Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • #76
    Originally posted by Fredriksda View Post
    De Wolfrace var riktigt snygga, ganska exakt vad jag hade tänkt mig.
    Tack för infon om hjulinställningen (trodde det var kopplat till däcken på något sätt.)
    Hade ju vart trevligt att gå upp en tum eller två, ska fundera på det.



    Okej, a dessa klamrar verkar inte finnas kvar. Men men, tack för svaret.

    ---------

    Ska åka ner till stan på måndag och kolla vad de kan erbjuda lite o hit dit. Som du 84jr0 beskrev, så var det just brembo-oken jag funderade på. De är lite i vägen, vilket begränsar urvalet något.
    Du kanske blandar ihop hjulinställning med hjulbalansering. Sistnämnda måste man göra när man kränger om däck på fälg.
    Kör tyskt, drömmer om italienskt

    Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

    Comment


    • #77
      Nä det har jag koll på.
      Kör just nu:
      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
      Fiat Barchetta - 96
      Fiat 127 1,05L - 77
      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

      Comment


      • #78
        Har i nästa vecka tänkt att beställa ett oljefilter (som freddan rekommenderade) och ett nytt luftfilter. Ge gärna ett konkret svar på att; det ska du ha!

        Fredde
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • #79
          Fick du med original luftfilterbox?
          Vad är det för filter som sitter där idag (på sidan 1 kan man se ett konfilter).

          Vet du när senaste storservicen gjordes på bilen?
          Last edited by Freddan72; 22 August 2015, 09:52. Reason: Service
          Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
          Min projekttråd - 19T
          Min Youtube kanal
          >>>HK listan - missa inte den!!<<<
          Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

          Comment


          • #80
            Originally posted by Freddan72 View Post
            Fick du med original luftfilterbox?
            Vad är det för filter som sitter där idag (på sidan 1 kan man se ett konfilter).

            Vet du när senaste storservicen gjordes på bilen?
            Nej jag fick inte med original luftfilterboxen.
            Jag tror det är exakt detta luftfilter som sitter i: http://www.streetperformance.se/aem-dryflow-5-/9149-0
            Fast det kanske räcker med att rengöra det.

            Om det är detta du menar som storservice: kamremsats, olja + filter, tändstift - så är de gjort 19/5 2015. Så det är ju ganska precis nyss.
            Last edited by Fredriksda; 22 August 2015, 11:07.
            Kör just nu:
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
            Fiat Barchetta - 96
            Fiat 127 1,05L - 77
            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

            Comment


            • #81
              Okej grabbar, idag inhandlas nya gasfjädrar (Tack Goran). Efter återigen 2 timmars arbete så är de äntligen på plats. Denna gången var det dock inte mitt fel, utan en utav fjädrarna var lite felkonstruerad. Jag har 4 mil till Biltema och jag gillar att modifiera grejer. Så snål som man är för o slippa bensinkostnaden så lyckades jag fixa till det någorlunda. Får förmodligen göra en efterkontroll sen senare någon dag när jag orkar. Är vansinnig förtillfället Ett par bilder:Click image for larger version

Name:	DSCN5387.jpg
Views:	1
Size:	141.1 KB
ID:	251574Click image for larger version

Name:	DSCN5389.jpg
Views:	1
Size:	131.5 KB
ID:	251575
              Kör just nu:
              Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
              Fiat Coupe 20VT Plus - 99
              Fiat Barchetta - 96
              Fiat 127 1,05L - 77
              Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

              Comment


              • #82
                Klart elegantare. Jag bytte mina på 5 minuter på Biltemas parkering med lite hjälp av en medhavd större skruvmejsel. Behövdes för att snäppa av de gamla gasfjädrarna.
                Bråkar bilen med dig?

                Med vänlig hälsning,
                Goran
                Sportbilshistoria:
                12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                06-10 Porsche 924 N/A -83
                01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                Comment


                • #83
                  Bra att man servar bilen med olja och filter men många gånger missar man att byta kylvätska vilket lär vara gjort på din bil då kamremmen byttes. Man glömmer bort bromsvätska som borde bytas vartannat år. Då har man komplett storservice.
                  Kör tyskt, drömmer om italienskt

                  Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                  Comment


                  • #84
                    Aemfiltret kan du göra rent. Finns film på Youtube hur du fixar det.
                    Bränslefilter och kupéfilter är också bra att byta.

                    På sidan 138-139 i instruktionsboken finns serviceschema.
                    Last edited by Freddan72; 22 August 2015, 19:05.
                    Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
                    Min projekttråd - 19T
                    Min Youtube kanal
                    >>>HK listan - missa inte den!!<<<
                    Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

                    Comment


                    • #85
                      tecnomagnesio tm light 18x7.5 heter mina fälgar.. Köpte dom på ralphs däck för några år sedan, tror inte han säljer något mer av dom, men dom är 4x100 och jag kör med flytande kona bak med navring, funkar svin bra!
                      Fram pga brembo ok fick jag ha en 6 mm spacer, hade räckt med 3mm men då fanns det inte navcentrering.

                      Vet inte vart dom finns att köpa från en pålitlig sida men tar du kontakt med nån däckfirma så löser dom säkert hem dom! 1995:- ordinarie pris mina 995:-

                      Om du inte är skeptisk emot att bygga om med spacers och ändra bultmönstret så är det ett alternativ fast kanske inte så smidigt trotts allt, kan tillkomma lite mod på skärmkanter osv, med tanke på att du behöver nog minst bygga ut 20mm "kan ha fel" men alternativet finns! =) Lycka till
                      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                      Comment


                      • #86
                        Originally posted by Goc924 View Post
                        Klart elegantare. Jag bytte mina på 5 minuter på Biltemas parkering med lite hjälp av en medhavd större skruvmejsel. Behövdes för att snäppa av de gamla gasfjädrarna.
                        Bråkar bilen med dig?

