Announcement

Collapse
No announcement yet.

Julpyssel.. 124 Coupe

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Jaha, idag ska man då börja skruva ihop motorn.. det här är jag bra på.. Fiatmotorer går ju vanligtvis hur fan man än misshandlar dom..så motorskruvande har det inte blivit mycket av.
    Menmen..bara på det..
    captainmorgan

    Comment


    • Behöver du ett motorstativ eller lyft, så har jag en av var som du kan få låna. Från Biltema. Ja, vad ska man göra.
      Hör av dig. Vi bor ju i häraden.

      Med vänlig hälsning
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • Tackar för erbjudandet Goran men motorn kom monterad på ett motorstativ. Har efter en del letande (som vanligt) fått ihop bottendelen och får väl se om jag får dit toppen imorgon.

        Får väl kanske byta ventiltätningar i varje fall. Blir väl knepigt när toppen sitter på eller det finns verktyg för det?
        Otroligt dålig verkstadshandbok jag har. Står ingenting om dragmoment i den. Köpte den begagnad, har dom rivit ur dom sidorna kanske..?
        captainmorgan

        Comment


        • Ett tips, byt ventiltätningarna när toppen är av, går med toppen på men krångligare..
          Tätningarna är kul att få dit bara, var försiktig med styrningarna bara..

          Mvh Affe
          4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
          2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
          Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

          Punto 80 ELX 16v -01
          Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
          Ducato 2,5TD -92 flak
          Tel 070-5512431

          Comment


          • Jaha.. så var det dags för nya motgångar..! Toppen som var tänkt att sitta på blocket funkar inte så bra enligt Alf. Hittade en 1800 topp på hylla tre avd. C...
            men funderingarna går ändå åt 2 litersmotorn.. men jag vill ju köra i sommar! STÄNDIGT dessa motgångar och ångestladdade beslut!!!
            captainmorgan

            Comment


            • Då var tvålitersmotorn delad och i min lilla värld så verkar det som den gått väldigt lite. Nästan ingen sot på kolvarna och inga beläggningar på ventilerna..
              Inga repor eller vändkanter, bara liten skillnad i ytan .

              Click image for larger version

Name:	IMG_20150417_190103.jpg
Views:	1
Size:	123.8 KB
ID:	251121Click image for larger version

Name:	IMG_20150417_192047.jpg
Views:	1
Size:	139.7 KB
ID:	251122

              Olika förgasare . 2.0 34 adf 55 200 2N 1800 34 dhs 8,0 Bra och dåligt med någon eller man ska pilla dit de dubbla webrarna..?

              Får en tvålitersmotor med fördelare på kamkåpan plats under huven? Finns det drivning på alla tc på blocket?.

              Fram och bakrutor limmade. De förbannade listerna är inte roliga och helt omöjligt att få det riktigt tätt trots att det inte är lagat speciellt mycket, knappt alls!
              Troligtvis får jag göra om bakrutan. Kom för långt över till höger och går inte att byta ut clipsen som gick sönder vid listmonteringen.

              Click image for larger version

Name:	IMG_20150417_193543.jpg
Views:	1
Size:	37.4 KB
ID:	251123
              Last edited by captainmorgan; 17 April 2015, 19:02.
              captainmorgan

              Comment


              • Ja 1995 får plats, jag har det, men kolla och mät utifall dina motorkuddar samt motorfästen är skild mot för mina.

                Jag vet inte om Fiats avgaskam alltid har kugg även om inte fördelardrivningen är där.

                Om du monterar dubbla-Weber-idf, tänk på att de flesta insug kräver fördelardrivning mot avgaskamaxeln, Fiats original fördelare får oftast inte plats under insug som tex Fiats original-waffle, det finns dock vissa insug som är lite vinklat som klarar det. Du kan ju iofs använda eftermarknadsfördelare som skall passa under alla insug som tex denna.

                http://www.allisonsautomotive.com/products.html
                Last edited by stooges; 18 April 2015, 18:19.

                Comment


                • De vinklade insugen funkar, om det är hö styrt iaf!
                  Hittade ett "Sprint"insug till 125an som kan funka. Om du hittar ett till.

