Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Fredriksda View Post
    Det jag köpte är 400*300*76. 3" anslutningar.
    PA Kittet är på 495mm x 300mm x 65mm

    Ser inte riktigt ditt problem med inloppet på kylet. PA kittet är mkt högre (+95 mm) så du borde ha utrymme för rör. Var har du satt det övre fästet?

    Mitt fäste ser du på denna bild: http://www1.garaget.org/gallery/arch...543_bkmtr8.jpg
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Nja, dítt är ju 95mm längre.. Du har ju mittenanslutning på inloppssidan, jag har nedre anslutning och med en 180graders silikonslang där så blev det inte alls bra. Det bygger för mycket på djupet och ju mer jag vrider slangen, ju lägre ner kommer röret.

      Jag har gjort ett hemmabygge gällande fästet, men jag har tightat till det, så jag förlorar inget I höjdled gentemot ditt (jag har för övrigt använt de två befintliga bultarna som sitter där vid huvlåset - men ska nog bygga om, blev inte så snyggt ). Jag har inspekterat dina bilder väldigt noggrant Men jag chansade på att det skulle bli bra med nedre anslutningar, men jag hela tiden I bakhuvudet att det fans en riktigt bra anledning till att PA har en mittenanslutning på inloppssidan. Om jag skaffar en med mittanslutning så kan jag ju vrida 180graders slangen så att det inte bygger så mycket på djupet, om du är med på vad jag menar
      Last edited by Fredriksda; 11 November 2016, 09:35.
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • Sorry menade kortare. Tänkte på att du har mer utrymme mot tratten.

        Fattar inte varför du inte kan ha 180 graders böjen horisontell. Vad är det som krockar?
        Att du får ta bort lite material från hasplasten är väl ingen större grej
        Last edited by Freddan72; 11 November 2016, 09:56.
        Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
        Min projekttråd - 19T
        Min Youtube kanal
        >>>HK listan - missa inte den!!<<<
        Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

        Comment


        • Ja jo men mer utrymme emot tratten (luftkanal till oljekyl?) har jag. Men det hjälper inte

          AC-kylen är i vägen Det finns inte en chans, jag lovar. På PA-kittet så har du en redan krökt ingång vilket gör att du klarar dig med en 90/60graders? böj, vilket inte alls bygger på djupet. Vilket innebär att du kan gå riktigt tight mot IC:n. Men jag inte är inte helt hundra på hur långt ner det kommer hänga nu, bilen är upphissad och det är svårt att avgöra, det kanske går eller så går det inte, dåligt blir det i vart fall

          EDIT: Det kommer I vilket fall bli bra mycket bättre med mittanslutning. Det nästan lite ironiska är att anledningen till att jag inte köpte mittanslutning ifrån början var för att de där metallsakerna var ivägen. Men dem var jag ju tvungen att såga bort i vilket fall. Alltså de där som hänger ner och man skruvar ?hasplåten i?. Mhm komiskt, man lär sig i alla fall. Tråkigt att slänga iväg tusenlapparna bara.
          Last edited by Fredriksda; 11 November 2016, 11:27.
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • Åh.. Jag är så dum! Man kan ju också vrida på slangen så den går uppåt istället för neråt.

            Haha, mm, så kan det gå. Sen blir ju nästa fråga, tar jag "bort" för mycket av luftflödet till kylaren? Nu när det sitter ett tjockt jävla rör där istället.. Jaja det blir nästa problem

            Nu har jag beställt det sista (hoppas jag), för slutmonteringen. Nu har jag fått ihop det i teorin i alla fall, men i praktiken så vet i tusan. Så många olika vinklar det blir. Men jag har bara mig själv att skylla, när man envisas med att få dit ett 3" system. De där extra 1,25centimetrarna som det bygger ut hela tiden gör att det blir snuskigt trångt. Haha ja, det är inte över än. Återkommer med komplett bildserie när (om) jag får ihop det.
            Kör just nu:
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
            Fiat Barchetta - 96
            Fiat 127 1,05L - 77
            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

            Comment


            • Teorin höll inte och jag fick tänka om, av en ren slump så hade jag sådan tur att allt gick att använda ändå. Fast det blev helt annorlunda gentemot originaltanken Men insuget är nu komplett och ihopkopplat!
              Bilder kommer så småningom.

              En annan fråga, är det någon som har en susning om vad denna lilla plast saken heter (eller var det går att köpa) som sitter på WG-armen, som gör att den armen inte kan hoppa bort?
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • låsbrickan? Biltema isf
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Ja précis, den som är u-formad. Jo jag har kollat där, men inte vetat vad jag skulle söka på.
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • De har hela lådor med låsbrickor i olika storlekar, universal. Tillverkat av inlåsta barn i norra Kina, 3kr.
                    Argenta 120ie -85
                    Alfa 75 3.0V6 -90
                    BMW Z4M Coupe -06
                    BMW 118dM -10
                    Coupe 20VT -98 RIP
                    125 Special -72 RIP

                    Comment


                    • Det du söker kallas för spårryttare, så vet du vad du skall googla på.
                      Har: Uno Turbo Mk1 -87 | Punto GT -95 | Panda -17
                      Har haft: Doblo Cargo Corto SX 1.3 MJ -11 | Coupe 20VT Plus -00 | Abarth Punto EVO -11 | Stilo 1.8 Multiwagon -05 | 126 Berlina -76 | Coupe 20VT LE -99 | Punto GT -95 | Coupe 20VT -99 | Uno Turbo Mk2 -90 | Lancia Dedra Integrale -94 | Strada TD70 -00 | Tipo 2.0 16V Mk2 -94 | Uno Turbo Mk1 -88 | Panda 1000 CL -87

                      Comment


                      • Originally posted by per View Post
                        Tillverkat av inlåsta barn i norra Kina, 3kr.
                        Haha! Vad tragiskt egentligen.

