Originally posted by Alf
View Post
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Punto Fix och Trix.
Collapse
X
-
Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
S/y Mascot
S/y Rebell
20vT
Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur
-
Gjorde en mindre insats idag.
Installerade ett par fästen i bagageutrymmet.
Har saknat något att fästa grejer i där bak, framförallt baslådan.
Väldigt snabbt och enkelt, men väldigt användbart.
Smidigt, bara borra och sen popnit.
Kanske inte jätterakt, men fullt funktionelt och det var ju det viktiga,
och döljs ändå av mattan när de inte används.
Comment
-
Fälgarna på.
Fick hem en sats med hjulbultar (flytande kona) idag, och jag satte genast
igång med hjulbyte.
Resultatet vart suveränt, gick fint utan vibrationer, och riktigt sköna att köra på.
Fick dock ett nytt problem.
Hörde ett skorrande ljud när jag provkörde.
Misstänkte att det kom från ena bromstrumman, ljudet försvann så fort man började bromsa
försvann ljudet.
När jag parkerat så lyfte jag upp bilen och testa att snurra på H.B hjulet.
och mycket riktigt så kärvar det.
Verkar alltså som att bromsen ligger på.
Antar att jag får plocka isär trumman och ta en titt.
Funderar dock på om jag vågar köra den till jobbet imorn...Last edited by Roadkill; 7 October 2013, 18:48.
Comment
-
Bulor och blanka papper
Har inte skrivit här på ett tag då mitt projekt avstannade i höstas.
Råkade ut för en liten olycka i första halkan.
I en kurva fanns det plötsligt inget grepp alls och bilen börjar driva.
I kurvans ytterkant står dessutom en motorcyklist som precis åkt omkull, och vi är
på väg rakt mot honom. Desperat att inte köra på honom gör jag allt för att få bilen att ändra
riktning, pumpa bromsen och dra i kryckan. Detta resulterar i att vi går ner i diket i sidled, och
jag är övertygad om att vi (jag och polaren som var med) kommer volta eller åtminstone välta.
Hastigheten var som tur var låg ca 35-40, vi hade dessutom gjort ett bromstest knappt 50m
innan kurvan för att känna på underlaget och där tog det hur bra som helst.
Bilen håller sig på hjulen men vi far ner i diket och upp på cykelbanan, och ett kraftigt skrap hörs.
Vi kliver ur bilen på cykelbanan för att inspektera skadan, och kollar även läget med mc-killen som
var okey. en kraftig bula under hela passagerardörren samt att stötfångaren blivit intryck.
bilen går dock utan problem förutom att jag får dra ut framskärmen lite då den ligger mot hjulet.
Då jag nu inte visste hur det stod till med balkar och dylikt, samt vad besiktningsmannen skulle tycka
så ville jag inte lägga ner mer pengar eller energi innan jag fått domen på bilprovningen.
Har i helgen fixat lite för att försöka få bilen igenom besiktningen. har dragit ut den balk som håller kylare
och stötfångaren då den var intryckt. Samt att jag bankat ner tröskeln för att dörren ska gå igen lättare.
Dock är framskärmen fortfarande trasig med vassa kanter som sticker ut, chansade ändå och tänkte att det ändå
kommer vara flera fel.
Besiktningen då.
Gick långt över förväntan. För det första var det ingen fara alls med balken vilket jag själv kunde se när bilen var upplyft.
Han anmärkte heller inget på stötfångaren. Han reagerade dock på att lyset var lite svagt i ena lyktan samt en liten
nyuppkommen oljeläcka, men detta var han snäll och släppte. Inte äns en bra att veta
Så nu är det bara att återuppta projektet och några nya punkter på listan.
Byta lyktor/lyktglas fram
Byta stötfångare (hojta om ni har någon som ni kan tänkas sälja)
Ny plåt under förardörren.
Samt köpa navkapslar till vinterhjulen, det har hon förtjänat
Comment
-
Tjena, har stötfångare i nyskick till salu fram + bak.. Mina original som bara tar plats.
Har även ett par sänkfjädrar fram som sänker ca 30mm.
Comment
-
Jadu.. Vad vill du ge? 400kr st?
Snygga lastöglor där!
Comment
-
Har börjat med coilsen nu. och har redan fått på dom fram, inga större svårigheter där.
Idag började jag med de bakre. Där var det inga problem att få loss fjädern, men däremot den
nedre bulten till dämparen vill inte riktigt sammarbeta. Den går (väldigt motvilligt) att dra med
en hel del våld, men det är inte riktigt hållbar. Har fått ut den ca 1,5cm.
Sen fick jag åka på snöjour så har inte kommit längre än så.
Någon som har några tips eller erfarenheter av detta?
Skulle kunna låna en muttersmack men undviker gärna det då garaget ligger i ett hyreshus
med lägenheter ovanför.
För övrigt kan jag säga att det var en god ide att byta fjädringen runt om då originalgrejerna är rätt slitna.
Comment
-
På min räckte 5-56 på gängorna innan, sen bara att lossa. Testa att skruva in dem igen, på med 5-56 och kör igen m muttermaskin tycker jag!
Fjädrar kan f.ö. se rostiga ut men ändå ha långt liv kvar.Last edited by per; 12 January 2014, 20:57.
Comment
-
Då var allt på plats
Då har man fått dit allt runt om, ett tacksamt och kul jobb.
Och förutom ett par envisa bultar, väldigt enkelt.
Har lite justering kvar för att det ska bli helt perfekt men annars blev det väldigt bra.
Här kommer ett par bilder från bakvagnen:
Har dock en fundering över främre fjäderbenen vars nedre infästning är justerbar (den nedre
av de två bultarna) Hur skall man göra för att ställa dessa någorlunda rätt?
Comment
-
Snygg!
(Du glömde inte toe-injusteringen efteråt?)
Comment
Comment