                        Med vänlig hälsning,
                        Goran
                        Tack visste att du skulle gilla de nja inte bilen enbart, alltid är det nåt, svårt att hitta verktyg i garaget eller något annat strul. Jag har inget emot att det tar tid, men enkla grejer som det här borde inte ta tid sa ja, lite ändå.

                        - - - Updated - - -

                        Originally posted by 84jr0 View Post
                        Bra att man servar bilen med olja och filter men många gånger missar man att byta kylvätska vilket lär vara gjort på din bil då kamremmen byttes. Man glömmer bort bromsvätska som borde bytas vartannat år. Då har man komplett storservice.
                        Enbart för info, vad spelar det för roll om man byter kylarvatten titt som tätt? Det viktigaste är väl ändå att det finns vatten som kyler? Försvara dig gärna med ett bra motargument. Väldigt intressant, då jag aldrig har hört detta innan.
                        Kör just nu:
                        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                        Fiat Barchetta - 96
                        Fiat 127 1,05L - 77
                        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                        Comment


                        • #87
                          Originally posted by Freddan72 View Post
                          Aemfiltret kan du göra rent. Finns film på Youtube hur du fixar det.
                          Bränslefilter och kupéfilter är också bra att byta.

                          På sidan 138-139 i instruktionsboken finns serviceschema.
                          Vad säger ni om AEM filter då? dugligt? jag är helt grön, så fyll mig med information! Om jag någon gång i framtiden vill köpa nytt, är det ett nytt sådant här jag ska köpa då?
                          Kör just nu:
                          Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                          Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                          Fiat Barchetta - 96
                          Fiat 127 1,05L - 77
                          Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                          Comment


                          • #88
                            Originally posted by Torsten 20vt View Post
                            tecnomagnesio tm light 18x7.5 heter mina fälgar.. Köpte dom på ralphs däck för några år sedan, tror inte han säljer något mer av dom, men dom är 4x100 och jag kör med flytande kona bak med navring, funkar svin bra!
                            Fram pga brembo ok fick jag ha en 6 mm spacer, hade räckt med 3mm men då fanns det inte navcentrering.

                            Vet inte vart dom finns att köpa från en pålitlig sida men tar du kontakt med nån däckfirma så löser dom säkert hem dom! 1995:- ordinarie pris mina 995:-

                            Om du inte är skeptisk emot att bygga om med spacers och ändra bultmönstret så är det ett alternativ fast kanske inte så smidigt trotts allt, kan tillkomma lite mod på skärmkanter osv, med tanke på att du behöver nog minst bygga ut 20mm "kan ha fel" men alternativet finns! =) Lycka till
                            Som ni har märkt nu, jag är väldigt grön. Vill gärna ha färdiga grejer. Men som sagt, ska ner i Nässjö på måndag och se vad de kan erbjuda. Men om någon utav er kan säga att den fälgen är okej (online) så är jag villig att köpa den.
                            Last edited by Fredriksda; 22 August 2015, 23:08.
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • #89
                              Bultmönster 4/98 ET: 45 (har du mindre så behöver du spacers pga bromsoken Navmått:58,1 (har du större diamater på fälgen så behöver du centrumringar till spacers, du vill inte köra utan centrumringar, då guppar det i framvagnen och dina bultar blir så varma att dom bryts av det slutar olyckligt Bultdimesion 12x1,25

                              Glöm inte att om du behöver ha spacers för att bygga ut, så måste du skaffa förmodligen skaffa längre bultar.. Man vill ju gärna att sakerna sitter fast ju
                              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                              Comment


                              • #90
                                Originally posted by Fredriksda View Post
                                Tack visste att du skulle gilla de nja inte bilen enbart, alltid är det nåt, svårt att hitta verktyg i garaget eller något annat strul. Jag har inget emot att det tar tid, men enkla grejer som det här borde inte ta tid sa ja, lite ändå.

                                - - - Updated - - -



                                Enbart för info, vad spelar det för roll om man byter kylarvatten titt som tätt? Det viktigaste är väl ändå att det finns vatten som kyler? Försvara dig gärna med ett bra motargument. Väldigt intressant, då jag aldrig har hört detta innan.
                                Enbart vatten duger inte som kylvätska man ska ha blandat vattnet med glykol annars riskerar man korrosion i kylsystemet och glykol smörjer kylsystemet framförallt vattenpumpen. Rätt blandning säkerställer att kylvätskan inte fryser när det är kallt och förhöjer kokpunkten varma dagar. Dessutom sänker den ytspänningar i kylsystemet. När man gör service brukar man kolla fryspunkten på kylvätskan och med tiden förlorar kylvätskan sin effekt. Dessutom är det billigt att byta kylvätska, en dunk koncentrerad kostar 150-200kr som man brukar spä ut 50-50 med vatten. På coupen är det lätt att byta, man lossar på nedre slangen på kylaren och släpper ut kylvätskan och man har 3 (vill jag minnas) luftningsnipplar som man ska öppna när man sedan fyller på med nytt. Varmkörning och kontroll på det så är det klart.
                                Kör tyskt, drömmer om italienskt

                                Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

                                Comment

                                Working...
                                X