                  Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	1
Size:	178.9 KB
ID:	251126

                  Bara de motorer med fördelare på kammen hade kamdrev, vad jag har sett.
                  Last edited by per; 18 April 2015, 23:28.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • Efter att ha beställt på ett antal firmor har jag då slutligen fått en leveransbekräftelse på en packningssats till 2.0 motorn... Många har den i sin webbshop men fan inte i verkligheten..!
                    Skickades från Österrike idag.. bilen måste ju ut i sommar..!

                    - - - Updated - - -

                    Originally posted by per View Post
                    De vinklade insugen funkar, om det är hö styrt iaf!
                    Hittade ett "Sprint"insug till 125an som kan funka. Om du hittar ett till.

                    [ATTACH=CONFIG]16449[/ATTACH]

                    Bara de motorer med fördelare på kammen hade kamdrev, vad jag har sett.
                    Det där ser ju fint ut.. finns det kvar eller det gick upp i rök det också..?
                    captainmorgan

                    Comment


                    • Så är man så smått igång igen i garaget... men väldigt vad motorn hamnar nära torpeden...för nära..?

                      Click image for larger version

Name:	IMG_00361.jpg
Views:	1
Size:	219.1 KB
ID:	251803
                      captainmorgan

                      Comment


                      • Hej Morgan!
                        Det var som Jag nämnde det med positioneringen av fästena samt att även fästena går att vända fel!
                        Prova med kardanstången o se först då kan du få en överblick o vart paketet ska åt för håll, troligtvis framåt!

                        Affe
                        4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                        2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                        Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                        Punto 80 ELX 16v -01
                        Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                        Ducato 2,5TD -92 flak
                        Tel 070-5512431

                        Comment


                        • Tycker inte att jag kan flytta fästena på motorn. Flyttar jag bak fästena så flyttas motorn fram 5 centimeter eller så och då missar växellådsfästet bultarna i karossen. Kanske har jag vänt fästena fel..? Är det samma fästen till alla 124 sc? Tycker de ser likadana ut på alla varianter! Sitter fyra bultar nära varandra vid växellådsfästet. Vilka ska fästet sitta i? De främre eller bakre??
                          captainmorgan

                          Comment


                          • Det är ett vänster fäste o ett höger! Sätter du höger fäste på vänster sida o tvärt om så kommer motorn mer framåt eller bakåt har jag för mej!
                            Kolla om detta kan var felet..
                            Affe
                            4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                            2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                            Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                            Punto 80 ELX 16v -01
                            Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                            Ducato 2,5TD -92 flak
                            Tel 070-5512431

                            Comment


                            • Så här ser mina fästen ut på reservdelsmotorn, dvs raka fästen...

                              Click image for larger version

Name:	IMG_3239.jpg
Views:	1
Size:	120.5 KB
ID:	251811





                              ...Men så här ser fästena ut på motorn som är i bilen, dvs vinklade fästen (bilden visar höger fäste).

                              Click image for larger version

Name:	IMG_3240.jpg
Views:	1
Size:	159.5 KB
ID:	251812





                              Det är tight mellan torpeden och motorn. Jag har svårt att mäta men avståndet från kamaxelhusets mitt och torpeden fick jag till ca 24 mm.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_3241.jpg
Views:	1
Size:	41.9 KB
ID:	251813


                              PS Det finns även olika motorkuddar som du kan se på bilderna. Det är svårt att mäta men motorkuddarna på reservdelsmotorn är ca 54 mm hög medans motorkuddarna som sitter i bilen är ca 44 mm hög.
                              Last edited by stooges; 2 November 2015, 12:07.

                              Comment


                              • Tack Stooges!! Där syns att det fästet på andra bilden är vinklat o åt rätt håll, det måste nog vara vinklade fästen ... Det ser trång ut men tar det inte i så ska det funka!
                                Motorkuddarna brukar vara runt 50-52mm höga men med fördel kan man använda ..ursäkta svordomen.. Volvo 140 fästen från Biltema eller dyl, kan behöva schimsas så tråget inte tar i framvagnsbalken!!

                                Nu är ju jag ingen som helst Fiat 124 expert!! Eller expert överhuvudtaget!!
                                Affe
                                4 X 131 supermirafiori 2000TC -82,-83
                                2 X 131 2:dörr CL 1600 -81
                                Alla ovan Blå metallic 400 o Brun met

                                Punto 80 ELX 16v -01
                                Ducato 2,8jtd -01 skåp,blivande husbil
                                Ducato 2,5TD -92 flak
                                Tel 070-5512431

                                Comment

                                Working...
                                X