre kontroll än original.
                    Hur reagerar den vid små gupp eller ojämnheter i vägen? Min reagerar som om det inte finns någon dämpning alls i nedstudsen, men den ligger inte och studsar vidare efteråt, som vid trasig dämpare. Där har jag inga problem.

                    Originally posted by per View Post
                    Läckage vid laddtryck kan ju vara sådant som inte kan upptäckas med startgas (glipan/sprickan stängd vid tomgång), och det det låter ju onekligen som läckage och inte nedjusterat laddtryck, då hade det snarare legat på bastrycket 0.7bar.
                    Sant. Man kanske kan lyssna sig till det medans någon (läs: Axl ) gasar.

                    Originally posted by per View Post
                    Oljetemp aldrig över 60grad..? Vad var det för banträff..? "Endast-kortspel-tillåtet"..?
                    (Visst ja, du laddade aldrig över 0.5bar. Dåså!)
                    Ha ha ha ha... Inte jag som körde på banan, men erfarenheterna kom när vi körde dit och tillbaka.
                    Där finns ju en sån förbannat massa luftslangar in och ut ur rör, dumpventil mm... När jag spänt dem och problemet fortsätter, är det dumpventilen som kvarstår som läckagekälla.

                    Originally posted by per View Post
                    Oljeläcket låter, återigen, som ngt från antingen oljekylarrören eller oljefiltret, annars hade du ju sett det ovanifrån (från ventilkåpspackningen).
                    Baksidan av ventilkåpspackningen innanför remkåpan ser man inte riktigt. I och med att det sprutar olja i ventilkåpan så behöver det inte komma från lägsta punkten, dvs framsidan, om där är tätt. Bara en tanke, men jag tror på allt nu. Omöjligt som möjligt.
                    Oljekylarrören ser rena ut. Ingen olja på dem. Det borde väl rinna längs med dem om det var de som läckte? Kan vara så att Marcus inte fixat oljefiltret ordentligt. Åker dit igen på måndag för felsökning...igen.
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • Nu jevvv-larrrr. HA!
                      1,3bar laddar den till och börjar dra strax efter 3000 varv/min. Mätaren går temporärt upp till 1,4-1,5, men stabiliserar på 1,3. Låter det bra?
                      Det var läckage i lilla slangen på toppen av dumpventilen. Bytte och voilá.
                      Nu har jag tankat 98 och är redo för bromsning.
                      Ska bara få fixat oljeläckage först.
                      En bra helgdag helt enkelt.


                      Med vänlig hälsning,
                      Goran
                      Last edited by Goc924; 8 September 2013, 16:18.
                      Sportbilshistoria:
                      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                      06-10 Porsche 924 N/A -83
                      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                      Comment


                      • Originally posted by Goc924 View Post
                        Nu jevvv-larrrr. HA!
                        1,3bar laddar den till och börjar dra strax efter 3000 varv/min. Mätaren går temporärt upp till 1,4-1,5, men stabiliserar på 1,3. Låter det bra?
                        Det var läckage i lilla slangen på toppen av dumpventilen. Bytte och voilá.
                        Nu har jag tankat 98 och är redo för bromsning.
                        Ska bara få fixat oljeläckage först.
                        En bra helgdag helt enkelt.

                        Med vänlig hälsning,
                        Goran
                        Grymt, man blir alltid som gladast när man hittat felet och det visar sig vara enkelt att åtgärda också.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Precis.
                          Fick låta bilen svalna först, så jag kunde få ner en hand och känna efter under gång utan att bränna mig.
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • Trevligt!
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Grymt Goran!
                              Roligt att se din kärra i går. Det var ett riktigt gött ljud när du drog iväg, precis lagom ljudnivå om du frågar mig.

                              För att svara på punkten 4 ovan så kör jag ställbara O.S.R.A.V-dämpare med Eibach-fjädrar, 30mm sänkning har jag för mig.
                              Hur har det förresten gått med krängaren, fått dit den ännu?
                              Coupé 20VT -99 - Projekttråd

                              Comment


                              • Vad trevligt, för inifrån hörs inte mycket, mer än det rätt respektingivande mörka mullrandet från 5'an i förhållande till en 4-cylindrig motor. Nu när jag fått motorn att dra friskt igen, så är jag glad för original luftbox. Låter inte så ""gatbilsaktigt" som med öppna filtret. Passar mig bra.

                                Osrav låter intressant. Har läst på fccuk att de gillar dem. Återkommer till dig om dem privat.
                                Krängaren ligger i garaget och väntar på vinter. Vill prova bilen med uppsättningen jag har nu, dvs. endast sänkt med H&R fjädrar, så jag har något att utgå ifrån.

                                Bilen är på Champion Auto idag för att fixa oljeläckaget.
                                Pratade med Leif på CA och han sa att oljetempen ska tydligen inte gå upp mer än till ca 40-60 grader vid normal körning, och kanske 70-90 vid motorvägskörning och hårdare körning. Kanske oljetempen är OK trots allt.

                                Med vänlig hälsning
                                Goran
                                Sportbilshistoria:
                                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                                06-10 Porsche 924 N/A -83
                                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                                Comment

                                Working...
                                X