185/70-13 köptes till min 125, blev lagom.
Announcement
Collapse
No announcement yet.
Julpyssel.. 124 Coupe
Collapse
X
-
-
Helt fantastiskt vad det är motsträvigt..! Fixar man tre fel på en kväll så dyker det per automatik upp minst ett nytt , gärna två.. !
Fixat vindrutespolningen, tutan och belysningen inne i bilen.. då lägger bromsljuset och en skyltlykta av..!
Två kvällar har gått åt att leta upp en torkararm som jag vet finns..men den går inte att hitta. Hittar däremot tolv andra som inte passar..!
Helt plötsligt hoppar kopplingsvajern av vid pedalen..då har fjädern som ska dra tillbaka pedalen tappat spänsten...den är inte av, bara trött.. vet att jag har ett pedalställ någonstans
men hittar det inte..! Jag blir så trött...captainmorgan
Comment
-
Jodå..Pirelli finns i 13 tum..för 950 spänn styck 175/70-13...!
Ikväll visade det sig att fjäder och krok till kopplingen nere på lådan inte finns längre..OCH att fästet för kopplingsvajern vid pedalen har gett upp!
Får alltså plocka ur pedalställ för svetsning och fjäder... ja,bara att fortsätta leta...!captainmorgan
Comment
-
Det sägs ju att bilar inte är levande ting men fan vet..! Pedalstället har nu varit ur bilen två gånger. Först för att rikta fästet för kopplingsvajern och sedan för att bromsljuskontakten i plast rostat fast...
Givetvis satt det en Fordgivare i plast ... jisses! Nu ersatt med en från Turin..i metall!
Bromspedalen har bara tagit längre och längre ner och det visade sig då att ett av bromsoken fram stått och gått i sönder...vätskan rann rakt igenom skiten.
Som tur är har man ju delar och bilar stående så ut och plocka ett ok på spidern och dit med det. Luft i hela systemet så det är bara upp med bilen på pallbockar och av med hjulen.
Luftar en sida bak och kommer över på andra sidan. Ser att det fuktar lite runt luftningsskruven och spänner den lite till och känner direkt att gängorna är slut...
Ut igen och upp med bakdelen på spidern men knott och mygg går till anfall så jag får ge upp!
Behöver jag tillägga att jag har besiktning imorgon ... den kanske blir besiktigad men den lär inte gå igenom för det lär vara nått nytt som lägger av innan jag är där...eller så startar fanskapet inte..
eller stannar på vägen.. jaja..nu tror jag att jag behöver vila lite...!captainmorgan
Comment
-
Haha.. Herregud.
Comment
-
Julpyssel Fiat 124 går mot färdigställlande..
Projekttråden var stängd så jag fortsätter i en ny...!
Efter gårdagens bromsproblem så fortsatte det idag men nu är bilen besiktigad med 4 tvåor på bromsarna samt på en co -halt på 9.9 och en baklampa som blev rädd och flippade ur..!
Nu har jag en månad på mig att få ordning på detta men nu ska bilen rulla igen. CO-halten är tokig liksom förgasaren som inte ger så mycket sportbilskänsla..nånting är fel där.
Besiktigades senast 19830420 och ställdes av 19830921 ...påställd idag efter ungefär 33 års vila..! Uppenbart att den ville vila lite till men det får den inte..
captainmorgan
Comment
-
!
Först trodde jag att jag blivit avstängd för jag föreslog "tyskstuk". (Men nu gissar jag att Per kommit åt någon knapp)
Så en bil är alltså inte utvilad efter 33 år... Jag hinner ju bli både gammal och trött innan det är läge att börja på min DART. (Avställd 1989)
Hur tröstar man en rädd lampa?
PS. Vad sa bilprovningen om torkarnaCar portfolio;
Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
Chrysler: New Yorker salon -63
RollsRoyce: Shadow -68
Comment
-
Förmodligen har Greger rätt!
Att sitta med iphone på detta forum kan minsann sluta riktigt illa.. Tur att man inte swipade bort hela forumet. Märkligt nog behövdes ett gammalt bortglömt lösenord för merga ihop trådar, men inte för att låsa trådar...
Fixat nu iaf.Last edited by per; 23 June 2016, 19:35.
Comment
-
Jaha.. ny uppdatering..!
Då visade det sig att bromsservon var slut, började gurgla konstigt vid torpeden och trodde först det var värmepaketet men inte då..! Nu är den utseendemässigt fina klumpen utbytt mot en rostig sak men fungerande och helt plötsligt är pedalen åtminstone 15 centimeter högre upp än tidigare.
Upptäckte även några fel på förgasaren.. den där nippeln som jag trodde var retur...var istället till en vakumslang..som inte finns på denna bil!
Dessutom var gasreglaget till nått helt annat och efter lite uppgängning och kapning tror jag att förgasaren kanske kan fungera eventuellt..
Jag har dock inte provkört än eftersom två fel eventuellt är fixade så kom det ett nytt fel ...! När jag svänger på ratten så går säkring nummer två...den till bromsljus,instrumentbelysning, varvräknare mm..
captainmorgan
Comment
-
Säkringsproblemet var en klämd sladd och baklampan har lugnat ner sig och funkar som den ska. Igår var jag iväg en runda och samlade delar runt om i Sverige. Har nu 6 förgasare att leka med
och hoppas och tror att någon av dessa ska funka. Misstänker att bristen på returledning på den som sitter på nu ställer till det för den elektriska bränslepumpen . Finns retur på samtliga övriga varianter!
Fick även en lektion i hur man får handbromsen att funka..hoppas att det funkar på mina ok!
Har nu även hittat en uppsättning baksäte och framstolar till. Efter tvättning så tror jag att jag kan få till en om inte felfri inredning så i alla fall en betydligt snyggare variant än den som sitter i nu!
Det får bli ett vinterprojekt!
Det som kvarstår då är... Förgasare, bromsar och rätt Cromodorafälgar..!Last edited by captainmorgan; 29 June 2016, 23:07.captainmorgan
Comment
Comment