Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat Coupe 20VT Plus - 99 Silvergrå

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Okej Det blir nog bra det här till slut, jag hoppas inte jag tjatar ihjäl er.
    Kör just nu:
    Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
    Fiat Coupe 20VT Plus - 99
    Fiat Barchetta - 96
    Fiat 127 1,05L - 77
    Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

    Comment


    • Lycka till med däck&fälg köpet!
      Jag hade satsat på 225/35/R18 och en fälg på 18x7.5 det blir en rak och fin kant!
      Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
      Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

      Comment


      • Ja tack, det behövs! Okej, ja nu blir det något liknande.

        Jag har nu fått ett definitivt besked. Efter kontakt med Demon-Tweeks så menade de på att det skulle passa, då de hänvisade till Wolfrace fitment list. Så in på Wolfrace's hemsida och fick det bekräftat. Men jag kände mig ändå tvungen att kontakta Wolfrace själva, så nyss fick jag även bekräftat av dem att dessa skulle passa. Tyvärr så finns de för tillfället inte på lager, utan jag får vänta några månader.
        Det är inte hela världen, nu är det ju mest skitväder och snart kommer hösten. Så kanske lika bra att suga på den karamellen tills våren kommer.

        Då kan jag väl känna att det "projektet"/köpet är klart.

        Beställde även ett oljefilter i tisdags "Mahle OC243", så väntar på det. Oljan, där kommer jag inte följa ditt (Freddan) råd. Jag kör på något annat.

        För övrigt, så känns det som om att bitarna börjar falla på plats, för det som skulle justeras har snart fixats. Det är bara hjulinställningen kvar, vad hade ni kört på? Bara fram eller både bak och fram?

        Ska nog ta och göra en liten lista på 1a sidan, lite lättare att hålla ordning på saker och ting då.

        Hälsningar Fredde
        Last edited by Fredriksda; 27 August 2015, 12:23.
        Kör just nu:
        Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
        Fiat Coupe 20VT Plus - 99
        Fiat Barchetta - 96
        Fiat 127 1,05L - 77
        Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

        Comment


        • Angående hjulinställningen så går det inte att ställa in något på bakvagnen på coupen, inställningar kan bara göras i framvagnen.
          Kör tyskt, drömmer om italienskt

          Abarth Punto Scorpione - Sveriges första - SÅLD | Coupé 20vT -99 - SÅLD | Stilo 1.8 16v Dynamic - SÅLD | Mitt coupé projekt | Mina bilar

          Comment


          • Okej tack, då vet jag det!
            Kör just nu:
            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
            Fiat Barchetta - 96
            Fiat 127 1,05L - 77
            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

            Comment


            • Men mät bakaxeln så att du vet att den är bra.

              Vilken olja häller du i (nu när du inte vill använda Mobil1)?
              Fiat Coupé 20v Turbo Plus -99
              Min projekttråd - 19T
              Min Youtube kanal
              >>>HK listan - missa inte den!!<<<
              Min Challenge bil: Alfa Romeo 75 TS Pista edition, #36

              Comment


              • Okej!

                Ja det blir nog Biltemas olja, men jag ska givitvis göra en liten utvärdering sen. Jag använder ju inte alls bilen så som du gör t.ex.
                Så helt ärligt tycker jag att det känns väldigt lyxigt att köra med Mobil1 när man ändå ska byta varje år.

                Hälsn.
                Fredde
                Kör just nu:
                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                Fiat Barchetta - 96
                Fiat 127 1,05L - 77
                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                Comment


                • Originally posted by Fredriksda View Post
                  Okej!

                  Ja det blir nog Biltemas olja, men jag ska givitvis göra en liten utvärdering sen. Jag använder ju inte alls bilen så som du gör t.ex.
                  Så helt ärligt tycker jag att det känns väldigt lyxigt att köra med Mobil1 när man ändå ska byta varje år.

                  Hälsn.
                  Fredde
                  Dumt val för att spara några sketna kronor. Det är vad ja kallar dumsnålt. Skulle inte sagt nått om du körde en sketen gammal Nissan Micra, men en Coupe förtjänar bättre olja än nått skräp från biltema!
                  Motorn i bilen är bilens hjärta, ge motorn den bästa oljan som möjligt. Jag byter varje år och kör mobil1 och den oljan är hur bra som helst.
                  Renualt Megane RS Cup [2015] - Renault Captur HH [2015]

                  Comment


                  • Precis, skulle också bara kalla det att vara dumsnål!
                    Satsa på Mobil1 eller typ agip racing olja, kör jag med, byter årligen!

                    Din bil, men en dokumenterad historia på bilen och Biltemas full syntetiska olja ger inget bättre betyg, särskilt om kunden i sig är kunnig dvs om du mot förmodan ska sälja bilen nån dag!

