Announcement

Collapse
No announcement yet.

Fiat 128 Sport Coupé -75

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • Fiat 128 Sport Coupé -75

    Mitt andra inlägg här , fick göra om tråden då det blev fel. Verkar va ett trevligt forum.
    Har alltid haft en smygkärlek till fiat, fiat 128 sport coupén vad den första bil jag blev "kär" i.
    Ofta när man var mindre och besökte Grekland (är grek) så såg man dessa härliga modeller, då bokstavligen talat kryllade det av dom där!

    Nu senast när jag var nere såg jag inte ens en vanlig fiat 128 det mesta verkar ha skrotats ? Bara en massa nya tråkiga bilar.

    Lyckades 1996 köpa en 128 sport coupé -72 här i sverige, men den var en sorglig histora som jag tyvärr sålde ganska fort (givetvis har man ju ångrat sej 1000 ggr sedan dess), skulle ju ställt av den och "sparat" på den tills man var mogen..

    Men nu denna gång när jag såg en på blocket slog jag till direkt.
    Det handlar om ett bra renoveringsobjekt tror jag. Är en 75'a som jag lyckats hitta! All rostlagning skall vara gjord, all mekanik måste man kika genom då bilen varit avställd sedan 1987 !



    Har inte någon vettig plan på i vilken ände jag bör börja, ni kanske har några bra tips ?
    Uppdateringarna kommer nog inte komma varje dag då jag har fler bilar som "tar en massa tid" men jag hoppas kunna bjuda på nått ibland !

    Lite bilder på räcern !
    Click image for larger version

Name:	DSCN2252.jpg
Views:	1
Size:	171.1 KB
ID:	259052

    Click image for larger version

Name:	DSCN2253.jpg
Views:	1
Size:	128.7 KB
ID:	259053
    Bara älskar färgen på stolarna, sköna är de med.. Men mycket jobb behövs !

    Click image for larger version

Name:	DSCN2254.jpg
Views:	1
Size:	94.3 KB
ID:	259054

    Click image for larger version

Name:	DSCN2256.jpg
Views:	1
Size:	170.5 KB
ID:	259055
    Last edited by fantomas; 23 August 2015, 14:42.
    Billy aka Fantômas kör.
    Citroën XM 2.0i 16v sx -95
    Citroën CX 25 TRI -87
    Jaguar S-Type R -03
    SAAB 99L -73

    Billy aka Fantômas renoverar.


    Väntar på renovering.
    Citroën CX 25 GTi -85

  • #2
    128P är hur cool som helst. Grattis.
    Det kommer vara mycket arbete men om du nu slipper åtgärda massa rost så är det ett härligt projekt.
    Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

    Comment


    • #3
      Fick med i köpet en "saab" lancia 600 motor på 1500 cc + en 5-växlad låda. Att få dit lådan skulle visst vara en del ombyge tyckte jag han sa men motorn skall passa rakt av !? Ser så ut iaf.

      Men frågan är tjänar jag nått på detta motorbyte i effekt nån som vet ? Kanske bättre att hålla original ?
      Click image for larger version

Name:	DSCN2249.jpg
Views:	1
Size:	145.6 KB
ID:	251576

      Click image for larger version

Name:	DSCN2250.jpg
Views:	1
Size:	172.4 KB
ID:	251577
      Billy aka Fantômas kör.
      Citroën XM 2.0i 16v sx -95
      Citroën CX 25 TRI -87
      Jaguar S-Type R -03
      SAAB 99L -73

      Billy aka Fantômas renoverar.


      Väntar på renovering.
      Citroën CX 25 GTi -85

      Comment


      • #4
        I grund och botten är det samma motor men borrning och slag skiljer och Saab har turligt nog aldrig varit inblandade.
        Fiats SOHC är en underbart pigg och varvvillig maskin. Det brukar skilja 10 hk mellan 1300 och 1500 maskinerna.
        Med tanke på hur den ser ut så är risken stor att det är skrot och det är faran med motorer som varit urtagna och illa förvarade.
        Även om den skulle visa sig vara OK utan rost i cylinderloppen etc så blir det motorrenovering.

        Mitt tips är att ställa undan denna motor om originalmotorn som snurrar och går. Du kommer ha tillräckligt mycket att pyssla med framöver.
        Motorrenoveringar är dyra och det är roligare att vara ute och gasa...
        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

        Comment


        • #5
          Håller med Magnus, och om man nu vill ha pulver kanske det är lättare med ett Uno Turbo paket motor+låda.
          Välkommen!
          Argenta 120ie -85
          Alfa 75 3.0V6 -90
          BMW Z4M Coupe -06
          BMW 118dM -10
          Coupe 20VT -98 RIP
          125 Special -72 RIP

          Comment


          • #6
            Tack alla för svaren. Fick motorn med som sagt.
            Den går runt och skall komma från en krockad bil och inte ha gått mer än 8000 mil. Men som sagt det är vad som sagt bara, men den går att dra runt. Originalmaskin är nog ok i fiaten.

