Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by winroth View Post
    Är SIP den fackliga termen på öppet luftfilter monterat på en bit rör?
    Vet inte vem som "uppfann" SIP. Var väl i samband med att man monterade en frontmatad IC och såg att man kunde flytta luftfiltret till en lägre position. Mitt rör är köpt från Pro Alloy. De tog fram cylinder- och konformade rör i samband med att de introducerade FMIC kit till Coupén (såldes 2006).

    Click image for larger version

Name:	8773-83794.jpg
Views:	1
Size:	19.2 KB
ID:	252621

    Röret (cylinderformat) i bilden är på 3". De konade rören var 3" till 2.5". Du ser att de (Pro Alloy) även lagt till anslutningar på röret för dump, vevhusventilation och pierburgventil.

    Fler bilder på SIP finns här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...ll=1#post93333. Se post #64 och #65
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Haha ja tjenare va trångt det är! Det var en stor fördel med de raka rören ifrån Pro Alloy, att det är anpassat för 20vt. Inte så farligt dyrt heller.
      Och jag tänker också "när man ändå har allt nere". Men den stora frågan som jag inte riktigt fått svar på är: blir inte luftfiltret onaturligt skitigt när det sitter där? vad har du gjort åt det?
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • Straight Induction Pipe.
        Funkar bara ihop med FMIC och då bör man stänga sidointaget i stötfångaren mot väta etc. Kall luft finns ändå.
        Oljan i slangarna kommer från vevhusventilationen pga av ovan nämnda orsaker tidigare i tråden.
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Okej, ja det låter vettigt.
          Kan jag göra något åt det? Eller är det bara att leva med det? Måste förresten den slangen vara ett slutet system? Kan inte den bara hänga någonstans så man slipper få in geggan i insuget?
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • Originally posted by Fredriksda View Post
            Haha ja tjenare va trångt det är! Det var en stor fördel med de raka rören ifrån Pro Alloy, att det är anpassat för 20vt. Inte så farligt dyrt heller.
            Och jag tänker också "när man ändå har allt nere". Men den stora frågan som jag inte riktigt fått svar på är: blir inte luftfiltret onaturligt skitigt när det sitter där? vad har du gjort åt det?
            Jag har inte gjort någonting vad gäller avskärmning.
            Det kanske passerar lite mer skit där det sitter nu jämfört med din position ovanför hjulhuset. Jag har testat konfilter från Apexi och Biltema. Just nu nyttjar jag ett King Dragon filter (som jag rengör en gång per år). Har inte märkt någon större skillnad på dom. Det har funkat bra i 9 år.
            Last edited by Freddan72; 19 September 2016, 15:15.
            Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
            Min projekttråd - 19T
            Min Youtube kanal
            >>>HK listan - missa inte den!!<<<
            Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

            Comment


            • Jag gillar Pers idé om att bygga in filtret, men känns på något sätt bättre om de blir free flow. Jag får fundera, med tanke på att jag bara kör när det är sol och mina få mil/år så spelar det kanske inget jättestor roll iofs.
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • Vad gäller oljan i ditt insug så måste du kolla hela vevhusventilationen d.v.s. alla slangar och oljeavskiljaren.

                Se bild "Crank case vent" i tråden nedan

                http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...l=1#post149933
                Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                Min projekttråd - 19T
                Min Youtube kanal
                >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                Comment


                • Okej! Då ska jag göra det nästa gång
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Hur ser det ut i laddluftkylaren? Geggigt där med?
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • Som jag skrev ovan Haha, det var geggigt I inloppet men utloppet var nästan ingenting. Ytterst lite.

                      EDIT: Är det någon som vet vad det är för mojäng på bild nr 3 I post #563?
                      Last edited by Fredriksda; 20 September 2016, 13:43.
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Nu så, nu är allt nedmonterat!

                        Greger, you called it! Så jag tog faktiskt bort kylarröret, lite pilligt men det gick.
                        Och tack för tipset om verktyget Freddan, hade inte gått utan. Nu sitter både kylaren och DP kvar

                        Click image for larger version

Name:	20160922_191831.jpg
Views:	1
Size:	97.8 KB
ID:	252657Click image for larger version

Name:	20160922_192711.jpg
Views:	1
Size:	91.8 KB
ID:	252658

                        Jag fick enbart ett problem som tog lite längre tid idag, en satans tråkig mutter till grenröret på undersidan. Så fick ta till det tunga artilleriet!
                        Click image for larger version

Name:	20160922_214151.jpg
Views:	1
Size:	60.4 KB
ID:	252659Click image for larger version

Name:	20160922_214158.jpg
Views:	1
Size:	101.1 KB
ID:	252660Click image for larger version

Name:	20160922_214204.jpg
Views:	1
Size:	125.6 KB
ID:	252661Click image for larger version

Name:	20160922_214237.jpg
Views:	1
Size:	74.3 KB
ID:	252662

                        Frågor:
                        1. Ser inte turbon bra ut? Om man spontant bara kollar på den, så är allt torrt och fint även i DP och utgång ur grenröret.
                        2. Vad kommer då all jäkla rök i avgaset ifrån? Dels blåröken samt all den vita mängden? Säg inget jag inte vill höra
                        3. Tog mig 5 min och låg och kika på hur vevhusventilationen gick, jag är relativt säker att det inte går att fixa underifrån och jag är nästan 100 säker på att det inte går att ta uppifrån. Utan att ta den hela insuget och allt. Är jag dum eller har jag rätt?
                        Last edited by Fredriksda; 22 September 2016, 22:36.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Det där trånga motorrummet har fått höra kan jag lova! haha
                          Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                          Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                          Comment


