Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Fredriksda View Post
    Det är något med farsor och kolla oljan varje dag du Ja det är ju ganska intressant, men som du beskriver: inte hundra på att det hade med oljan o göra, speciellt när stickan hade fryst fast. Du kanske fick i lite snö när du bytte olja? (skojar)
    Volvon jag hade innan gick också på biltemas 10w-40 så länge jag hade den, genom sommar och vinter, inga konstigheter.

    Jag håller definitivt med dig på den punkten Jag tror jag vet vad jag får för svar ifrån FC

    Men men men.. Jag gör oftast så när jag ställer en sådan fråga. Jag har bestämt mig för något och sen vill jag ha det motbevisat Om inte så håller jag fast.

    Vad fan, jag får la beställa hem lite Mobil1 då. Annars lär ju ni tappa förtroendet för mig helt här.

    Haha, låter fint! (Y)
    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

    Comment


    • Har inget att säga om Biltemas 5w-50, men Mobil1 5w 50 har dels kostat en femhundring/4l på Jula oftast, sen varit både lätt som kall och hållt oljetrycket bättre på t.ex bankörning än alla andra oljor jag kört med i Coupen.
      Sen är det kanske vanskligt att jämföra traktormaskiner från Volvo med italiensk lågtolerans hightech.
      Argenta 120ie -85
      Alfa 75 3.0V6 -90
      BMW Z4M Coupe -06
      BMW 118dM -10
      Coupe 20VT -98 RIP
      125 Special -72 RIP

      Comment


      • Jo det är jag helt och hållet med på, att under sådan hög påfrestning som bankörning. Landvetter bilfirma utanför GBG gjorde ju oljebyte på min i våras, dock stod det inte vilken i papprena. Men jag ringde dem och fick faktiskt inte något rakt svar på vad de hade hällt i. Men någon som kan gissa sig till vad de har hällt i för märke? Jag har nämligen märkt att oljetrycket sjunker efter det att jag har kört 4-5 mil med rätt så mycket accerlationer. Dock höll den sig i topp ned till Skåne för några veckor sedan med jämn hastighet mellan 140-170km/h.
        Jag fick faktiskt tillfälle att ge den (som min brorsa brukar säga) lite havre, och passerade drygt 240 på mätaren innan jag var tvungen att blåsa av. Ju högre upp i hastighet jag kom desto mer tjöt det ifrån dörrlisten snett bakom över mig. Som ett visslande ljud, så det är nog inte riktigt tätt någonstans - då det inte lät något ifrån andra sidan.

        Per - Det var inte min mening att jämföra traktor och Fiat Utan jag ville bara säga att då var det inga problem. För det verkar ju inte finnas något dokumenterat problem med Biltemas oljor. Därför blir man ju lite konfundersam.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Sägs att Biltemas oljor är Statoil så helt kassa är de nog inte isf. Landvetter är ingen direkt entusiastverkstad så där kan det nog hällas i 5w-40 t.o.m.
          Brukar själv alltid byta oljor på beg bilar jag köpt, man vet aldrig...
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • Varken Lätta eller Bregott är smör, det är margarin och det är skillnad på margarin och smör precis som motorolja Ja, jag vet jag är petig nu men testa gärna Biltema olja och återkom med resultat. Kör gärna lite hårdare med oljan du har nu och håll koll på oljetrycket och så för att sedan ser hur det känns och ser ut på mätaren med Biltemas olja. Våga vinna!
            Kör tyskt, drömmer om italienskt

            Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

            Comment


            • Originally posted by per View Post
              Sägs att Biltemas oljor är Statoil så helt kassa är de nog inte isf. Landvetter är ingen direkt entusiastverkstad så där kan det nog hällas i 5w-40 t.o.m.
              Brukar själv alltid byta oljor på beg bilar jag köpt, man vet aldrig...
              Ja, det ska vara Statoil. Okej okej.
              Ja på tal om det, när jag har bytt olja innan så har jag ju bara kört upp bilen på ett par plankor och sen krypit under o lossat filtret. Men nu är ju bilen så låg och jag vet inte exakt var filtret sitter. Så första gången har jag tänkt att åka ut till en mek så han kan hissa bilen och fixa det. Hur gör ni?

              - - - Updated - - -

              Originally posted by 84jr0 View Post
              Varken Lätta eller Bregott är smör, det är margarin och det är skillnad på margarin och smör precis som motorolja Ja, jag vet jag är petig nu men testa gärna Biltema olja och återkom med resultat. Kör gärna lite hårdare med oljan du har nu och håll koll på oljetrycket och så för att sedan ser hur det känns och ser ut på mätaren med Biltemas olja. Våga vinna!
              Haha nä men båda är ju margarin då då, så samma sak. Det var inte meningen att skilja på smör och margarin. Ja det är ju det jag skulle vilja göra. Hur som helst så lär ju inte motorn haverera. Men om det skulle vara sjunkande oljetryck så blir ju oljan väldigt dyr om jag ska köpa först Biltema och sen Mobil1, vilket är = resultatet av dumsnål.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Originally posted by Fredriksda View Post
                Ja, det ska vara Statoil. Okej okej.
                Ja på tal om det, när jag har bytt olja innan så har jag ju bara kört upp bilen på ett par plankor och sen krypit under o lossat filtret. Men nu är ju bilen så låg och jag vet inte exakt var filtret sitter. Så första gången har jag tänkt att åka ut till en mek så han kan hissa bilen och fixa det. Hur gör ni?