                    Agip olja 5L 500 kr, vet inte vad Mobil1 kostar men i vilket fall så är det värt besväret i slutändan!
                    Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                    Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                    Comment


                    • Haha hur kunde jag känna det här på mig? Jo men även som diskussionen i tråden Motorolja här på forumet, så får jag uppfattningen om att det är inte någon som kan säga vad som är bra och dåligt. När man ändå läser beskrivningen på Biltemas hemsida om 5w-50 oljan, så står där ju samma sak som på Mobil1 oljan. Då ni ändå föredrar den viskositeten, så väljer jag att lita på det.

                      Rent generellt så om jag ser Lätta's smör (20:-) och sen ser jag Bregott (19:-), då tar jag ju bregott utan att fundera. Det är ju samma sak, smör som smör i princip. Biltema 5w-50 10L (599:-) vs. Mobil1 5w-50 10L (4L - Pris/L =99:-)= 990:-. Då har jag väldigt svårt o se vad som skulle vara bättre med Mobil1 oljan? Jag vill ju inte betala 400kr mer för något som jag aldrig kommer känna av. Men nu har ni chansen! - Sälj mig, så får vi se om jag köper er vetskap.

                      Med vänlig hälsning
                      Fredde
                      Kör just nu:
                      Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                      Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                      Fiat Barchetta - 96
                      Fiat 127 1,05L - 77
                      Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                      Comment


                      • Originally posted by Fredriksda View Post
                        Haha hur kunde jag känna det här på mig? Jo men även som diskussionen i tråden Motorolja här på forumet, så får jag uppfattningen om att det är inte någon som kan säga vad som är bra och dåligt. När man ändå läser beskrivningen på Biltemas hemsida om 5w-50 oljan, så står där ju samma sak som på Mobil1 oljan. Då ni ändå föredrar den viskositeten, så väljer jag att lita på det.

                        Rent generellt så om jag ser Lätta's smör (20:-) och sen ser jag Bregott (19:-), då tar jag ju bregott utan att fundera. Det är ju samma sak, smör som smör i princip. Biltema 5w-50 10L (599:-) vs. Mobil1 5w-50 10L (4L - Pris/L =99:-)= 990:-. Då har jag väldigt svårt o se vad som skulle vara bättre med Mobil1 oljan? Jag vill ju inte betala 400kr mer för något som jag aldrig kommer känna av. Men nu har ni chansen! - Sälj mig, så får vi se om jag köper er vetskap.

                        Med vänlig hälsning
                        Fredde
                        Eftersom du själv säger att du är helt grön på det här, så borde det inte handla om att vi ska motivera dig till nån dyrare olja, utan rätt olja!

                        Inte för att trotsa er som kör Mobil1 men jag vet bara att agip är den olja som Autoalfa kör i alla sina bilar dom servar, även vänner här med evo, Ford rs!
                        Alltså satsa på en riktig olja, du behöver bara 4,5L till motorn sen kanske du har nån liter hemma ifall det behövs fyllas på 👍
                        Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                        Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                        Comment


                        • Fredde, jag håller med dig. För en standard- och otrimmad motor så duger säkert Biltemas olja. Biltema hade inte kunnat sälja oljan om den inte höll kvalitén. De skulle bli stämda av alla som fått sina motorer förstörda. Har inte hänt än, annars skulle man hört det.
                          Det finns säkert kemikalier i de kändare märkena som har någon marginell effekt på standardmotorer, men är kanske desto vitalare i trimmade motorer där man är och nallar på toleranserna. Om det är värt dubbla priset i en standardmotor får var och en bedöma, men det tycker inte jag.
                          För referens: jag kör inte på Biltema olja idag, men jag har en trimmad motor och är och "nallar på toleranserna", så jag hade hellre valt en dyrare och mer namnkunnig olja med motorbefrämjande kemikalier i. Jag fick Midland 5W50 helsyntet i bilen när jag servade den på Champions Auto i Arlöv. Funkar bra, men har inte pressat bilen på bana än.

                          mvh
                          Goran
                          Sportbilshistoria:
                          12-16 Coupé Fiat 20VT -98
                          08-12 Mazda RX-7 N/A -86 (FC)
                          06-10 Porsche 924 N/A -83
                          01-04 Porsche 924 turbo -80 (931)
                          97-00 Alfa Romeo GTV2000 -73 (Bertone)

                          Comment


                          • Originally posted by Torsten 20vt View Post
                            Eftersom du själv säger att du är helt grön på det här, så borde det inte handla om att vi ska motivera dig till nån dyrare olja, utan rätt olja!

                            Inte för att trotsa er som kör Mobil1 men jag vet bara att agip är den olja som Autoalfa kör i alla sina bilar dom servar, även vänner här med evo, Ford rs!
                            Alltså satsa på en riktig olja, du behöver bara 4,5L till motorn sen kanske du har nån liter hemma ifall det behövs fyllas på ��
                            Jo men vad är rätt/riktig olja då? Vad är det som skiljer? Vad innehåller Agip/Mobil1 som inte Biltemas olja innehåller?
                            Jag är inte ute efter att bråka, men det hade ju faktiskt vart kul o höra om någon vet exakt varför man inte ska köpa biltemas?

