Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Uno Turbo I.E. -87

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Ante View Post
    Haha! Den enda skillnaden jag kan se är att min bil har stripes på sidorna? Förstår inte vad ni pratar om.

    Edit: Har köpt en vinylputs som heter Concept Vista. Den kan jag verkligen rekommendera. Väldigt dryg och håller länge.
    Gjort samma sak men ännu inte testat...

    Har en liten tanke på att prova den på ribborna i luftutblåsen på min Alfa 159, känns som vad jag tror är lack på dessa inte riktigt tålde när jag ångtvättsaneringen och de har blivit lite flammiga. Vad får typ av glanskänsla lämnar den? Vågat att testa på bilens insida?
    à la London designmarknad - www.alalondon.se

    Comment


    • TurboB: Jag förstår det.

      Rask: Ytan känns torr, men den skall inte användas på interiören tydligen. Vet ej varför men en anledning kan vara att den lyktar starkt. Det är en lång varningstext på burken.
      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

      Comment


      • Godkänd för två år till.

        Click image for larger version

Name:	IMG_7045.JPG
Views:	1
Size:	265.4 KB
ID:	254442

        Click image for larger version

Name:	IMG_7048.JPG
Views:	1
Size:	284.9 KB
ID:	254443

        Click image for larger version

Name:	IMG_7049.JPG
Views:	1
Size:	286.5 KB
ID:	254444

        Click image for larger version

Name:	IMG_7052.JPG
Views:	1
Size:	397.6 KB
ID:	254445
        Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
        Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

        Comment


        • Det är väl ingen som är direkt förvånad om den gick igenom utan anmärkning. Grattis hursomhelst.

          Noterar några saker på bilderna:
          Jag har aldrig haft en 87:a och ser att din har C506 lådan från Ritmo. Det borde vara bättre känsla och mindre frigång i växelföringen på den än senare Tipolådor som bara har en stång fram.
          Ser också att det är Microplexen med röd etikett. Har bara haft gröna 88, 89, 90. De sista facelift UNO med 1397cc hade boxen med svart etikett.
          Sen är katalysatorn annorlunda. Downpipe och kat är i ett stycke på senare modeller där flänsen sitter efter katalysatorn.

          Den är löjligt fin.
          Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

          Comment


          • Tack TurboB. Det var länge sedan jag körde unon, så hade nästan glömt vilken rolig bil det är. Blev av med mycket av krängningen med eibachkrängningshämmaren. Eller det känns så i alla fall.

            Tyvärr är Tipolådan mer distinkt i lägena. I alla fall när allt är som det skall utan glapp.

            Jag lyckades aldrig lista ut vad som skiljer i styrsystemet men -87 har av någon anledning ingen varvtalsspärr. Vill minnas att -88 slog ifrån strax innan 7000. Med originalturbo spelar det ingen större roll iof.

            Det är lustigt att -87 har en annan kat. Den saknar lambdasond också. Så det är väl inte den bästa lösningen utan förmodligen något som togs fram snabbt för marknader som Sverige där det var rabatt för bilar med kat.
            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

            Comment


            • I och med införandet av lambdasond och därmed uppgraderad insprutning följde en tändbox med anpassad tändkurva (grön).
              Jag tror du slipper ha katten monterad med nya reglerna som kom i år. Det pågår en diskussion i en tråd på AlfaPower med utdrag från Transportstyrelsens nya regler.
              https://www.alfapower.nu/viewthread.php?tid=35179

              Schweiz var först 1985 (undantaget Kalifornien som provade olika regler redan sent 70-tal). Sverige, Österrike och Tyskland införde krav på 3 stegs katalysatorrening 1 januari 1989 men många märken sålde endast katalysatorbilar redan 87/88 i Sverige.