                          • Originally posted by Fredriksda View Post
                            Frågor:
                            1. Ser inte turbon bra ut? Om man spontant bara kollar på den, så är allt torrt och fint även i DP och utgång ur grenröret.
                            2. Vad kommer då all jäkla rök i avgaset ifrån? Dels blåröken samt all den vita mängden? Säg inget jag inte vill höra
                            3. Tog mig 5 min och låg och kika på hur vevhusventilationen gick, jag är relativt säker att det inte går att fixa underifrån och jag är nästan 100 säker på att det inte går att ta uppifrån. Utan att ta den hela insuget och allt. Är jag dum eller har jag rätt?
                            1. Din turbo ryker inte. Den skulle vara blankglaserad på utgångssidan i såna fall. Ser bra ut.
                            2. Har du provat att låta den gå länge typ 30-40 minuter för att se om den vita röken försvinner eller minskar. Finns det kondensvatten i kat och ljuddämpare tar det en evighet innan den ångat bort. Jag gissar att det tar en liten stund innan den vita röken blir som värst.

                            Blåröken: kan vara ventiltätningar, kompressionen kan vara bra även med en slitna oljeringar, kan vara vevhusventilationen som verkar åt båda hållen: den ska återföra oljedimma till återförbränning och samtidigt undvika övertryck i vevhuset vilket i båda fallen innebär förbränning av olja - en önskad och en oönskad effekt. Det går inte att unvika att det blir kladdigt i rören och ICn. Om det inte droppar olja ur slangarna kommer inte blåröken därifrån. Vevhusventilationen sköts av en plåtburk som sitter på baksidan av motorblocket.

                            Eller också är det så att toppen har slagit sig lite. Stållamellerna i topplockspackningen kanske inte håller tätt och det är svårt eller omöjligt att se på packningen att den skulle vara dålig.

                            Anledningen att jag skriver det här är att jag har haft exakt samma problem med min gröna 20vt. Den lade en Lützen-dimma över grannskapet.
                            Föregående vinter hade jag renoverat turbon, pga av ovanstående fenomen, som verkligen var kass och helt kladdat ner hela turbinsidan och downpipen i blank tjära, utan att röken försvann.
                            Det gick inte att se något fel på topplockspackingen och toppen var inte skevare än att den låg inom toleranserna. Trots det rök det.

                            Och lösning var: först provtryckning, sen omplaning av toppen, byte av topplockspackning med nya bultar. Hoppet svek när den började ryka kraftigt efter uppstarten men efter flera varmkörningar varav den sista i över 30 minuter så försvann sen röken och har inte återkommit. På något sätt så löste topp-jobbet problemet. Numera ryker den inte mer än alla 20vt.
                            Last edited by TurboB; 25 September 2016, 09:30.
                            Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                            Comment


                            • Originally posted by Torsten 20vt View Post
                              Det där trånga motorrummet har fått höra kan jag lova! haha
                              Haha, mjo. Men svordomar är till för att användas Gärna en såndär härlig ramsa också!
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment


                              • Originally posted by TurboB View Post
                                2. Har du provat att låta den gå länge typ 30-40 minuter för att se om den vita röken försvinner eller minskar. Finns det kondensvatten i kat och ljuddämpare tar det en evighet innan den ångat bort. Jag gissar att det tar en liten stund innan den vita röken blir som värst.

                                Blåröken: kan vara ventiltätningar, kompressionen kan vara bra även med en slitna oljeringar, kan vara vevhusventilationen som verkar åt båda hållen: den ska återföra oljedimma till återförbränning och samtidigt undvika övertryck i vevhuset vilket i båda fallen innebär förbränning av olja - en önskad och en oönskad effekt. Det går inte att unvika att det blir kladdigt i rören och ICn. Om det inte droppar olja ur slangarna kommer inte blåröken därifrån. Vevhusventilationen sköts av en plåtburk som sitter på baksidan av motorblocket.

                                Eller också är det så att toppen har slagit sig lite. Stållamellerna i topplockspackningen kanske inte håller tätt och det är svårt eller omöjligt att se på packningen att den skulle vara dålig.

                                Anledningen att jag skriver det här är att jag har haft exakt samma problem med min gröna 20vt. Den lade en Lützen-dimma över grannskapet.
                                Föregående vinter hade jag renoverat turbon, pga av ovanstående fenomen, som verkligen var kass och helt kladdat ner hela turbinsidan och downpipen i blank tjära, utan att röken försvann.
                                Det gick inte att se något fel på topplockspackingen och toppen var inte skevare än att den låg inom toleranserna. Trots det rök det.

                                Och lösning var: först provtryckning, sen omplaning av toppen, byte av topplockspackning med nya bultar. Hoppet svek när den började ryka kraftigt efter uppstarten men efter flera varmkörningar varav den sista i över 30 minuter så försvann sen röken och har inte återkommit. På något sätt så löste topp-jobbet problemet. Numera ryker den inte mer än alla 20vt.
                                Ja röken är som värst efter 5-7min och håller i sig. Fast när jag har kört den varm, 30+min så ryker den inte lika mycket. Det kan vara som så att det är lite fuktigt i garaget där jag är, så att nytt kondensvatten bildas mellan gångerna..

                                Jag ska fixa vevhusventilationen så gott jag kan, får hoppas det blir bättre. Annars finns det kanske inte så mycket att göra.
                                Jag har tänkt på topplockspackningen med. Frågan är vad det skulle kosta hos AutoAlfa i samband med kamremsbyte? Då är ju ändå remmarna av och allt. Bara lyfta toppen mer eller mindre då väl..
                                Kör just nu:
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                                Fiat Barchetta - 96
                                Fiat 127 1,05L - 77
                                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                                Comment

                                Working...
                                X