If this is your first visit, be sure to
check out the FAQ by clicking the
link above. You may have to register
before you can post: click the register link above to proceed. To start viewing messages,
select the forum that you want to visit from the selection below.
Jäklar vad snygg kulör! Helt rätt tänkt Morgan.Blir hur snyggt som helst (dreglar) Jag blev så inspirerad av ditt slipande och förarbete att jag började slipa min alfa 33:a .Nu har du det roliga kvar.Allt mekande kommer gå så lätt när karossen står där och blänker. / Mats
Mats Nilsson
Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)
Tackar, Mats ! Har nu hittat gummilister som går att använda till allt utom i motorrum, tog bara en dag...! Tycker jag samlat på mig delar så det ska räcka...men av sju(7) baklampor fick jag till slut ihop två som ser hyggligt bra ut.
Samma med stötfångare... av 5 stycken fram får jag ihop en skaplig..!
Åh, jag känner igen problematiken. Jag har en hyfsat ovanlig Chrysler som skulle behöva en lack, och i samma stund som lacken blir fin kommer precis ALLT annat på bilen att se ut som skit och att ordna till det skulle dra iväg femsiffrigt. Blä, den får stå orörd ett tag till .
BTW, Glycerin får gamla lister att bli mjuka och blanka.
Bilen ska bli original till utseendet men med sänkfjädrar som sänker 3-4 cm ungefär. Fälgar har jag inte bestämt än men finns original cromodora ,både 6-håls och 8-håls samt GB-fälg både 13 och 14 tum.
Ev. Tipo 16v fälgar..! Jag kan tycka att original 13 tum blir för små så något större fälgar hade inte varit fel. Vi får se om det finns några pengar kvar när det är dags, men det blir INTE några 16-17-18-19 tums...!
Bilen ska bli original till utseendet men med sänkfjädrar som sänker 3-4 cm ungefär. Fälgar har jag inte bestämt än men finns original cromodora ,både 6-håls och 8-håls samt GB-fälg både 13 och 14 tum.
Ev. Tipo 16v fälgar..! Jag kan tycka att original 13 tum blir för små så något större fälgar hade inte varit fel. Vi får se om det finns några pengar kvar när det är dags, men det blir INTE några 16-17-18-19 tums...!
Glycerin...köper man det i färgaffären?
Heter väl glycerol nuförtiden och finns på apoteket.Blandas med T-sprit också.Men jag var inte värst impad när jag testade detta på ritmon,men bättre än inget och säkert mot gummit. / Mats
Mats Nilsson
Gud hörde min bön!!!! det står en Fiat Ritmo utanför!!!! (Ur Tv-serien Sally)
Det finns ju olika specialmedel för just gummilister i handeln. Man använder dessa huvudsakligen för att gummilisterna inte skall suga upp vatten och frysa fast på vintern, men de brukar göra listerna mjuka i fina för vilken årstid som helst.
Lista tror jag någon sort heter..
/Sven
Fiat 319 Panda 4x4 Twinair -13. Bilvärldens motsvarighet till den Schweiziska armékniven - kompakt och duglig till det mesta.
Citroen BX 19 16-valve -89 (Avställd)
++
Bilen ska bli original till utseendet men med sänkfjädrar som sänker 3-4 cm ungefär. Fälgar har jag inte bestämt än men finns original cromodora ,både 6-håls och 8-håls samt GB-fälg både 13 och 14 tum.
Ev. Tipo 16v fälgar..! Jag kan tycka att original 13 tum blir för små så något större fälgar hade inte varit fel. Vi får se om det finns några pengar kvar när det är dags
Tipofälgarna lär behöva spacers. Jag röstar på 6-håliga med 185/70-13!
Annars är ju klassiska GB-fälgar riktigt snyggt, i 15" kanske?
Barchettans plåtfälgar är ju lite kopierade av Cromodora 8-håls men väldigt tunga.. Billiga iaf.
Har 14 tums GB -fälg som suttit på en Alfa 75 tror jag. Men dom bygger nog för mycket inåt, blir spacers på en decimeter...! Cromodora är ju alltid snyggt!!Mest troligt också , då dom finns på hyllan.
Blir det inte bra kan jag flytta över dom till någon annan bil lite längre fram
Jaha, står inte helt stilla även om det kan verka så..! Har idag kört iväg med alla (?) skruvar, clips,brickor,fästen mm för behandling. Förzinkning eller gulkromatering (snart förbjudet) samt kofångarna som ska få sig en släng av krom.
Inte alls så dyrt som jag trodde även om det inte är gratis. Speciellt det här med att snygga till skruvar och fästen handlar om 3-400 kronor för rubbet till en hel bil! Gör ju lite skillnad på slutresultatet..!
Så nu blir det väl inget gjort på ett par veckor, i alla fall inget som syns.
Är det någon som vet vad det ska vara för färg på motorn? Ska där vara färg? Motorn som troligtvis åker i är målad röd men jag vet inte....blir det inte för mycket Volvo B18...
De flesta grejorna är badade i strip-all, men en del med lite rost. Han påstod att lättare rost försvann i "betningen". Firman finns i Halmstad och heter Carlsson Nickel &Krom .
Stället är ju inte direkt på fina gatan och det ser mest ut som en gammal Beckfilm....man går nästan och letar efter en fot eller hand som sticker upp ur ett bad... men gubben själv var riktigt trevlig!!
Har sett många grejor han gjort och det har alltid varit mycket snyggt arbete. För det är jag inte orolig...men tiden.. på den punkten har han inget vidare rykte och han är nästan omöjlig att få tag i..!
Är lovad att grejorna ska vara färdiga om tre - fyra veckor.... jag hoppas..!
Ja då behöver jag inte gå över ån efter vatten då. Jag har vart där, och vet vad du menar. Tar det längre tid och du blir otålig svarar han nog inte alls...
Car portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Comment