Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julpyssel.. 124 Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Så var det då konstaterat varför tändningslåset inte blir varmt.. det har redan brunnit av inne i..! Blinkers , bromsljus och bränslepump får helt enkelt ingen ström.
    Kopplade på ström direkt på matarsladden och då funkade alla blinkers med en gång.
    Byte av tändlås, vilket inte verkar vara överdrivet roligt..men det är bara att gå på imorgon!
    captainmorgan

    Comment


    • Gåtan blir bara roligare.. funkade inte detta heller. Blinkers funkade bara när man vred till startläge.. imorron kopplar jag bort tändlåset helt och matar centralen direkt igen. Får väl se om det brinner någonstans..
      captainmorgan

      Comment


      • Någon expert har väl lagt för mycke belastning direkt över tändningslåset då de istället skulle behövt ett relä först kan jag gissa mig till, därav burn..
        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
        S/y Mascot
        S/y Rebell
        20vT
        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

        Comment


        • Hej Morgan! Sitter och funderar på om du inte måste koppla in startmotorn för att få strömmen rätt till startlåset.

          Med vänlig hälsning, Per
          Mr Ersson
          124 Spider -74

          Comment


          • [QUOTE=ersson;147085]Hej Morgan! Sitter och funderar på om du inte måste koppla in startmotorn för att få strömmen rätt till startlåset.

            Med vänlig hälsning, Per

            Hej du! Har också börjat fundera i de banorna. Provar lite till idag men sedan släpper jag det nog då allt fungerar /har fungerat bitvis.
            Är nog något lurt med både plus och jord. Allt kanske ska sitta ihop ordentligt för att allt ska funka som det ska!
            Kanske får bjuda ner dig annars, du har ju rutin på att bygga elsystem..!
            captainmorgan

            Comment


            • Du måste ha ett startrelä före (solenoid)..
              Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
              S/y Mascot
              S/y Rebell
              20vT
              Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
              Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

              Comment


              • Annars får du gärna slå en signal så kan vi bolla lite Om jag minns rätt så ska tändningslåset få ström via startmotorn på en brun ledning som du för övrigt bör dubblera för att inte riskera att tändningslåset blir varmt. Sedan har du en röd kabel som ska ge tillslag när du vrider på starten.

                mvh Per
                Mr Ersson
                124 Spider -74

                Comment


                • Kopplade förbi tändlåset igen och då funkar blinkersen som den ska.Även bränslepumpen får ström. Så det är något som djävlas just i tändningslåset. Jag tror att jag släpper elsystemet ett tag och fortsätter när jag fått i motor och låda
                  och både startmotor och generator är uppkopplade. KAN vara fel på tändlåset men behöver inte vara det, kan vara att det blir nått knas när inte allt sitter där det ska!
                  Jag slår dig nog en signal någon dag Mr. Ersson..!

                  Pazzo ... relä sitter på plats. Det är ju inget i elsystemet som är bortklippt eller så. Finns dock fortfarande en sladd med spänning på som jag inte kan hitta i något elschema .
                  Last edited by captainmorgan; 3 February 2015, 17:41.
                  captainmorgan

                  Comment


                  • Vilken sladd är de då? Jag kan kolla i mina böcker å se om den sladden med just den färgen finns med. Har samlat på mig lite olika litteraturer genom åren till 124 SC.
                    -------------------------------------------------------------------------------------------------------
                    Punto GT, woop woop!

                    Comment


                    • Ska kolla imorgon vilken färg den har. Tror det var en lite grövre och en lite tunnare kabel i samma kabelsko . Kommer i samma kabelstam som alla de andra kablarna till själva säkringsdosan.

                      Snart dags för lite torrkörning..

                      Click image for larger version

Name:	DSC_0438.jpg
Views:	1
Size:	41.5 KB
ID:	250950
                      captainmorgan

                      Comment


                      • Originally posted by captainmorgan View Post
                        Kopplade förbi tändlåset igen och då funkar blinkersen som den ska.Även bränslepumpen får ström. Så det är något som djävlas just i tändningslåset. Jag tror att jag släpper elsystemet ett tag och fortsätter när jag fått i motor och låda
                        och både startmotor och generator är uppkopplade. KAN vara fel på tändlåset men behöver inte vara det, kan vara att det blir nått knas när inte allt sitter där det ska!
                        Jag slår dig nog en signal någon dag Mr. Ersson..!

                        Pazzo ... relä sitter på plats. Det är ju inget i elsystemet som är bortklippt eller så. Finns dock fortfarande en sladd med spänning på som jag inte kan hitta i något elschema .
                        Någon före dig har varit där å fixat helt klart, satt de extraljus på eller nått annat..
                        Du får nog köpa ett nytt lås senare..
                        Last edited by pazzo; 4 February 2015, 11:37.
                        Gtec1 || OROBICA || Bilstein b6 x 4 || SPARCO || H&R || zender || Goodrige || ƒerodo || NGK iridium
                        S/y Mascot
                        S/y Rebell
                        20vT
                        Fiat 600 -64 ,, Punto Grande 1.3 mjt dualogic 6 speed ,, Punto ELX 16v CVT, ABS - 01 (såld) ,, Punto 1,2 - 00 (i himmlen)
                        Stilo 1,8 MW -04 (såld) ,, Cinquecento 899cc -94 RIP krockade med ett Rått-djur

                        Comment


                        • Gott om tid till första Maj!
                          Affe
                          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                          Punto 80 ELX 16v -01
                          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                          Ducato 2,5TD -92 flak
                          Tel 070-5512431

                          Comment


                          • Jaha så har man shoppat igen då..! Hittade en NOS kofångare fram i Italien för mindre pengar än vad det kostar att kroma om en gammal. Fanns två i annonsen med båda försvann som en avlöning..tur att jag fick en !

                            Gott om tid... inte tänka så.. gäller att hålla tempot uppe finns mycket som kan krångla fortfarande...!
                            captainmorgan

                            Comment


                            • Vilken tur!
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • Vi har ebay att tacka för mkt!
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X