Announcement

Collapse
No announcement yet.

Coupé 20VT LE -99 (#565)

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Coupé 20VT LE -99 (#565)

    Dags att starta en projekttråd, nu när jag äntligen har fått loss tummen och börjat skruva lite Blir kanske tunt med uppdateringar dock, då tummen inte är lös alltför ofta...

    Det är alltså en Fiat Coupé 20V Turbo Limited Edition av 1999 års modell det handlar om, införskaffad sommaren 2013. Bilen var när jag köpte den begåvad med sänkfjädrar från Eibach, Novitech-chip, ett (ibland kanske lite för) välljudande 3-tums avgas och öppet luftfilter.

    Det jag är ute efter är något åt Clubsport-hållet. Lite bankörning emellanåt, men det ska fortfarande gå att åka (hyfsat bekvämt), med barnstol i baksätet, ut på tur och köpa glass. Den kommer därför antagligen modifieras med återhållsamhet, jag skyndar långsamt. Tror jag

    Click image for larger version

Name:	1399176_351319945013225_258276394_o.jpg
Views:	1
Size:	24.3 KB
ID:	258972

    Förra året blev det hursomhelst bromsuppgradering, slitsade och "gropade" skivor från MTEC med ytbehandling samt till dem nya EBC Yellowstuff-belägg. Från början hade jag köpt Ferodo DS3000 till fram och DS 2500 bak, men yttre omständigheter medförde att jag fick beställa nya prylar med kort varsel - och då MTEC även levererade just Yellowstuff fick det istället blir sådana.
    Coupé 20VT LE -99 (#565)

  • #2
    Lång historia kort. Nu är det våren 2015 och byte av bakre krängare är nästa punkt på programmet. Har fått loss det mesta som ska loss enligt guiden (tack Per!), förutom skruven till själva krängaren. De sitter duktigt...men men - de ska väl släppa till så småningom...

    När jag skulle köpa krängare fick jag inte tag på Whiteline, så det blev Eibach (22mm) istället. Visar sig att de har tänkt på det här med fästet, så det har varit vänliga nog att fixa detta så man slipper modifiera orginal ellr banka till egna.

    Click image for larger version

Name:	20150318_191708.jpg
Views:	1
Size:	90.2 KB
ID:	251067

    Krängaren säljs dock som ett kit, så jag har även en grövre att skruva på där fram om/när andan faller på. Har läst en del kommentarer på brittiska forumet och de verkar nöjda efter att ha monterat båda, men jag vet inte - kanske motverkar det syftet att får den lite (mycket) mindre understyrd. Vi får se. Den ligger ju där på bänken, vore väl synd att inte testa...?
    Last edited by Asse; 22 March 2015, 16:13.
    Coupé 20VT LE -99 (#565)

    Comment


    • #3
      Ah, finalamente.
      Du känns nästan som en tvillingsjäl. Jag har precis samma förväntningar och intentioner med min Coupé.
      Ci vediamo.
      Goran
      Sportbilshistoria:
      12-16 Coupé Fiat 20VT -98
      08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
      06-10 Porsche 924 N/A -83
      01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
      97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

      Comment


      • #4
        Jag nämnde ju i en annan tråd, där jag bad om tips angående hur man bäst ställer bilen på fyra ben, vad det var jag skulle sysselsätta mig med och då skrev TurboB:

        "Du ska nog passa på att noggrant inspektera och känna efter rost på alla bromsledningar som annars inte syns. Mmmm överraskningar väntar...."

        Som sagt. Detta väntade

        Click image for larger version

Name:	20150318_191958.jpg
Views:	1
Size:	81.8 KB
ID:	251070
        Coupé 20VT LE -99 (#565)

        Comment


        • #5
          Trevligt, skall följas!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Skruvarna till krängaren släppte minsann till slut...

