Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julpyssel.. 124 Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Någon som har ett par tröskellådslister till en 124 sport coupe..? 173 cm långa.
    Mina fälgar är för dåliga för pulverlack.. får glasblästra och spackla och slipa och lackera själv. Misstänker att det blir många timmar..vi ses på Skokloster 2016..
    Last edited by captainmorgan; 4 March 2015, 08:42.
    captainmorgan

    Comment


    • Kolla med Mattias 72 han har ett set Cromodora över när han bytte på sin spider, vet inte skicket men har för mej dom var bra!
      Allt tar längre tid än vad man tror o det är inte bara att skruva tillbaka allt utan att göra vid grejerna först, du har väl något annat att åka med eller får du åka 131 med oss till Skokloster!
      Affe
      Last edited by Alf; 4 March 2015, 12:35.
      4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
      2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
      Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

      Punto 80 ELX 16v -01
      Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
      Ducato 2,5TD -92 flak
      Tel 070-5512431

      Comment


      • Originally posted by captainmorgan View Post
        Någon som har ett par tröskellådslister till en 124 sport coupe..? 173 cm långa.
        Mina fälgar är för dåliga för pulverlack.. får glasblästra och spackla och slipa och lackera själv. Misstänker att det blir många timmar..vi ses på Skokloster 2016..
        Har du hört med radical_plus, han sålde lite prylar från en CC för ett tag sen nu , men ändå (se länk). Synd att du inte hinner, men jag förstår dig.

        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...4-komplett-bil
        Last edited by stooges; 4 March 2015, 19:25.

        Comment


        • Skickade ett mail till honom. Bilen är nog ihopsatt men får väl se om man vågar köra så långt och det blir nog svårt att få till fälgarna tills dess. Rejält ärgade och mycket porer..!
          captainmorgan

          Comment


          • Nästan alla mina 7 extrahjul var likadana, hade nog tänkt lämna dem till en billig fälgrenoverare i Kungälv och låta honom göra jobbet. Han hade kanske vägrat o så hade man fått spackla själv.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Ska fylla på olja på bakaxel,styrväxel,växellåda osv men vad ska det vara för något..? Har två böcker om 124:an men de ger precis motsatta uppgifter.

              Bakaxel ska ha 80/90 med EP ?
              Växellåda ska ha 80/90 utan EP ?
              Styrväxel ska ha ?
              Last edited by captainmorgan; 8 March 2015, 23:33.
              captainmorgan

              Comment


              • Bakvagn på plats

                Click image for larger version

Name:	IMG_20150308_000723.jpg
Views:	1
Size:	132.6 KB
ID:	251040
                captainmorgan

                Comment


                • Originally posted by captainmorgan View Post
                  Ska fylla på olja på bakaxel,styrväxel,växellåda osv men vad ska det vara för något..? Har två böcker om 124:an men de ger precis motsatta uppgifter.

                  Bakaxel ska ha 80/90 med EP ?
                  Växellåda ska ha 80/90 utan EP ?
                  Styrväxel ska ha ?

                  Så här står det i instruktionsboken på två ställen:

                  1

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6370.jpg
Views:	1
Size:	88.5 KB
ID:	251041

                  2

                  Click image for larger version

Name:	IMG_6371.jpg
Views:	1
Size:	73.3 KB
ID:	251042

                  Comment


                  • Tackar.. tur att du har rätt bok så jag får besked! Då ska det funka med en GL-4 klassad olja till bakaxel och styrsnäcka !?
                    captainmorgan

                    Comment


                    • Originally posted by captainmorgan View Post
                      Tackar.. tur att du har rätt bok så jag får besked! Då ska det funka med en GL-4 klassad olja till bakaxel och styrsnäcka !?
                      Jag passar på den frågan så det inte blir fel, nån oljeexpert får uttala sig där.

                      Själv tror jag att nyare oljor kanske har blivit bättre än när Fiat-instruktionsboken trycktes. Själv kör jag i alla fall med Castrol differential Hypoy LS SAE 90;API GL 5;MIL-L2105B;ZF TE-ML 05 i min bakaxel. Den skall fungera till bilar utan diffbroms med se länk:

                      http://www.demon-tweeks.co.uk/perfor...-ls-90-1-litre

                      Stysnäckan och bromsolja vet jag inte vad jag har.

                      Men i motorn kör jag med Mobil 1 peak life (rally formula) 5W-50. Men som sagt jag är ingen oljeexpert

                      Comment


                      • Bara man har hypoidolja/diffolja för bakaxeln så.. GL4 minst även 5. Hur det är med gulmetallerna i lådan är jag osäker på, vad de tål eller icke.
                        Jag vet bara att min Argentalåda (nu 29000mil) fortfarande känns som ny med Castrol TAF-X GL5 helsynt med Slick50 tillsats.

                        Detta hade jag i 125ans låda + diff:
                        http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...-141201/page21
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • Då kör jag på det jag har hemma. Har nog 8 liter GL-5 klassad olja..så då köper jag inte nått mer ! Vet inte var allt kommer ifrån..
                          captainmorgan

                          Comment


                          • Jag har ju inte plockat ner bilen själv och när jag skrotat 124r har jag ju inte varit rädd om lacken..!

                            Går det att pilla ner motor och låda uppifrån utan att förstöra hela motorrummet? Eller ska man pilla i dom underifrån innan framvagnsbalken sitter där?

                            Har två stycken lådor med samma nummer i stort sett. I en ruta står det 116100 samt 4214059 och i en ruta ovanför med mycket mindre stil R 1556/1 respektive R 1556/2
                            Har läst någonstans att de sista åren tillverkades lådorna av Seat i Spanien och dessa ska vara av sämre kvalitet. Hur identifierar man en sådan?
                            captainmorgan

                            Comment


                            • Jag satte dit lådan först och sedan ner med motorn i min 124a. Jag lyfte ur motorn med låda ur 132an och skrapade både här och där.Click image for larger version

Name:	Image_00049.jpg
Views:	1
Size:	43.3 KB
ID:	251059 Efter lackering kommer jag att montera separat. Underifrån utan framvagnsbalk har jag inte provat men kanske funkar.
                              Last edited by Getzen; 15 March 2015, 05:32.

                              Comment


                              • Originally posted by captainmorgan View Post
                                Jag har ju inte plockat ner bilen själv och när jag skrotat 124r har jag ju inte varit rädd om lacken..!

                                Går det att pilla ner motor och låda uppifrån utan att förstöra hela motorrummet? Eller ska man pilla i dom underifrån innan framvagnsbalken sitter där?
                                Ja det går att pilla ner motor och låda uppifrån utan att förstöra hela motorrummet, det gjorde jag. Men ha gott om tid och ta det lugnt och ta hjälp av ett par kompisar. Jag använde mig av Julas motorlyft som man kan rulla lite hit och dit.

                                Finns någon bild på det här och på sidan efter finns lite förklarande text:
                                http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...24-sc-73/page2
                                Last edited by stooges; 15 March 2015, 09:30.

                                Comment

                                Working...
                                X