                - - - Updated - - -



                Haha nä men båda är ju margarin då då, så samma sak. Det var inte meningen att skilja på smör och margarin. Ja det är ju det jag skulle vilja göra. Hur som helst så lär ju inte motorn haverera. Men om det skulle vara sjunkande oljetryck så blir ju oljan väldigt dyr om jag ska köpa först Biltema och sen Mobil1, vilket är = resultatet av dumsnål.
                När du ändå är på Biltema och handlar så köp en sån här om du redan inte har en: http://www.biltema.se/sv/Bil---MC/Bi...re-2000017006/ för annars får du inte loss oljefiltret om du tänker göra det själv. Den där avdragaren med kedja och annat funkar inte då det är trångt. Avtappningspluggen är insexa, storlek har jag inte i huvudet så den kan vara bra att ha med sig.

                När du ändå har Biltema oljan i kolla om oljeförbrukningen förändras något mot vad du har idag. Jag är som sagt nyfiken på skillnaden, oljetryck och förbrukning är intressant.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Okej tack! Då får jag inhandla en sådan. Fan Biltema skulle ha en onlineshop.

                  Som sagt så vet jag ju inte vad som är i nu, så vet inte vad jag jämför emot. Men så nöjd som Freddan är med Mobil1, så antar jag att den är perfekt hela tiden. Aldrig sjunkande oljetryck och normal oljeförbrukning.
                  Så kan jag ju se om Biltemas inte är "perfekt", då vet jag ju till 100% sen om Biltema är bra eller inte på dem områdena i alla fall.
                  Då ska jag bara inhandla lite olja och sen invänta mitt filter så kan jag åka och byta det sen. Jag återkommer med besked, var så säkra!
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Oljeförbrukningen beror inte på oljan dock.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Njae, Bregott är faktiskt till största delen smör med tillsatt rapsolja för bredbarheten. Övriga bordsmargariner har däremot i allmänhet inte varit i närheten av riktigt smör.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • Den här diskussionen spårar ur om vi ska börja snacka smör också. Trodde att bregott också var margarin men fel av mig då.

                        Per, både ja och nej skulle jag säga beroende på körstil och om oljan kan hålla viskositeten vid hög värme som beror på körningen.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Jag kör med Mobil1 5w-50 och är hur nöjd som helst.
                          Testade en sommar med en annan olja, samma prisklass och helt okej kvalite - men den oljan klarade inte av att hålla uppe oljetrycket lika bra.
                          Så sommaren efter, med Mobil1 i igen, så fungerade det prima igen och oljetrycket var finfin, hela tiden!
                          Och mobil1 oljan ser fräschare ut när man byter den (trots att ja enbart kör ca.500 mil per år och byter varje år!)
                          Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                          Comment


                          • Originally posted by per View Post
                            Oljeförbrukningen beror inte på oljan dock.
                            Precis, det finns ett antal kända oljeläckagekällor som man råkar ut för som Coupéägare. Alla går att åtgärda och kostar oftast småpengar men kan kräva en del tid.
                            Verifiera att du inte har oljeslabb runt motorn innan du börjar mäta något vetenskapligt.

                            Med vänlig hälsning
                            Goran
                            Sportbilshistoria:
                            12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                            08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                            06-10 Porsche 924 N/A -83
                            01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                            97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                            Comment


                            • Originally posted by TurboB View Post
                              Njae, Bregott är faktiskt till största delen smör med tillsatt rapsolja för bredbarheten. Övriga bordsmargariner har däremot i allmänhet inte varit i närheten av riktigt smör.
                              Haha, det var en jämförelse grabbar :P

                              - - - Updated - - -

                              Originally posted by 84jr0 View Post
                              Den här diskussionen spårar ur om vi ska börja snacka smör också. Trodde att bregott också var margarin men fel av mig då.
                              Haha ja men ett gott skratt är aldrig fel

                              - - - Updated - - -

                              Originally posted by Dice View Post
                              Jag kör med Mobil1 5w-50 och är hur nöjd som helst.
                              Testade en sommar med en annan olja, samma prisklass och helt okej kvalite - men den oljan klarade inte av att hålla uppe oljetrycket lika bra.
                              Så sommaren efter, med Mobil1 i igen, så fungerade det prima igen och oljetrycket var finfin, hela tiden!
                              Och mobil1 oljan ser fräschare ut när man byter den (trots att ja enbart kör ca.500 mil per år och byter varje år!)
                              Vad körde du med för olja när du bytte då?
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment


                              • Originally posted by Fredriksda View Post
                                Vad körde du med för olja när du bytte då?
                                Jag testade Liqui Moly, helt ok olja från Tysk tillverkare.
                                Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                                Comment

                                Working...
                                X