Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Originally posted by Fredriksda View Post
    Haha jo, det bara blev så
    Okej! Fast den sitter ju horisontellt original? Nu sitter den förvisso inte helt plant, den lutar lite ned mot marken.
    Jag får väl ändra det, är du helt säker på att den ska sitta "uppåt/lodrätt"? Så att om man ska lossa den så drar man kontakten uppåt.

    EDIT: Ang. uppstart; min första tanke var att provstarta innan jag satte på fronten då du har varnat för dåliga klämmor. Jag "snålade" ju in på den posten, då jag tyckte 25-30kr på klämma var väldigt dyrt. Det blir ju ändå en del. Tänk om någon lossnar nu vid intercoolern! Då blir det extremt tråkigt. Men anledningen var också att jag ville sätta i lyktorna så man inte får något tråkigt felmeddelande sen (vore väl typiskt). O andra sidan kunde jag ju bara satt i kontakterna.. tänkte inte på de förrän just nu. Vi får se hur de håller.
    Jag har för mig att Per fick problem och det blev bättre efter att ha vridit den uppåt
    Per får fylla i om det stämmer........

    Bra idé att inte sätta på fronten. Jag monterade ju på allt och skjöt av en slang när jag var ute och provkörde. Var inte helt lätt att få på slangen

    Har du en bild på fronten?
    Last edited by Freddan72; 12 December 2016, 13:20.
    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
    Min projekttråd - 19T
    Min Youtube kanal
    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

    Comment


    • Okej får vänta på Per då

      Jo, men nu sitter den där så vi får se

      Du menar på det som jag har klippt bort? Nä usch, ville inte se det en gång till.. Tur att grillen täcker enda ut, har säkert klippt bort 10-12 cm där.
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • Hehe ok jag testade ett antal varianter innan jag hittade den bästa kombinationen: böj EFTER luftmassemätaren samt horisontellt mätelement på denna.
        På bilden syns även stänkskydd mot direkt vattensprut från hjulet.

        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	95.4 KB
ID:	252795

        Innan hade jag även filtret uppe på hjulhuset som du men det gav längre spoolup och mer oljud.

        Click image for larger version

Name:	56.jpg
Views:	2
Size:	131.4 KB
ID:	252796

        Sidan här: http://sfk.ibk.se/forum/showthread.p...yte-m-m/page32
        Argenta 120ie -85
        Alfa 75 3.0V6 -90
        BMW Z4M Coupe -06
        BMW 118dM -10
        Coupe 20VT -98 RIP
        125 Special -72 RIP

        Comment


        • Okej! Jag har bara rakt efter lmm, så vi får se. Men horisontell, ok! Då får jag vrida upp den något bara. Så får vi se sen.
          Sladden till lmm är ju så kort med, så jag kan inte dra den mycket längre. Hoppas att det blir bra genom att bara vrida lite då.

          Tack Per!
          Kör just nu:
          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
          Fiat Barchetta - 96
          Fiat 127 1,05L - 77
          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

          Comment


          • Varför startar hon inte?

            Tjena,

            Då var det dags, nya chippet installerat och provstart väntade.
            Jag drog ut relät för bränslet framför ECU:n och drog ut tändkablarna och körde upp oljetrycket.

            I med tändkablarna och relät igen, vrider på nyckeln och då började fläktarna leva hejvilt på tändningen samtidigt som det knäppte (precis som om de slog till och från) ur reläna ifrån framför ECU:n samt någonstans i motorutrymmet, lät grovt som om det kom ifrån de reläna närmast ratten så att säga i motorutrymmet. I samband med knäppandet ifrån bränslerelät så blinkade spridarlampan i takt Vad i helvete? Bilen startade alltså aldrig.

            Min första tanke var då att motorn saknade bränsle?

            Jag bytte soppafilter (något med detta att göra?) efter avställning annars har jag inte gjort mer än att byta chippet heller. Jag antar att det är såhär (se bild) jag monterar det? Och inte plockar bort själva plastbiten där det står FC på och stoppar i... Det enda som hände i och för sig när jag tryckte i chippet var att jag råkade trycka på just FC biten och tryckte ner chippet cirka 1mm, spelar det någon roll?

            Jag behöver lite hjälp.

            Click image for larger version

Name:	20161218_143215[1].jpg
Views:	1
Size:	119.4 KB
ID:	252805
            Kör just nu:
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
            Fiat Barchetta - 96
            Fiat 127 1,05L - 77
            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

            Comment


            • Är batteriet fulladdat?