            Click image for larger version

Name:	20150324_193755.jpg
Views:	1
Size:	59.5 KB
ID:	251083

            ...fast inte på det sättet jag hade tänkt mig. Tydligen skulle jag ha våldfört mig medelst hammare och kanske eventuellt värme, alltid lär man sig något nytt. Jag har mest skruvat på motorcyklar innan, är ganska sällan man tar fram storsläggan där.

            Jaja, är man amatör får man skruva lite till. Hurra.

            Click image for larger version

Name:	20150331_202605.jpg
Views:	1
Size:	112.1 KB
ID:	251084

            Så nu har jag fått av skiten, tar påsklov och börjar på nytt om en vecka eller så med att få ut skruvarna från bärarmarna. Ja, det är korrekt. Jag drog av den på båda sidorna. Jag kanske inte är så smart men jag verkar vara tillräckligt stark i alla fall. Om jag har lyckats beställa rätt byter jag väl de tvivelaktiga bromsrören också, nu när jag ändå har plockat ner både det ena och det andra.

            Glad påsk!
            Last edited by Asse; 3 April 2015, 10:01. Reason: Hmm...vart tog bilderna vägen?
            Coupé 20VT LE -99 (#565)

            Comment


            • #7
              Aj, aj, aj. Trots bristen av bilderna så ser jag ändå vad din oerhörda styrka ställt till med. Det tar bara lite längre tid, men du kommer fram till slut.

              Lycka till
              Goran
              Sportbilshistoria:
              12-16 Coupé Fiat 20VT -98
              08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
              06-10 Porsche 924 N/A -83
              01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
              97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

              Comment


              • #8
                Tackar. Som det heter där hemma: "Dä årner sä"! Hoppas jag hinner klart till Gelleråsen bara...
                Coupé 20VT LE -99 (#565)

                Comment


                • #9
                  Originally posted by Asse View Post
                  Skruvarna till krängaren släppte minsann till slut...
                  ...fast inte på det sättet jag hade tänkt mig. Tydligen skulle jag ha våldfört mig medelst hammare och kanske eventuellt värme, alltid lär man sig något nytt.
                  Kan meddela att det inte ens gassvets är en garanti för att få loss de två skruvarna ur gjutgodset...
                  Kanske skulle förvarnat men vad hade det hjälpt. Dom hade gått av i alla fall.
                  Nu får du steka några borrar och gänga nytt.
                  Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                  Comment


                  • #10
                    Mina gick förvisso lätt av..skruvandes. Kanske för att den är en Italien-import. (Fast det är ju alla)
                    Sportbilshistoria:
                    12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                    08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                    06-10 Porsche 924 N/A -83
                    01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                    97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                    Comment


                    • #11
                      Dags för en liten uppdatering kanske - två veckor och många garagetimmar senare

                      Gammal rostig sk*t. Blää... Naturligtvis visade det sig inte vara sprättlätt att byta bromsrören heller, jag gick nämligen på det jobbet istället medan bärarmarna deppade ihop i ett hörn. Som väntat (vad annars) drog jag muttern rund på bromsrör nr 2 när jag skulle lossa det från bromskraftsfördelaren - som för övrigt placerats oerhört lättillgängligt (ironiska generationen förstår). Dock blåste det oväntat nog medvind i garaget för en gångs skull och de andra tre muttrarna lossnade snällt, så jag klippte av röret och tog ner fördelaren. Det tog förstås lite tid men jag fick ju tränat på en hel del intressanta arbetsställningar.

                      Click image for larger version

Name:	20150413_202049.jpg
Views:	1
Size:	102.9 KB
ID:	251120

                      Se där ja. Rörtång modell större löste problemet. Kraft funkar alltid! Eller vänta, hur var det nu egentligen? Man kanske kan ta i för mycket? Hur som helst, många svordommar senare sitter där två nya bromsrör i alla fall. Hurra!

