Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupé 20VT -98 Speed Rosso

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fan grabbar, vad skulle jag gjort utan er? Fortsatt glott på gamla Wheeler Dealers för inspiration. Jag vill också ha en Ed China.
    Tusen tack. Återkommer med resultatet om en vecka 10 dagar. Lite busy på jobb och hemmaplan i helgen. Frun ska festa i Göteborg och jag ska förse barnen med mat. Vad hände?
    Sportbilshistoria:
    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
    06-10 Porsche 924 N/A -83
    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

    Comment


    • Nice jobb du gör med gamla pärlan! Blir ju obeskrivligt Coupé-sugen igen efter att ha kikat runt lite här på forumet.
      Tidigare bilar:
      Volvo 480ES 2006-2007
      BMW 320i E30 2007-2008
      Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
      Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
      + nån volvo 740 samt volvo 240

      Comment


      • Tack, men efter att ha investerat dubbla pengarna och med hälften av nerverna kvar, vill jag bestämt avråda dig...om du inte har masochistiska tendenser.
        Tyvärr så uppfyller den mina krav på prestanda och komfort för pengarna med råge...än så länge.

        Mvh
        Goran
        Last edited by Goc924; 1 July 2014, 14:53.
        Sportbilshistoria:
        12-16 Coupé Fiat 20VT -98
        08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
        06-10 Porsche 924 N/A -83
        01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
        97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

        Comment


        • Har ett läckage i de trakterna jag med. Omöjligt att se vart det kommer ifrån. Alltid ett par droppar på golvet efter en åktur och färsk olja letar sig nedåt. Irriterande..
          Tänker lyfta ur motorn i vinter och ta mig satiken då ska den bli torr och fin
          JH

          20vT

          Comment


          • Originally posted by Goc924 View Post
            Tack, men efter att ha investerat dubbla pengarna och med hälften av nerverna kvar, vill jag bestämt avråda dig...om du inte har masochistiska tendenser.
            Tyvärr så uppfyller den mina krav på prestanda och komfort för pengarna med råge.

            Mvh
            Goran
            Been there done that..
            Men trots det så köper jag inte roliga bilar (ex fiat coupe) för att vara förnuftig, men ibland är det rätt att låta hjärtat bestämma. Har tittat på Coupé'er ett tag nu och det finns tendeser åt att det blir en sådan igen trots den absoluta sannorlikheten att göra en förlustaffär.. Min förra hade jag i 4 år, i 2 av dom var den ute på vägarna men vad gör det i det långa loppet, allt brukar förlåtas när det väl går bra och man njuter av en fin dag och att låta laddtrycket få stå för pratandet Nåja nu ska jag inte skräpa ner din projekt-tråd mer, ha det bäst och kör på!
            Last edited by FloRic; 30 June 2014, 21:50.
            Tidigare bilar:
            Volvo 480ES 2006-2007
            BMW 320i E30 2007-2008
            Fiat Coupé 20v Turbo -98 2007-2011
            Fiat Bravo HGT 20v - 98 2011-2012
            + nån volvo 740 samt volvo 240

            Comment


            • Originally posted by epostiljon View Post
              Har ett läckage i de trakterna jag med. Omöjligt att se vart det kommer ifrån. Alltid ett par droppar på golvet efter en åktur och färsk olja letar sig nedåt. Irriterande..
              Tänker lyfta ur motorn i vinter och ta mig satiken då ska den bli torr och fin
              Kan vara samma problem jag har. Jag håller på och undersöker nu vad det kan vara. Jag har plockat av det jag vågar, och hoppas ska räcka, för att hitta felet utan att behöva plocka ur motorn.
              Så här mycket blev det efter en uppstart i våras, i tom balja:
              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	118.5 KB
ID:	249472

              Synd du inte bor närmare, då hade vi kunnat meka ihop. Jag uppdaterar här såklart, det jag hittar.
              Ska bara fixa motorstagbussningarna först.

              Lycka till Jon
              Goran
              Last edited by Goc924; 1 July 2014, 14:56.
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • Originally posted by FloRic View Post
                Been there done that..
                Men trots det så köper jag inte roliga bilar (ex fiat coupe) för att vara förnuftig, men ibland är det rätt att låta hjärtat bestämma. Har tittat på Coupé'er ett tag nu och det finns tendeser åt att det blir en sådan igen trots den absoluta sannorlikheten att göra en förlustaffär.. Min förra hade jag i 4 år, i 2 av dom var den ute på vägarna men vad gör det i det långa loppet, allt brukar förlåtas när det väl går bra och man njuter av en fin dag och att låta laddtrycket få stå för pratandet Nåja nu ska jag inte skräpa ner din projekt-tråd mer, ha det bäst och kör på!
                Jag vet. Man glömmer det tråkiga med tiden. Därför säger jag det. Varning!!
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • Vanligaste ställerna för oljeläckade verkar vara vid ventilkåpspackningen, oljekylaren, oljefällan samt "innanför kåpan" vid kamremmen (dom små runda packningarna)! (20vt motorn)
                  Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                  Comment


