Vilken resa! Fina bilder!
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Argenta 120ie 1985
Collapse
X
-
Originally posted by Chramon View PostAntar att de trodde du körde en Fiat 130? Säkert också rätt ovanlig idag.
Lite fler bilder från ett oerhört varmt LeMansClassic 2018.
Fiat 8V Zagato, 2a i sin klass!
Suddig actionbild på 8V'n tyvärr..
Facel-Vega klubben
My name is Bond. Race Bond.
Last edited by per; 18 December 2019, 15:32.
Comment
-
-
Comment
-
-
Vågat att tävla med Fiaten! Galet många Alpine.Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment
-
Eller hur.. Men den var långt ifrån den mest värdefulla bilen på banan. Ferrari 250 Breadvan..?
Klättrade förbi 31000mil mellan LeMans och Paris.
Klart värt en ren ruta!
LaGrange i Hermonville - om ngn vill ha ett tips på ett bra o prisvärt boende i Champagne!
Här skall handlas!
Farsan snor skott. Märklig vana.
Last edited by per; 21 August 2018, 10:21.
Comment
-
Marknaden går upp och ner. För ganska många år sen räknades 8V som en av världens fem dyraste bilar men Fiaten har nog inte hängt med Ferraris prisrejs.
Originally posted by per View PostKlart värt en ren ruta!Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.
Comment
-
Fiaten har nog inte direkt sjunkit i pris, men inte Ferrari 250 heller..
Forts resan:
1.5ton champagne som vrids 20grader/15min. för att bottensatsen inte ska fastna under jäsningen. Efter ngt år vinklas de upponed och man fryser ned toppen av flaskan (bottensatsen) och plockar ur den. Sen lagras flaskan i olika antal år.
Dyr långsam procedur. Så görs inte prosecco eller cava!
Frustrerande att vara chauffören under provning.
Far&fru utanför Goulard, liten men naggande god odlare.
Reims katedral, där snoddes inga guldkronor inte.
Nedlastat utanför Tornay
Börjar bli packat
Nånstans mellan Bouzy och Reims inföll denna fina vy
Last edited by per; 21 August 2018, 10:23.
Comment
-
Vidare gick färden TILLBAKA till Paris då Eva skulle med ett plan hem till Sverige, bokat utan större kommunikation med mig...
Vid en tankning upptäcktes med skräck hur ventilen i vä bakhjul hade ”fel” vinkel och pös luft om man rörde den. Ouch!!
Googlade närmaste däckverkstad, hittade en Euromaster i Beauvais. De hade som tur var både tid och förståelse - inte ville de ha betalt heller! Ny ventil & balanserat bakhjul på 15min. Otroligt bussigt men mecken fick min lösa 20eurosedel iaf.
Fan om man fått punka i 180 på motorvägen...? Utan reservhjul...?
Pustade ut och åkte tillbaka österut.
Över bergen/serpentinvägarna ned till Alsace
Trodde det skulle bli mkt jobbigare utan AC än vad det var.
Dels vänjer man sig, dels funkar ventilationen utmärkt och takluckan är grym.
Ett par vattenplaskor går dock åt.
Utanför Hugel i Riquewihr.
Några flaskor till blev det i denna turistfälla till stad.
Operan i Strassbourg
P-granne vid hotellet
Last edited by per; 4 August 2018, 12:04.
Comment
-
Hemåt/norrut.
Farsan har alltid velat besöka Nurburgring.
Sagt & gjort, det låg på vägen.
Som tur var (för farsan) hann vi 30min innan VM-finalen, som visades på jätteskärm inne i stora hallen.
På plats på välbekanta Daniels..
Om man får till ngt varv är det mindre bra med 60-70flaskor i bagaget
Lite bilar i & utanför depån
Norskreggad Isuzu Piazza.. Trevliga unga snubbar som t.o.m hade koll på Fiatmotorer..
Last edited by per; 21 August 2018, 10:31.
Comment
-
Far min ballade nästan ur när det var dags för TF...
Han följde dock med när jag lovade att köra extra lugnt.
Här sitter han o filmar..
Som vanligt rätt lugnt en måndagskväll, bara lite mkt direkt efter öppnande.
Var ju tvungen att se hur fort Lazja kan gå runt Ringen, eller hur..?
Trodde det räckte med ett eget varv själv i bilen, men 2a varvet var det gulflagg vid brünnchen och 3e gick aldrig kameran igång.
Så det blev FYRA varv i värmen. Trodde aldrig bromsar el däck skulle hålla speciellt bra hela tiden, men det var inga problem! Bromsade lite försiktigt sista varvet, i onödan. Hade kunnat stå på fullt hela varvet.
Då hade jag kunnat nå under 10min.... Nu blev det btg 10.05 som bäst.
Fiat Coupens 8.36 är svårt att slå om bilen inte klarar mer än 140 uppför hela Kesselchen.. (insåg först nu hur jäkla brant det är)
Lazja pustar ut bland alla fullblod..
Skitkul hursomhelst, och många glada miner i depån!
Misha från Apex sprang fram o ställde ett par frågor så bli inte förvånade om Lazja dyker upp i ert Youtube-flöde framöver.
Självklara priset för att ha klarat både bil & livhanken; den argentinska steken på Pistenklause.
Kul grej: när vi betalade notan snackade vi bilar med ägaren (italienare). När han fick veta om Argentan utbrast han: ”Det är ju du! Pirelli’s test-team var just här och berättade att de sett EN FIAT ARGENTA PÅ NORDSCHLEIFE!”
Last edited by per; 21 August 2018, 10:42.
Comment
-
Dagen efter blev det maratonkörning från Nurburg till Uppsala, 14.5tim.
562mil totalt.
Utöver däckventilen som nästan gick av hade jag lite misständningar. De började nånstans mellan Frankrike & Tyskland och verkade bli värre varm. Efter 170-180-stinter på autobahn med påföljande stau/köer bildades ngn slags heatsoak och motorn dog nästan en gång.
Hem kom vi dock.
Har bytt båda styrboxarna till tändningen men utan resultat, så det är förmodligen tändspolen. Aldrig bytt så det känns inte omöjligt, en ny på väg från Mekonomen.
Rödby-Puttgarden färjan.
Vättern by night
Last edited by per; 4 August 2018, 14:27.
Comment
-
-
Underbara bilder Per!
Såg videon från ringen nu, cool bil faktiskt! Är den rwd? Vet verkligen noll om just Argentan men den verkar ha ett hyfsat neutralt chassi! Vad var det för röd lampa som lysste till ibland på instrumentbrädan - oljenivån/temp?Fiat Coupe 20V Turbo - 1998 - min ägo sedan juli 2005
Chevrolet Colorado 3.5 4WD pickup truck - 2005 - vinterbilen!
Comment
Comment