Announcement

Collapse
No announcement yet.

SIDOSPÅRET. (Eller Gregers Coupe.)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Det är just att returfjädern rostar av och så kärvar den fast. Verkar omöjligt att få tag på även på eBay så man får väl leva med att ha en ögla att dra i....

    För att skriva något relevant i tråden så har jag toppar och det mesta annat liggande till 20vt om Greger skulle ha några krokiga ventiler eller lyftare som nypt.
    Så slipper du slakta en fungerande motor i Marean.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • Har äntligen fått ut en av tummarna ur rö*#n och börjat ha sönder coupen ännu mer....


      Click image for larger version

Name:	IMG_20170604_122728.jpg
Views:	1
Size:	71.9 KB
ID:	253130
      Car portfolio;

      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
      Chrysler: New Yorker salon -63
      RollsRoyce: Shadow -68

      Comment


      • Nu går det ju inte fort, precis, men jag börjar undra om det är så att motorn måste ur för att det ska vara möjligt att lyfta toppen?

        Hela främre blien verkar byggd runt motor/låda och dessa är ju monterat underifrån. Att då lossa "allt" och hänga motorpaket i motorlyften med karossen på pallbockar kommer låsa sej totalt om toppen därefter ska demonteras.

        Så, är det mest rätt att lyfta bort bilen från motorn?
        Car portfolio;

        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
        Chrysler: New Yorker salon -63
        RollsRoyce: Shadow -68

        Comment


        • Det är inget problem att lyfta toppen med motorn på plats. Det är lite frustrerande att lossa skruvarna på insuget men annars inget särskilt.
          Ska man ta ut motor/växellåda sänker man ner paketet på nåt som kan glida (ex. masonit) och hissar sen upp karossen så man kan dra fram motorn.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • Asså, fy fan vad tungt det kan bli när man "tänker" själv...

            Click image for larger version

Name:	IMG_20170917_171127.jpg
Views:	1
Size:	104.8 KB
ID:	253340

            Jag tyckte det verkade så himla knöligt att få loss allt att jag lyfte ut toppen med BÅDE insug och avgas kvar. Så sätter jag inte tillbaka toppen, det är helt säkert.


            Click image for larger version

Name:	IMG_20170917_173225.jpg
Views:	1
Size:	115.6 KB
ID:	253339


            Så nu börjar jag bli riktigt osäker på om det någonsin blir bil av Coupén igen.
            Car portfolio;

            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
            Chrysler: New Yorker salon -63
            RollsRoyce: Shadow -68

            Comment


            • Originally posted by TurboB View Post

              För att skriva något relevant i tråden så har jag toppar och det mesta annat liggande till 20vt om Greger skulle ha några krokiga ventiler eller lyftare som nypt.
              Så slipper du slakta en fungerande motor i Marean.

              Jag har krökta ventiler och vill inte riktigt skrota Marean Jag ska demontera toppen och kolla antalet kassa ventiler först.

              Lurar på detta "kit" https://m.ebay.com/itm/251848302038

              Jag har minst 6 krokiga...

              Click image for larger version

Name:	IMG_20170917_171048.jpg
Views:	1
Size:	77.5 KB
ID:	253341

              Click image for larger version

Name:	IMG_20170917_171102.jpg
Views:	1
Size:	74.6 KB
ID:	253342
              Last edited by greger; 17 September 2017, 21:34.
              Car portfolio;

              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
              Chrysler: New Yorker salon -63
              RollsRoyce: Shadow -68

              Comment


              • 600 spänn är ju inget!
                Roligare med 2 bilar än en, vet ju aldrig när man behöver en back-up bil
                Alfa romeo 159 SW 1.9 8v -07
                Alfa romeo 146Ti -96
                Alfa romeo 147GTA -04
                Peugeot 206Gti -02
                Volvo V90 D3 -17

                Comment


                • Originally posted by Bonna View Post
                  600 spänn är ju inget!
                  Roligare med 2 bilar än en, vet ju aldrig när man behöver en back-up bil
                  11! Min hustru håller på å få rabies när vi diskuterar "back up;er" men visst vore väl ännu ett idiot-projekt på en Marea kul?

                  600 spänn vill jag inte ta av toppen på en 20v för, så det blir nog lösa ventiler.

                  G.
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment


                  • Bra jobbat! Du har den hopskruvad igen i ett nafs. Det värsta är ju gjort nu.
                    Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                    Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                    Comment


                    • Originally posted by Ante View Post
                      Bra jobbat! Du har den hopskruvad igen i ett nafs. Det värsta är ju gjort nu.
                      Hahahahhh, kul. (Men tack, tyvärr lång väg kvar.)

                      TurboB, vet du om avgasventilerna har frigång vid "kamremsbrott" e:d?

                      Dom verkar oskadda!?

                      Nu ska klart det krångla med verktygen, ventilfjäderkompressorn (?) måste moddas,
                      Jag har nog sett motsvarande modifiering här i forumet tidigare, så någon riktigt överraskning är det inte. Det tar bara lite längre tid...

                      Katten har ett och annat att förklara också.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_20170918_222738.jpg
Views:	1
Size:	52.3 KB
ID:	253345
                      Last edited by greger; 18 September 2017, 23:15.
                      Car portfolio;

                      Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                      Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                      Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                      Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                      Chrysler: New Yorker salon -63
                      RollsRoyce: Shadow -68

                      Comment


                      • Märker att man missat en del senaste halvåret..! Pers Alfa och din Coupe..! Tråkigt !! Kämpa på..!
                        captainmorgan

                        Comment


                        • Jag tippar på att ventilerna är unika för 20V Turbo.. Åtminstone avgasventilerna, kan vara värt att jämföra art.nr i ePer.

                          Kämpa på!
                          Argenta 120ie -85
                          Alfa 75 3.0V6 -90
                          BMW Z4M Coupe -06
                          BMW 118dM -10
                          Coupe 20VT -98 RIP
                          125 Special -72 RIP

                          Comment


                          • Tack för uppmuntran, gubbs. 10-pack ventiler beställda. Hoppas det blir rätt...

                            Click image for larger version

Name:	IMG_20170917_210926.jpg
Views:	1
Size:	94.9 KB
ID:	253346

                            Kolvtopparna lite städade..

                            Click image for larger version

Name:	IMG_20170918_221250.jpg
Views:	1
Size:	133.5 KB
ID:	253347

                            Och för er som inte vill pilla ut sina ventiltryckare för att få veta hur det ser ut....
                            Last edited by greger; 20 September 2017, 20:00.
                            Car portfolio;

                            Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                            Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                            Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                            Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                            Chrysler: New Yorker salon -63
                            RollsRoyce: Shadow -68

                            Comment


                            • En cola och en inte så cool...


                              Click image for larger version

Name:	IMG_20170928_211704.jpg
Views:	1
Size:	43.4 KB
ID:	253374
                              Car portfolio;

                              Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                              Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                              Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                              Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                              Chrysler: New Yorker salon -63
                              RollsRoyce: Shadow -68

                              Comment


                              • Optisk synvilla...

                                Click image for larger version

Name:	IMG_0794.jpg
Views:	1
Size:	74.7 KB
ID:	253381
                                Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                                Comment

                                Working...
                                X