Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Hade ett själv när jag har originalturbon, funkade finfint. Det är f.ö. "originalet" som t.ex alla GTEC-chippen baserades på.
    Argenta 120ie -85
    Alfa 75 3.0V6 -90
    BMW Z4M Coupe -06
    BMW 118dM -10
    Coupe 20VT -98 RIP
    125 Special -72 RIP

    Comment


    • Originally posted by per View Post
      Hade ett själv när jag har originalturbon, funkade finfint. Det är f.ö. "originalet" som t.ex alla GTEC-chippen baserades på.
      Okej vad bra! Ingen fara när det börjar bli "gammalt"? Oavsett chip i ren allmänhet.
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • Jo om man inte sköter servicen men det gör ju du.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Okej tack Per

          Nu när jag har fått ordning på allt, vad det i alla fall känns som, så har jag börjat planera lite. Sen kan dessa planer ändra sig lite om något annat dyrare går sönder på bilen. Men i alla fall, tänkte de kunde vara roligt att presentera mina planer. Så kan ni ju rekommendera andra saker i samband med dessa byten/uppgraderingar eller så

          2015: inget nytt egentligen, utan bara bytt ut dåliga grejer och allmän återställning för ögats skull.
          2015/16 vintern: Nya tändstift, är faktiskt beställda. Jag hade dock så svårt att hitta ett försäljningsställe, så jag har beställt dessa ifrån en väldigt osäker hemsida. Så är väl risk att de pengarna brinner inne, känns det som nu. Men var köpte ni dem? NGK BKUR7ET.
          Ny ljuddämpare och slutrör - det är det enda på bilen som inte ser fräscht ut. Men inget fel på det i nuläget.
          2016: Bilstein B6 dämpare bak, vi konstaterade att det räcker nog med att byta där bak. Det är ju där det "guppar" plus att det känns redan stenhårt där fram. Till en början blir det bara bak i alla fall. Jag får utvärdera det lite.
          Forgedump - Någon länk på varifrån man köpa dessa? Jag verkar ha uppenbara problem att hitta något på Google.
          2017: FMIC
          2017/2018->.. Förhoppningsvis början på lite effekt uppgraderingar.

          Vad och när (vilken effekt) är det dags att börja tänka på uppgraderingar för stabilisering? Stag, krängninghämmare.. you name it. Priser?

          Hälsningar Fredde
          Last edited by Fredriksda; 16 September 2015, 10:20.
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • Har du stenhård fjädring är problemet originaldämparna. Med sänkfjädrar ligger de i maxlastläge, Bilstein fram blir mkt mjukare.
            Argenta 120ie -85
            Alfa 75 3.0V6 -90
            BMW Z4M Coupe -06
            BMW 118dM -10
            Coupe 20VT -98 RIP
            125 Special -72 RIP

            Comment


            • Jag kanske tog i lite när jag skrev stenhård Det var mest i jämförelse mot där bak. Som menat, jag kanske blir så sugen att jag byter där fram sen med. I slutändan blir det nog så i vilket fall.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Om något rostar på coupen så är det just slutröret och blir det kex där så går det inte att laga på snyggt sätt. Mellandämparen sitter med bakre dämparen och sist jag kollade så kostade den halva priset mot en rostfri variant som Blueflame fast då fick man hela systemet från turbon och bak. Väl investerade pengar tycker jag. Hade hellre lagt pengar på rostfritt avgassystem än lappa ihop befintliga och köpt fmic.

                PS Hade nog skippat dumpventilen också om pengarna inte räcker till för det är ändå ca 1400kr som du kan lägga på dämpare istället. För med din setup klarar du dig gott och väl med originaldumpen.
                Last edited by 84jr0; 15 September 2015, 15:41.
                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                Comment


                • Okej något att klura på då med andra ord. För så som det såg ut, så tyckte jag mig se att man bara kunde byta bakre dämparen och slutröret då. Känns ju lite väl att byta hela huset om det är tv:n det är fel på. Jag ska fundera på det.

                  Jag kommer ju ändå att få byta dump någon gång sen, så tänkte jag kunde få något som glänste i motorutrymmet också
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Om du tänker så med huset så ska du inte byta varken dumpen eller till fmic för det är inget fel på de. Du kommer känna mest skillnad med nya dämpare och med blueflame systemet kommer det vara roligare att gasa.
                    Kör tyskt, drömmer om italienskt

                    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                    Comment


                    • Väldigt dåligt exempel faktiskt Men jag håller med dig, det var mest för att förberedda inför framtiden.
                      Angående blueflame systemet, vad kostar ett sådant system? Bara på namnet så låter det dyrt Jag tänkte ju annars att man skulle byta ljuddämparen och slutröret mot något universalt rostfritt. Då jag kanske kommit undan billigt. Bara för att slippa se början på rosten. Men i det långa loppet så är jag helt med på din idé.
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Tror att det kostar runt 7 kakor inkl katalysator för komplett system.
                        Kör tyskt, drömmer om italienskt

                        Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                        Comment


                        • Blueflame tillverkar inte längre avgassystem till Fiat Coupé. Vad jag kan se på deras hemsida så har de enbart system till mc.
                          Se http://www.blueflameperformance.com/. Byt från kat och bakåt. Ferrita gör fina grejer

                          Forgedump hittar man bl.a. här http://www.forgemotorsport.co.uk/Tur...duct--756.html

                          Tändstift kan man köpa här http://www.sparkplugs.co.uk/ngk-spark-plug-bkur7et eller prova www.ebay.de
                          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                          Min projekttråd - 19T
                          Min Youtube kanal
                          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                          Comment


                          • Supersprint och Ragazzon gör avgas till Coupen, det går att köpa lösa delar, ex bakre dämpare om du inte vill byta allt.

                            Tex: http://www.supersprint.com/ww-en/fia...409-v2.aspx#!/
                            Last edited by Ante; 15 September 2015, 20:40.
                            Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                            Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                            Comment


                            • Ja det var mest att jag inte ville ha det som en större investering just nu. Utan lösa det på ett billigare sätt. Men skiljer det 2tkr så spelar det ju ingen större roll. Jag är ju inte fattig. Men det är ju trots allt lite av en hobby och det får ju inte kosta hur mycket som helst. Finns ju andra grejer att lägga pengar på med

                              Tack för länkarna Freddan, Perfecto!
                              - Ja det såg ju mörkt ut för Blueflame. Har du någon vettig länk till Ferrita prylarna? (Gärna en länk direkt till produkten som jag ska ha) Så slipper jag fråga om det sen med, om du orkar

                              Ante, okej tack. Jag ska kika på det och helt enkelt se lite vad det kostar att göra de olika bytena.
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment


                              • Blueflame var mest prisvärt på den tiden jag kollade. Tror att jag fick betala runt 5500kr exkl katalysator som jag hängde på senare. Då hade inte Ferrita färdiga system och byggde på plats och kalaset kostade runt 12k. Supersprint är fina grejer men brukar vara dyra, minns inte priser sist jag kollade. Ragazzon hade humana priser vill jag minnas.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X