              Glömde att säga att min kontakt till LMM är rakt uppåt. Så läget på den verkar inte spela så stor roll.
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Kolla med Leighton först o främst, och även dubbelkolla att reläet och tändkablarna sitter som de ska igen. (förstod inte riktigt varför du rört dessa? Varför inte bara dra huvudsäkringen för ECU (motorrummet) om du inte vill ha soppa?)
                Argenta 120ie -85
                Alfa 75 3.0V6 -90
                BMW Z4M Coupe -06
                BMW 118dM -10
                Coupe 20VT -98 RIP
                125 Special -72 RIP

                Comment


                • Originally posted by Freddan72 View Post
                  Är batteriet fulladdat?

                  Glömde att säga att min kontakt till LMM är rakt uppåt. Så läget på den verkar inte spela så stor roll.
                  Yes, batteriet kom direct ifrån laddning. Startmotorn snurrade på för full fart, men det tände aldrig.

                  - - - Updated - - -

                  Originally posted by per View Post
                  Kolla med Leighton först o främst, och även dubbelkolla att reläet och tändkablarna sitter som de ska igen. (förstod inte riktigt varför du rört dessa? Varför inte bara dra huvudsäkringen för ECU (motorrummet) om du inte vill ha soppa?)
                  Yes okej! Jo, jag dubbelkollade det igen, kan inte sitta på så många olika sätt än på 1 sätt heller. Helt ärligt Per? Jag visste inte att man kunde göra så haha.
                  Jag gjorde likadant när jag gjorde komptestet och då var det inga problem..
                  Kör just nu:
                  Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                  Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                  Fiat Barchetta - 96
                  Fiat 127 1,05L - 77
                  Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                  Comment


                  • Har du testat med ett annat chip?
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • Jag tänkte på det igår, men hade tyvärr det andra hemma då. Men jag ska testa det nästa gång jag åker ner, för att eventuellt kunna utesluta det.
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Har nu vart nere en sväng och tror ni inte den startar med icke-FC-Chippet? Å andra sidan så har jag ju rört så mycket annat..
                        Förvånad trots allt att den startade direkt, så ville jag inte stänga av den. Så tänkte då göra steg 2 i luftningen av kylvätskan. Öppnade första, fasen va luft det kom! Jäkla vad nervös jag blev när det står som det står i den instruktionen (att hans motor smälte), så jag får samla lite mod igen

                        Jag får se vad Leighton säger, det enda som jag råkade göra var ju att trycka ner själva chippet ca 1mm av misstag. We'll see.

                        EDIT: Förresten Per, vad är detta på bilden som det går sladdar till ovanför luftfiltret samt några sladdar till någon magnet ser det ut som?? Eller har detta något med larmet att göra?
                        [QUOTE=per;155078]
                        Click image for larger version

Name:	image.jpg
Views:	2
Size:	95.4 KB
ID:	252795
                        Last edited by Fredriksda; 4 January 2017, 08:08.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • Yes och vad sugen man blev på att ta ut den o köra!

                          84:an länkade en annan som jag följde. I princip samma sak som denna fast han öppnar varje bleed valve en gång till när motorn blir lite varm. Och då kom det massa luft igen ifrån kylaren.. därav blev jag nervös Trodde inte det var något kvar.
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • Jo man får öppna alla nipplar igen efter att motorn blivit genomvarm.
                            Tre på äldre Coupeer, två på din som sagt.
                            Argenta 120ie -85
                            Alfa 75 3.0V6 -90
                            BMW Z4M Coupe -06
                            BMW 118dM -10
                            Coupe 20VT -98 RIP
                            125 Special -72 RIP

                            Comment


                            • Yes, får ta och köra den varm när jag får FC-chippet att funka. Jag sa inte att jag hade råkat trycka ner chippet lite när jag frågade Leighton, men han skrev att chippet absolut inte får tryckas ner (som en av flera möjliga anledningar) Det kan leda till det här uppförandet.
                              Det kändes positivt, så sätt, så nu har lyckats pilla upp det i position och ska ta en sväng ner till garaget och testa på söndag. Fingers crossed.

                              En annan fråga som dök upp nu när jag såg Bojkes senaste bilder (dubbelkollade också emot Gorans bil och han har samma), vad är detta på bilden nedan och framförallt vad är det till?
                              Jag lånar din bild Goran, hoppas det är okej. Jag saknar nämligen detta.

                              Click image for larger version

Name:	Coupe.jpg
Views:	1
Size:	91.0 KB
ID:	252826
                              Kör just nu:
                              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                              Fiat Barchetta - 96
                              Fiat 127 1,05L - 77
                              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                              Comment

                              Working...
                              X