                      Click image for larger version

Name:	20150413_213700.jpg
Views:	1
Size:	67.9 KB
ID:	251118

                      Nya krängaren ligger där och väntar också som synes, vilken dag som helst finns där något att skruva fast den i - för tillfället ser det ju ut så här:

                      Click image for larger version

Name:	20150413_213642.jpg
Views:	1
Size:	112.0 KB
ID:	251119

                      Höger sida är dock i det närmaste återställd faktiskt! Den skruven fick vi ut med hjälp av en bit plattjärn som svetsades fast på det som var kvar av skruven. Vänster sida är det kört som det ser ut, där funkade inte försöket att lossa med svetsat plattjärn, vi borrade sedan upp lite och slog i en torx, sedan avslutade undertecknad - som tydligen inte lärt sig något under resans gång - med att bryta av en "grispitt"/skruvutdragare i det uppborrade hålet. De är ju "ganska" hårda. Ridå. Jaja. Lär (vi vet ju vid det här laget hur det går med den biten), bit ihop (här går det bättre), gå vidare (kan jag nog klara). Å köp en annan bärarm på skroten...

                      När jag ändå blöder den på bromsvätska tänkte jag byta till stålomspunna slangar (HEL). men kanske ska jag låta bli, man vet ju aldrig vad jag mekar sönder härnäst. Slutar antagligen med att jag får byta alla bromsrör och köpa nya bromsok...
                      Last edited by Asse; 16 April 2015, 20:44. Reason: Bildstrul
                      Coupé 20VT LE -99 (#565)

                      Comment


                      • #12
                        Haha oj! Usch, kämpa på du har ju hunnit en bra bit nu!
                        Vet inte om jag skulle rekommendera HEL-slangar, tyckte inte jag kände någon skillnad. Men why not om du redan köpt!
                        Argenta 120ie -85
                        Alfa 75 3.0V6 -90
                        BMW Z4M Coupe -06
                        BMW 118dM -10
                        Coupe 20VT -98 RIP
                        125 Special -72 RIP

                        Comment


                        • #13
                          Oj aj stackars dej, allt det där både ser ut som och fungerar som på min Marea. Jag får väl tipsa om att byta länkarmslagringarna också när allt annat är nere, att göra om för den sakens skull känns bara dumt. (har testat )

                          se: http://www.skruvat.se/Bakvagn-C169.aspx
                          Car portfolio;

                          Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                          Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                          Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                          Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                          Chrysler: New Yorker salon -63
                          RollsRoyce: Shadow -68

                          Comment


                          • #14
                            Asse! Får du fixat allt innan Gelleråsen?
                            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                            Min projekttråd - 19T
                            Min Youtube kanal
                            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                            Comment


                            • #15
                              Originally posted by per View Post
                              Vet inte om jag skulle rekommendera HEL-slangar, tyckte inte jag kände någon skillnad. Men why not om du redan köpt!
                              När jag ändå är där och skruvar så... På hojen gjorde det skillnad, men där ersätter man ju i princip hela kretsen så att säga. Här handlar det om en väldigt liten del av kretsen - så det är säkert så att man knappast märker någon skillnad vid vanlig körning. På bana när allt blivit rejält varmt - kanske, möjligen, det ger någon liten effekt. Men, man ska förtås inte underskatta placeboeffekten

                              Originally posted by greger View Post
                              Jag får väl tipsa om att byta länkarmslagringarna också när allt annat är nere, att göra om för den sakens skull känns bara dumt. (har testat )
                              Men va f-n säger du, ännu mera jobb? Jaja, ni brukar ju veta vad ni pratar om...prylar beställda...

                              Originally posted by Freddan72 View Post
                              Asse! Får du fixat allt innan Gelleråsen?
                              Det är målet Freddan! Men nu gav ju Greger mig merjobb här, vilket i mitt fall vill säga nya möjligheter att göra bort sig - så jag kan inte lova något Men som sagt, siktar på att få ihop allt nästa vecka!
                              Coupé 20VT LE -99 (#565)

                              Comment

                              Working...
                              X