              Jag ganska säker på att det aldrig såldes några Uno Turbo utan katalysator i Sverige, oavsett årsmodell. "Masses f.d." har uppenbarligen felregistrerats vid importen eftersom den hade kat men är reggad utan.
              Last edited by TurboB; 6 July 2018, 20:17. Reason: länk
              Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

              Comment


              • Intressant länk! Jag tolkar det som att katten behöver vara på plats, men den behöver inte fungera? Fast så har det väl varit innan redan för bilar äldre än -88”B”? Kollade besprotokollet nu och det var bara CO som mättes, max 4,5%.

                -87 var väl första årsmodell av Uno T i Sverige, så det stämmer som du skriver att alla svensksålda hade kat.
                Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                Comment


                • Originally posted by TurboB View Post

                  Den är löjligt fin.
                  Kan bara instämma, jäklar vilken puts, rena museiföremålet!
                  Henrik
                  Fiat 500e -15
                  *SÅLD*Fiat Marea Weekend 1,6 -02
                  Alfa-Romeo Stelvio 2,0 -20
                  Alfa-Romeo 156 SW 2,5 -04
                  *SÅLD*-Alfa-Romeo 33 1,7 -92

                  Comment


                  • Tänkte på att det kan vara bra att lägga upp lager på lite andra "show-stoppers". Packboxar till motorn finns i sotningssaten men inte till växellådan.
                    Ingående axel har jag inte nummer på men höger är Corteco 12014824B och vänster 12014825B. Kom på att du har Ritmo-lådan så det skulle kunna skilja.
                    Jag kommer inte ihåg var jag köpte men aecars.co.uk har.

                    En annan grej som jag hade problem med på Masses var läckande oljetermostatpackning, en stor O-ring. Där fick jag beställa några olika varianter från en specialfirma för att hitta något som som fungerade. Plockar man ut den gamla är den helt 4-kantig och stenhård efter 30 år.

                    En del gummidetaljer kan ibland överleva som NOS om de förvarats i sluten förpackning och rätt miljö.
                    Gummi som NOS kan lika gärna betyda 'oanvänd och gammal'.
                    Last edited by TurboB; 16 August 2018, 12:40.
                    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                    Comment


                    • Två Uno på utflykt.

                      Click image for larger version

Name:	IMG_2339_2.jpg
Views:	1
Size:	427.0 KB
ID:	255061

                      Click image for larger version

Name:	IMG_2328_2.jpg
Views:	1
Size:	470.9 KB
ID:	255062
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • Nice! Välputsad ögonfröjd.
                        Car portfolio;

                        Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                        Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                        Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                        Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                        Chrysler: New Yorker salon -63
                        RollsRoyce: Shadow -68

                        Comment


                        • Snyggt! Jag hade också det där extrapappret om utökade oljebyten liggandes i min Uno.

                          Var du i Falun förra helgen? Såg en röd Uno Turbo från hotellrummet men den var borta när jag kom ut.
                          Fiatlös

                          ___________________

                          Uno Turbo, Marea Weekend, Punto GT x 2

                          Comment


                          • Händer inte så mycket här, blev några mil körda idag i alla fall. Sen snart dags för besiktning igen. Uppstod ett missljud från bränslepumpen idag, kan det bero på värmen kanske (~30C)? Ljudet försvann efter tankning men kom tillbaka 1h senare igen. Verkar inte påverka hur bilen går, mer än att pumpen surrar högt.

                            Click image for larger version

Name:	IMG_6751.jpg
Views:	1
Size:	409.0 KB
ID:	255435
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • Unon har fått sällskap av en till Lampredi SOHC Turbo. Nu är samlingen komplett.

                              Click image for larger version

Name:	IMG_0811.jpg
Views:	1
Size:	335.6 KB
ID:	255543
                              Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                              Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                              Comment


                              • Mkt snygga bilder på snygga bilar!
                                Argenta 120ie -85
                                Alfa 75 3.0V6 -90
                                BMW Z4M Coupe -06
                                BMW 118dM -10
                                Coupe 20VT -98 RIP
                                125 Special -72 RIP

                                Comment

                                Working...
                                X