            Skulle vilja ha tips på vart man hittar fiatdelar till bra pris, tänker på packningssatser, renoveringssatser till bromsok (om sånt finns) samt annat smått och gott.
            Billy aka Fantômas kör.
            Citroën XM 2.0i 16v sx -95
            Citroën CX 25 TRI -87
            Jaguar S-Type R -03
            SAAB 99L -73

            Billy aka Fantômas renoverar.


            Väntar på renovering.
            Citroën CX 25 GTi -85

            Comment


            • #7
              Mekonomen, Autoexoerten, Fiat.. Etc. Om inte där så ebay. Många av komponenterna har suttit i massor av bilar så sådant brukar inte vara problem med att hitta. Fiat har ju tills nyligen varit ett av europas största bilmärken så det är lätt att hitta delar hos kedjor med internationella lager.


              Om jag inte minns fel hade väl efterföljaren till din bil, 128 3P en 1500-motor alltså identisk med den du fick med.. den vetskapen kanske kan hjälpa på traven.
              EDIT: den hade 1300 oxå men Ritmo hade såklart.
              Last edited by per; 24 August 2015, 09:33.
              Argenta 120ie -85
              Alfa 75 3.0V6 -90
              BMW Z4M Coupe -06
              BMW 118dM -10
              Coupe 20VT -98 RIP
              125 Special -72 RIP

              Comment


              • #8
                Tror inte 128 3p hade 1500 motor. I varje fall inte de två 79r som jag har. Hade ju varit fint med en 5-växlad låda, saknas verkligen i 3p:n..
                captainmorgan

                Comment


                • #9
                  Aha kan minnas fel där.
                  Argenta 120ie -85
                  Alfa 75 3.0V6 -90
                  BMW Z4M Coupe -06
                  BMW 118dM -10
                  Coupe 20VT -98 RIP
                  125 Special -72 RIP

                  Comment


                  • #10
                    Okej grabbar, man lär sej något nytt nästan varje dag
                    Ställer väl 1500 motorn åtsidan tillsvidare.

                    Motorn som är i måste ju ha en stor service genomgång. Nån som vet ang kamremmen på dom om den går av är det ras eller inte ?
                    Billy aka Fantômas kör.
                    Citroën XM 2.0i 16v sx -95
                    Citroën CX 25 TRI -87
                    Jaguar S-Type R -03
                    SAAB 99L -73

                    Billy aka Fantômas renoverar.


                    Väntar på renovering.
                    Citroën CX 25 GTi -85

                    Comment


                    • #11
                      1300 slår ventilerna i, 1500 med standard kompression tar inte i.
                      Kamremmen är lättbytt och en komplett sats med tryckrulle kostar inte mycket ens på Meca/AD/Autoexperten/Mekonomen.
                      Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                      Comment


                      • #12
                        Originally posted by captainmorgan View Post
                        . Hade ju varit fint med en 5-växlad låda, saknas verkligen i 3p:n..
                        Borde inte en tidig UNO-låda(ej FIRE) gå någorlunda lätt att få dit? Mot blocket och kopplingen måste det vara "bolt-on".
                        Inre drivknutarna tycker man skulle ha samma cc mellan bultarna??
                        Det är växellänkaget man behöver få till.
                        Coupe 20VT -96 gröna glassätarbilen snart till salu, Ritmo 105TC finbil, Marea 20v bruksbil, Uno Turbo -88 rejsbil, Coupe 16VT -94 röd trackday cruiser, Lanca Delta Integrale -91, Coupe 20VT -97 multifärgad clownbil, Uno Turbo -89 bliviande originalbil, X1/9 -79 projekt, 3 Alfa 155 Q4, Lanica Flavia Coupe -63.

                        Comment


                        • #13
                          Kommer behålla 1300 motorn till en början, känns bäst så.
                          Nu har jag inte börjat med bilen än (suger lite på karamellen)
                          Men när det väl är dax så borde det väl vara smartast med att göra en storservice av motorn med byte av det mesta samt kamrem, efter det köpa packningssats och gå genom förgasaren sen efter det ner med tanken och hoppas att man kan behålla den, lär väl behöva göras ordentligt rent samt bensinrören/ och byte av slangar.

                          Eller vad tycker ni folks ?

                          Har aldrig bytt kamrem på en fiat 128, kommer jag behöva ha en verkstadshandbok eller tror ni jag klarar mej ändå ? Om man skall skaffa nån bok har ni nått bra tips ?
                          Billy aka Fantômas kör.
                          Citroën XM 2.0i 16v sx -95
                          Citroën CX 25 TRI -87
                          Jaguar S-Type R -03
                          SAAB 99L -73

                          Billy aka Fantômas renoverar.


                          Väntar på renovering.
                          Citroën CX 25 GTi -85

                          Comment

                          Working...
                          X