                            Lite off topic, men fråga en riktig Svensson varför han kör Volvo. Då kommer han svara något i stil med - det är den säkraste bilen att åka i (och bästa etc.). Ja visst - på 80-90-talet var den det. Sen har Volvo vart väldigt duktiga på att just trycka på denna punkten i sin marknadsföring. Nu för tiden är den inte säkrare än någon annan bil. Men detta är så insvetsat i Volvos märke och befolkningens hjärnor, så att de lyckas fortfarande sälja bilar med detta. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.

                            - - - Updated - - -

                            Originally posted by Goc924 View Post
                            Fredde, jag håller med dig. För en standard- och otrimmad motor så duger säkert Biltemas olja. Biltema hade inte kunnat sälja oljan om den inte höll kvalitén. De skulle bli stämda av alla som fått sina motorer förstörda. Har inte hänt än, annars skulle man hört det.
                            Ja det är ju lite så jag tänker också. Tack för ett medhåll Jag postade även det här i Motorolja forumet; Jag har även fått höra att vid vardagskörning så spelar det egentligen inte någon roll överhuvudtaget vad du använder för olja, oavsett bil (generella bilar/märke).
                            Kör just nu:
                            Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                            Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                            Fiat Barchetta - 96
                            Fiat 127 1,05L - 77
                            Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                            Comment


                            • [QUOTE=Fredriksda;150063]Jo men vad är rätt/riktig olja då? Vad är det som skiljer? Vad innehåller Agip/Mobil1 som inte Biltemas olja innehåller?
                              Jag är inte ute efter att bråka, men det hade ju faktiskt vart kul o höra om någon vet exakt varför man inte ska köpa biltemas?

                              Lite off topic, men fråga en riktig Svensson varför han kör Volvo. Då kommer han svara något i stil med - det är den säkraste bilen att åka i (och bästa etc.). Ja visst - på 80-90-talet var den det. Sen har Volvo vart väldigt duktiga på att just trycka på denna punkten i sin marknadsföring. Nu för tiden är den inte säkrare än någon annan bil. Men detta är så insvetsat i Volvos märke och befolkningens hjärnor, så att de lyckas fortfarande sälja bilar med detta. Jag hoppas ni förstår vad jag menar.


                              Okej, nej det vet inte jag, vad den innehåller och som gör den generellt bättre än Biltemas!
                              När jag hade köpt min första egna bil, en golf 2 -92 så bytte jag olja i den, från en vad det visade sig vara en bättre olja än den full syntetiska oljan jag köpte från biltema! Den hårda vintern kom, kallt och mycket snö, som min pappa har lärt mig, kolla oljan varje dag så det inte händer nått, sagt som gjort, Stickan hade fryst fast i oljan, trots kylan, envis och girig så startade jag ändå, när motorn gått varm, var den vit skummig, "kan" varit vatten som hade tagit sig in, men efter att bytt olja igen till castrol 10w-40 så hade jag inte det problemet igen!

                              Eftersom du frågar oss, ta det rådet, jag själv har fått läsa mig till och lyssnat på vad andra kör med!
                              Känns ju alltid bättre att köra med nått känt än att gissa sig fram!
                              Ska du vara seriös nog så släng iväg ett mail till leighton på fc performance och se vad han svarar!
                              Coupe 20VT Plus - 99 - Avställd
                              Volvo V40 Cross Country -17 - påställd

                              Comment


                              • Det är något med farsor och kolla oljan varje dag du Ja det är ju ganska intressant, men som du beskriver: inte hundra på att det hade med oljan o göra, speciellt när stickan hade fryst fast. Du kanske fick i lite snö när du bytte olja? (skojar)
                                Volvon jag hade innan gick också på biltemas 10w-40 så länge jag hade den, genom sommar och vinter, inga konstigheter.

                                Jag håller definitivt med dig på den punkten
                                Känns ju alltid bättre att köra med nått känt än att gissa sig fram!
                                Jag tror jag vet vad jag får för svar ifrån FC

                                Men men men.. Jag gör oftast så när jag ställer en sådan fråga. Jag har bestämt mig för något och sen vill jag ha det motbevisat Om inte så håller jag fast.

                                Vad fan, jag får la beställa hem lite Mobil1 då. Annars lär ju ni tappa förtroendet för mig helt här.
                                Kör just nu:
                                Alfa Romeo Giulietta 2.0 Jtdm - 11
                                Fiat Coupe 20VT Plus - 99
                                Fiat Barchetta - 96
                                Fiat 127 1,05L - 77
                                Historia: Fiat Bravo 1.6sx - 99, Alfa Romeo 166 2.0 TS - 99

                                Comment

                                Working...
                                X