                  • Ja det vore topp om det var lite närmre som sagt, ligga på en varsin "garagehora" , zippa på lite gott kaffe o hiva verktyg fram o tillbka :-)
                    Min är snustorr runt ventilkåpan efter att jag bytte packning. Oljerören går rakt ned numera sedan jag satt ny oljekyl framför kylaren. baksidan motor torr. det är nånstans bakom ovanför den stora aluklumpen utanför kamremmens sida det kommer. Kan kanske vara de packningarna Dice nämner..
                    Får bli till vintern då när motorn ska ur, kamrem bytas, och herrejösses turbo ska i (om planen håller)
                    Om någon har en bild på oljefällan får ni gärna klistra in den
                    JH

                    20vT

                    Comment


                    • epostiljon!

                      Om du tittar på ventilkåpan!
                      Där det står TURBO.
                      Vid O:et i Turbo (Längst upp på högersidan av ventilkåpan) går det en slang från. Den slangen leder till oljefällan

                      (tog en bild från google och visar)
                      Click image for larger version

Name:	213q1d0.jpg
Views:	1
Size:	111.1 KB
ID:	249474
                      Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                      Comment


                      • Epostiljon

                        Bakom dessa 2 drev finns det två runda packningar. Dom är vanliga att dom läcker.
                        Passa på att byta dom samtidigt som du byter kamrem
                        Dessa packningar finns här: http://www.mister-auto.se/sv/oljetat...7760_g757.html

                        Click image for larger version

Name:	cbpLLYb.jpg
Views:	1
Size:	65.7 KB
ID:	249475
                        Last edited by Dice; 2 July 2014, 02:25.
                        Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                        Comment


                        • Kallas "packboxar för kamaxlarna".

                          Goran du köpte dessa eller?

                          Click image for larger version

Name:	01340.jpg
Views:	2
Size:	78.7 KB
ID:	249480

                          Click image for larger version

Name:	01334.jpg
Views:	2
Size:	51.9 KB
ID:	249481
                          Last edited by per; 2 July 2014, 12:36.
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Originally posted by epostiljon View Post
                            Ja det vore topp om det var lite närmre som sagt, ligga på en varsin "garagehora" , zippa på lite gott kaffe o hiva verktyg fram o tillbka :-)
                            Kommer det minsann inte en tår nerför kinden min...

                            Originally posted by epostiljon View Post
                            Min är snustorr runt ventilkåpan efter att jag bytte packning. baksidan motor torr. det är nånstans bakom ovanför den stora aluklumpen utanför kamremmens sida det kommer. Kan kanske vara de packningarna Dice nämner..
                            Precis samma här. Jag har plockat av min kamremskåpa för att se lite mer, och initialt ser det inte ut att vara packboxarna eller något över sumpen, men har inte haft tid att fördjupa mig mer. Familjen åker snart iväg utan mig. Då...!

                            Dice: Tack för bilderna. De säger ju mer än 1000 ord och så ser det trevligare ut.

                            Per: Nej, jag köpte mina från Suspension bushes enligt tråd. Samma som Freddan72. Jag har 01335 varianten.
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Lite har man hittat på i sommar, men betoning på lite.
                              Jag valde att köpa gula bussningar till motorstaget, som jag skrivit i annan tråd, efter rekommendation från Nabil. Betydligt mjukare än de blå/lila.
                              Som ni säkert ser fick jag göra lite åverkan på insidan av flänsen för att det skulle passa.

                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	107.1 KB
ID:	250438

                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	77.1 KB
ID:	250439

                              Idag slog jag till och monterade dit mitt The Stagman stag. Väldigt lätt jobb för att sätta igång mekarsäsongen.

                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	94.7 KB
ID:	250440

                              Fortsatte med att försöka hitta monteringspunkterna på min nyköpta hasplåt. Passar förvånansvärt bra för att vara eftermarknadskopia från ebay.

                              Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	94.6 KB
ID:	250441

                              Motorn läcker fortfarande olja och innan jag beslutat vad jag ska göra åt det, kommer jag fortsätta med bakre 22mm Whiteline krängningshämmaren. Då kommer man flytta på tanken en smula och tänkte då passa på att undersöka möjligheten att skapa fästpunkter för en batterilåda alternativt fäste.
                              Kommer efter det att dra min sedan länge inköpta batterikabel (från en Alfa) till skuffen.

                              Med vänlig hälsning
                              Goran
                              Last edited by Goc924; 6 October 2014, 10:28.
                              Sportbilshistoria:
                              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                              06-10 Porsche 924 N/A -83
                              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                              Comment


                              • Härligt, du glömmer väl inte att det finns guider för detta här ovan!
                                Kul med nya hasplåten, har funderat på en själv. Billig! Bild på färdigmonterad tack!
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X