Announcement

Collapse
No announcement yet.

Tröstbilen - Fiat Coupe 16VT

Collapse
X
 
  • Filter
  • Time
  • Show
Clear All
new posts

  • När coupéerna är mer eller mindre borta så kanske folk förstår hur coola dessa bilar är/var. Bara jämför med kusinen Alfa Romeo 916 som verkar/är mer uppskattad i Sverige men betydligt menlösare när det gäller karossformen. Det var designen från Chris Bangle jag fastnade för först när jag fick se bilen första gången.

    Comment


    • Vad har jag mer gjort efter denna pärs:
      Jag har byggt om ett par instrumenthus för att montera på A-stolpen med en AEM lambdamätare och en turbotrycksmätare.
      Tagit av innertaket och målat det i italienska flaggans färger, tänkte först klä det i konstläder som jag hade liggande, men har ju målat fronten på samma vis på min Fiat 124 Special, blev riktigt bra.
      Mittkonsolen hade samma problem som så många andra couper, klibbig svart ”sörja” när man tog på den.
      Monterade isär allt från utblåsen, knappsatsen, styrningen för värmereglagen till hela konsolen, rengjorde allt med ugnsrengöring. Tog mest tid med att borra ur popnitarna som höll växelspaks/handbromsdamaskerna.
      Lackerade om allt i bilens karossfärg (Mica Nero) och lade matt klarlack över allt.
      Köpte en ny växelspaksknopp på Amazon.se.
      Gått igenom, rensat och tejpat om diverse kontakter i elsystemet med tygtejp.
      Attached Files

      Comment


      • Fler bilder!
        Attached Files

        Comment


        • Beställde tid för besiktning på Opus i Helsingborg 2025-08-13, tog en lång runda på flera mil för att se till att allt fungerade samt att göra slut på den 3 år gamla bensinen så mycket som möjligt.
          Gick mycket bra med körningen, allt fungerade över förväntan och bilen gick mycket bra.
          Bränsle/luftblandningen inte helt hundra däremot, gick ofta mot det snåla området.
          Tyvärr fick jag underkänt på besiktningen, högt lambdavärde och ”bra att veta” angående glapp i lagringen på hjulupphängningen bak. Sitter en ”racekat” så beställde en ”original” katalysator som är E-godkänd för Euro2 bilar från Hova.com och en reparationssats från Trodo.se för länkarmslagringen.
          Kopplade in min läckagedetektor i avgassystemet och hittade en massa läckage, lagt lite ny svets där det behövdes och svetsade dit den nya ”katten” på röret för att slippa läckande skarvar.
          Slipat av och lackat avgassystemet med Mipa ”Mipatherm” värmefärg.
          Attached Files

          Comment


          • Monterade av den glappande länkarmen bak, fick förstöra bromsröret och slå loss ABS-sensorn.
            Yttre bromsslangen hade sprickor, fick göra nytt bromsrör. Mätte upp ABS-sensorn jag slog av, alla värden bra så den sitter kvar. Köpt nya bromsslangar till båda sidorna.
            Renslipat och lackat länkarmen i ”Rostio” epoxygrund och slät hammarlack.
            Blästrat och lackat bromskölden och slangfästena.
            Monterat tillbaka länkarmen med nya kullagersatsen på bilen tillsammans med bromskölden och fästena till slangarna.
            Hade ingen 19 mm insex, tog en bult och en rörtång med förlängning istället när jag skulle dra åt navet med 250 Nm.

            Attached Files
            Last edited by johnny; 12 October 2025, 12:53.

            Comment


            • Hittade även läckage på insugssidan från en av spridarna så tog av insuget igen, hittade en förstörd o-ring, hade nya Viton o-ringar liggande så bytte på alla spridarna.
              Original mellankopplingarna på insuget hade jag tidigare lagat men eftersom nu jag hade av insuget så köpte jag silikonslang och kapade till rätt längd, tillverkade mellanringar i plast för att få de 2 delarna av insuget i rätt läge och naturligtvis få insuget tätt.
              Kollat efter läckage igen efter reparationerna med min läckagedetektor.

              Plockade en begagnad elhiss/förarsida från min kompis skrotade 16VT, hade lagat min egen men fungerade dåligt.
              Fick bygga om främre fästet som hakas på sidorutan med mutternit, hård plastslang och superlim, smort in rännorna med silikonfett, fungerar som om det vore nytt!!

              Attached Files

              Comment


              • Jobbat intensivt för att få bilen klar för ombesiktning senast den 15/9 men allt var emot mig, motorn gick inte bra. Motorn pulsade, tog bort tomgångsmotorn, det slutade pulsa.
                Dålig tomgång när bilen är kall men går bättre och pulsar inte. Fortfarande problem med bränsle/luftblandningen, fixat dåliga kontakter till lambdasonden, även bytt sond och flyttar runt till olika positioner utan större succé.
                Samma dag som min ombesiktning gick ut blev det ytterligare några timmars felsökning. Tog bort mitt Turbonoz trimchip och satte dit originalchipet, Fungerar!!!! Normala A/F värden, bilen går bra!!!
                Snabb tur till SBP i Helsingborg och det började inte bra, lambdavärdena perfekta men CO halten hög, 0,8–0.9. Gasar på lite extra runt huset och stannar vid avgas-mätaren ute på gården, nu ligger CO halten på 0,1–0,2. Hurra, bilen är godkänd 2 år framåt och jag slipper få mer grå hår!!!!
                Tyvärr blir bilen ”tråkigare” att köra utan trimchipet eftersom jag gjort en massa andra uppgraderingar så jag sätter tillbaka det och nu fungerar det igen!!??
                Bara att tacka och ta emot gåvan från de heliga FIAT gudarna!!!!!!

                Har mina andra projekt, min Fiat 124 Special (det eviga projektet) och min Chevrolet Nova Pro Touring att ägna mig åt nu i vinter så Coupén får stå parkerad i klubbens kallgarage tills i vår.

                Fortsättning följer!!

                Comment


                • Det är alltid något...det SKA tydligen alltid vara något, och när allt fungerar blir i alla fall jag rädd att jag inte upptäckt felet ännu.

                  Som vanligt imponerande insatser. Mvh Greger.
                  Car portfolio;

                  Fiat: Coupe 20vt -99, Marea "rev. 2.0" 155 -00,
                  Marea 20v -00, Tipo kombi Lounge -18.
                  Ford: Xr3i cab -88, Xr3i "All white" cab -88, Escort 1,6 -88, Citroën C4 -11 (oförskyllt, arvegods!)
                  Dodge: Dart custom -72, Dart swinger -72
                  Chrysler: New Yorker salon -63
                  RollsRoyce: Shadow -68

                  Comment

                  Working...
                  X