                        - - - Updated - - -

                        Originally posted by Ante View Post
                        Det du söker kallas för spårryttare, så vet du vad du skall googla på.
                        Tack du! Det är inget man räknar ut bara sådär.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Som flera av er redan säkert listat ut så kunde jag ju inte hålla mig när jag hade fått turbon. Så den monterades och allt vad det innebär. I med ny olja I motorn och ny kylvätska I systemet. Jag trodde då att jag kunde justera wg-armen I efterhand. Ni vet "det löser sig nog", i helvete heller att det gjorde Jag fick loss spårryttaren och skruvade in armen, men fick aldrig dit spårryttaren igen. Brände nog 3-4 timmar på att försöka få dit den, med diverse olika svordomsramsor.

                          I tisdags tröttnade jag och rev ner hela turbon igen och tryckte dit ryttaren (tog mindre än en minut med skiten i handen) och monterade dit den igen. Allt avklarades på 3,5h, väldigt nöjd faktiskt. Det enda tråkiga var väl kylarvätskan som rann ut över hela golvet.

                          Men men, är nu på god väg och inte allt för mycket kvar. Om allt går enligt plan så ska fronten och lysena dit på söndag + chippet och ev. provstart. Vi får se. Återkommer med bilder på hur du nu ser ut när fronten sitter på också.

                          Jag varnar för att det ser lite fast&furious ut under huven
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • Tråkigt mycket jag fick klippa sönder fronten. Syns förhoppningsvis inte alltför väl när bilen väl står på marken.

                            Såhär blev det i alla fall. Är inte hundra på om jag ska ja luftfiltret så, men detta blev den enkla lösning tills vidare i vart fall.

                            För trångt med 3"
                            Click image for larger version

Name:	20161121_223339.jpg
Views:	1
Size:	121.4 KB
ID:	252790

                            Click image for larger version

Name:	20161115_170635.jpg
Views:	1
Size:	91.2 KB
ID:	252786Click image for larger version

Name:	20161119_140826.jpg
Views:	1
Size:	95.3 KB
ID:	252787Click image for larger version

Name:	20161121_213021.jpg
Views:	1
Size:	85.0 KB
ID:	252788Click image for larger version

Name:	20161121_222959.jpg
Views:	1
Size:	98.2 KB
ID:	252789
                            Click image for larger version

Name:	20161123_212813.jpg
Views:	1
Size:	109.4 KB
ID:	252791Click image for larger version

Name:	20161123_225349.jpg
Views:	1
Size:	64.9 KB
ID:	252792Click image for larger version

Name:	20161211_185435.jpg
Views:	1
Size:	103.7 KB
ID:	252793Click image for larger version

Name:	20161211_185426.jpg
Views:	1
Size:	84.4 KB
ID:	252794

                            Nu är det bara byta chip och i med batteriet Det blir dock spännande med hasplåten, men det kan ju inte var mer jobb än med fronten.
                            Är riktigt sugen på en provstart!

                            (Det går att stänga huven, om någon undrar! )

                            Mvh
                            Fredde
                            Attached Files
                            Last edited by Fredriksda; 11 December 2016, 21:20.
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • Originally posted by Fredriksda View Post
                              [ATTACH=CONFIG]18941[/ATTACH]
                              Här var det rör

                              Har för mig att LMM kontakten ska sitta rakt upp (lodrätt) och inte i horisontellt (som man ser i bilden).

                              Nästa steg: uppstart. Jag håller tummarna och hoppas allt går bra!!
                              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                              Min projekttråd - 19T
                              Min Youtube kanal
                              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                              Comment


                              • Haha jo, det bara blev så
                                Okej! Fast den sitter ju horisontellt original? Nu sitter den förvisso inte helt plant, den lutar lite ned mot marken.
                                Jag får väl ändra det, är du helt säker på att den ska sitta "uppåt/lodrätt"? Så att om man ska lossa den så drar man kontakten uppåt.

                                EDIT: Ang. uppstart; min första tanke var att provstarta innan jag satte på fronten då du har varnat för dåliga klämmor. Jag "snålade" ju in på den posten, då jag tyckte 25-30kr på klämma var väldigt dyrt. Det blir ju ändå en del. Tänk om någon lossnar nu vid intercoolern! Då blir det extremt tråkigt. Men anledningen var också att jag ville sätta i lyktorna så man inte får något tråkigt felmeddelande sen (vore väl typiskt). O andra sidan kunde jag ju bara satt i kontakterna.. tänkte inte på de förrän just nu. Vi får se hur de håller.
                                Last edited by Fredriksda; 12 December 2016, 10:20. Reason: Uppstart
                                Kör just nu:
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                                Fiat Barchetta - 96
                                Fiat 127 1,05L - 77
                                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                                Comment

                                Working...
                                X